اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 12, 2013
16:16 پنجشنبه، 21ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57373

کمیسیون ماده یک تعرفه تجهیزات شبکه را صفر کند

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ازوزیرصنعت، معدن و تجارت درخواست کرد تا نسبت به تعرفه تجهیزات شبکه در کمیسیون ماده یک تجدیدنظر کند.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، کمیسیون ماده یک درابتدای سال 91 تعرفه 11قلم کالای ارتباطی و شبکه را4درصد و یا به میزان کیلویی 15هزارتومان تعیین کرد که این موضوع با اعتراض شدید واردکنندگان این گروه کالا روبه‌رو شد.
 
انواع مودم، سوییچ، روتر و کالاهایی ازاین دست که تاسال90 بدون پرداخت حقوق گمرکی، قیمت‌های ثابتی داشتند، به دلیل تصمیم غیرکارشناسی کمیسیون ماده یک، با افزایش قیمت چشم‌گیری وارد بازار شدند.
 
تولیدی که وجود ندارد
 
همزمان با ابلاغ این تعرفه، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مراتب اعتراض خود را نسبت به این تعرفه‌ها اعلام کرد اما درنهایت هیچ تغییری در حقوق گمرکی شبکه حاصل نشد.
 
درحال حاضر شرکت‌های قانونی وارد کننده این تجهیزات، همچنان دررقابتی نابرابر با واردکنندگان غیرقانونی متضرر می‌شوند و بهای تعرفه کالایی را می‌پردازند که فاقد تولید داخلی است و طی دوسال گذشته با افزایش قیمت 100درصد مواجه شده است.
 
کمیسیون ماده یک که بدون حضور کارشناسان صنف رایانه‌، تعرفه تجهیزات ارتباطی را افزایش داده، معتقد است این تجهیزات درکشورتولید می‌شوند و تعرفه فوق، برای حمایت ازتولیدکنندگان داخلی افزایش یافته است. این در حالی است که بنا به گفته رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، حتی برای نمونه یک شرکت تولید کننده تجهیزات سوییچ و روتر شبکه در کشور وجود ندارد.
 
حمید بابادی نیا ادامه داد:این تغییر تعرفه بدون هیچ کار کارشناسی صورت گرفته و تنها منفعت حاصل از این تغییر، عاید شرکت‌هایی می شود که تجهیزات سوییچ مخابراتی را با تعرفه تجهیزات سوییچ شبکه وارد گمرکات می کنند و پرداخت حقوق و عوارض کیلویی منافع سرشاری را برای این افراد به همراه آورده است .
 
ترکیب کمیسیون ماده یک نیازمند بازنگری است
 
رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشوربا انتقاد ازاینکه نماینده این سازمان به عنوان بزرگترین تشکل فراگیر ICT، درکمیسیون ماده یک حضورندارد، گفت: بارها طی دوسال گذشته،لزوم کاهش این تعرفه و حذف لفظ "کیلویی" راکه یک بی توجهی به صنف محسوب می‌شود، اعلام کردیم، امااین نظرات هرگز موردتوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارنگرفت.
 
بابادی‌نیا، درخصوص درخواست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه گفت:انتظار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان بزرگترین نهاد مردمی و نماینده قانونی صنفIT  از وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که ترکیب کمیسیون ماده یک را مورد بازنگری قرار دهند و از ظرفیت کارشناسی این صنف برای تعیین تعرفه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کند.
 
او با تاکید براینکه واردکنندگان قانونی تجهیزات شبکه به دلیل نرخ این تعرفه در رقابت نابرابر بازار متضرر می‌شوند، افزود: با وجودتلاش‌های نظام صنفی طی این مدت، تصمیمات کمیسیون ماده یک، در این رابطه شفاف نشد و همچنان افرادی که تخصص کافی در زمینه فاوا ندارند، بایدمسئول تعیین و تکلیف برای این حوزه تخصصی باشند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.