رگولاتوری

September 14, 2013
20:17 شنبه، 23ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57417

مشروح گفتگوی تلویزیونی شب گذشته وزیر ارتباطات

دکتر محمود واعظی شب گذشته در برنامه کنکاش گفت: وزارت ارتباطات و صنعت ICT از ابتدا از اولویت های دکتر روحانی و دولت یازدهم بوده و همچنان نیز در الویت قرار دارد.
 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دکتر محمود واعظی در برنامه تلویزیونی کنکاش که از شبکه جهانی جام جم پخش شد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ICT صنعتی است که در دهه های اخیر اوج گرفته و در حال حاضر همه کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه توجه ویژه ای به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند.
وی افزود هم اکنون بسیاری از سیاستهایی که کشور ها برای آینده خود ترسیم کرده اند چه در حوزه سخت افزار و چه در حوزه نرم افزار متکی بر صنعت ICT است.
وی با بیان این مطلب که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست خاطر نشان کرد با اندکی توجه به چشم انداز 20 ساله کشور و اهداف ترسیم شده در آن می توان دریافت که این حوزه به چه میزان سرمایه گذاری و توجه نیاز دارد.
 
کیفیت تلفن همراه باید تقویت شود
دکتر محمود واعظی با بیان این مطلب که طی سال های گذشته تلفن همراه از نظر کمیت رشد خوبی داشته است، تصریح کرد: معتقدیم از نظر کیفیت باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.
وی استفاده از تلفن همراه در هر مکان را حق مردم دانست و ادامه داد: جلسات متعددی که با اپراتورهای تلفن همراه برگزار شد مدیران این اپراتورها نیز معتقدند می بایست روی کیفیت کار کنند.
وی تأکید کرد: اپراتور سوم تلفن همراه نیز از زمان فعالیت خود روند کندی داشته که با ملاقات های انجام شده قول داده اند تا ادامه کار سرعت بیشتری پیدا کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از اصول مطرح در وزرات ارتباطات را توجه به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با ایجاد اپراتورهای جدید و حمایت از بخش خصوصی رقابت سالم میان آنها ایحاد شود.
وی افزود این امر موجب خواهد شد تا این اپراتورها روی سرویس ها، تکنولوژی وکیفیت با هم رقابت کنند و از سوی دیگر مردم نیز قدرت انتخاب بر اساس معیارهای مدنظر خود خواهند داشت.
 
کمیسیون تنظیم مقررات آماده بررسی تعرفه هاست
دکتر محمودواعظی با بیان این مطلب که در ماه های پایانی دولت گذشته تصمیم به افزایش قیمت تعرفه های تلفن ثابت و همراه گرفته شده بود اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن این تصمیم مردم در قبوض شهریور ماه خود شاهد رشد 60 تا 100 درصدی تعرفه ها در حوزه اپراتور اول از جمله تلفن ثابت، همراه اول و اپراتور دوم تلفن همراه خواهند بود. 
وی خاطر نشان کرد: این موضوع موجب یأس و نا امیدی در مردم خصوصاً در روزهای آغازین فعالیت دولت جدید می شد که طی مشورت با رئیس جمهور، جلوی این افزایش قیمت گرفته شد.
وی ادامه داد: معتقدیم اپراتوراها باید در خصوص سرویسی که به مردم می دهند علاوه بر اداره کردن صنعت خود به وضعیت زندگی مردم توجه و به موضوع نگاه ملی نیز داشته باشند.
 
زمینه استفاده سالم از فضای مجازی باید فراهم شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص سالم سازی فضای مجازی با بیان اینکه این موضوع از دو منظر قابل توجه است اظهار داشت: توسعه زیرساخت ها به منظور بر طرف کردن نیازهای مردم از طریق افزایش پهنای باند داخلی و بین المللی یکی از موضوعات مورد توجه در این حوزه است.
وی ادامه داد از سوی دیگر، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به منظور ارایه سرویسی که مردم بتوانند از طریق آن همه نیازهای خود را با سرعت بالا مرتفع کنند از دیگر برنامه ها در این حوزه است.
وی خاطر نشان کرد: تصمیم بر ان است تا با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و پهنای باند دو مگا بایت بر ثانیه برای خانه ها تأمین شود.
دکتر محمود واعظی با اشاره به مباحث مد نظر مقام معظم رهبری در این حوزه تصریح کرد: اینترنت و فضای مجازی ابزار بسیار خوبی برای پیشرفت و ارتقا، آگاهی محسوب می شود اما در این میان برخی آسیب ها از طریق مشکلات غیر اخلاقی و سایت های مجرمانه ای که به دنبال برخورد های ضد دینی هستند نیز وجود دارد.
وی در خصوص نحوه برطرف کردن این مشکلات گفت: از طریق تولید محتوا میتوان برخی از مسائلی که در حوزه های اقتصادی فرهنگی اجتماعی و سیاسی به وجود می آید را برطرف کرد.
وی افزود: اما در آن حوزه مانند سایت های غیر اخلاقی که کانون های خانواده را هدف گرفته اند می بایست از لحاظ فنی زمینه ای را فراهم کنیم که این سایت هااز دسترسی خانواده ها به دور باشند
وی تأکید کرد: البته این محدودیت نباید موجب کاهش سرعت دسترسی و یا محدودیت در دسترسی به سایت های مجاز علمی و تجاری شود.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و با تلاش های دردست انجام امیدواریم طی 18 ماه آینده فعالیت های خوبی در این حوزه عملیاتی شود.
 
شبکه ملی اطلاعات اینترنت بین الملل قطع نمی شود
دکتر محمود واعظی شبکه ملی اطلاعات را یکی از اولویت های وزرات ارتباطات عنوان کرد و اظهار داشت: با ایجاد این شبکه، یک شبکه جامع پر سرعت در سراسر کشور مستقر می شود که بواسطه آن بسیاری از نیازهای مردم در فضای مجازی تأمین خواهد شد.
وی با بیان این مطلب که شبکه ملی اطلاعات جایگزین اینترنت نخواهد شد افزود: این شبکه پر قدرت و با سرعت بالا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و به واسطه آن می توانند به تمام امکانات سایت هایی که در داخل میزبانی می شوند یا از طریق این شبکه یا شبکه های بین المللی در ارتباط هستند دسترسی داشته یاشند.
وی تاکید کرد در عین حال در صورتی که اطلاعات مورد نیاز مخاطبان در این شبکه موجود نباشد. می توانند از طریق اینترنت به منابع دیگر جهانی دسترسی پیدا کنند.
 
حمایت قاطع از دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص چالش هایی که پیش از این میان وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای فضای مجازی بوده است گفت وزارت ارتباطات از تشکیل شورای عالی فضای مجازی که توسط مقام معظم رهبری تشکیل شده استقبال میکند و معتقدیم جای این شورا در حوزه ICT به ویژه در حوزه محتوا خالی بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست دبیراین شورا وزیر ارتباطات باشد؟ گفت: حجم گسترده ای از فعالیت ها و وظایف برای وزیر ارتباطات وجود دارد که باید به همه اینها رسیدگی کند.
وی با بیان این مطلب که افراد شایسته در کشور بسیار زیاد هستند و نیازی نیست سمت های مختلف را به یک فرد بدهیم افزود: هر فردی که به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی از سوی رئیس جمهور انتخاب شود، مورد حمایت قطعی ما خواهد بود و مطمئن هستیم به نحو احسن می توانیم با هم همکاری داشته باشیم.
 
دکتر محمود واعظی با بیان این مطلب که در حال حاضر با درخواست های مردم در خصوص استفاده از اینترنت و افزایش سرعت رو به رو هستیم، گفت: به دلایل مختلف پهنای باند، متناسب با آنچه در برنامه دیده شده، توسعه نیافته است.
وی افزود: در زمان آغاز به کار دور جدید مدیریت در وزارت ارتباطات، پهنای باند بین الملل 72 کیگابایت بر ثانیه بود که با تلاش های صورت گرفته در یک ماه گذشته، 15 گیگابایت افزایش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: پهنای باند داخلی نیز در این مدت با افزایش 30 گیگابایتی به حدود 400 گیگابایت رسیده است.
وزیر ارتباطات با اشاره به اشتیاق موجود در کشور و تلاش ها برای ایجاد دولت، تجارت و آموزش الکترونیکی، پهنای باند موجود را ناکافی دانست و تصریح کرد: باید زیرساخت ها توسعه پیدا کند و امیدوارم در صورت تحقق برنامه ریزی های صورت گرفته، پهنای باند بین الملل تا سال آینده، دو برابر شود.
 
بررسی عضویت اعضای دولت در فیسبوک
دکتر محمود واعظی با اشاره به فعالیت برخی از اعضای دولت در شبکه اجتماعی فیسبوک از گذشته تاکنون، گفت: برخی از دوستان در گذشته در این شبکه اجتماعی فعال بوده اند و این کار در حال حاضر نیز ادامه دارد.
وی افزود: اما، بنده نه در گذشته و نه در حال حاضر به دلیل کمبود وقت، فعالیتی در این شبکه نداشتم و علاقه ای نیز به ایجاد صفحه ای که مدیریت آن در اختیار دیگران باشد ندارم.
وی خاطر نشان کرد: با مشورت صورت گرفته در آخرین جلسه هیات دولت، مقرر شد که کار گروهی در ریاست جمهوری تشکیل و گزارش نتایج بررسی های خود را به رئیس جمهور ارائه کند تا پس از آن در این خصوص تصمیم گیری صورت گیرد.
 
توسعه شبکه تلفن ثابت باید ادامه یابد
دکتر محمود واعظی با اشاره به تلاش های ارزشمندی که در زمان وزارت مهندس غرضی در خصوص توسعه تلفن ثابت صورت گرفته است، تصریح کرد: اگر چه از توسعه صورت گرفته در گذشته در این حوزه راضی هستیم اما معتقدیم پس از خصوصی سازی مخابرات، تلفن ثابت مورد بی مهری قرار گرفته و اگر همین سیاست دنبال شود، در آینده، باردیگر شاهد انتظار مردم برای دریافت تلفن ثابت خواهیم بود.
وی افزود: می بایست سرمایه گذاری در این حوزه صورت گیرد چراکه خصوصی سازی مخابرات به صورت یکپارچه بوده و تلفن همراه و تلفن ثابت در کنار هم خصوصی شده است.
 
توجه ویژه به بخش پست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فعالیت های گسترده ای که از سوی پست و پست بانک صورت می گیرد، گفت: افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، انسان های نجیب و زحمتکشی هستند و تلاش داریم تا به این حوزه بهای بیشتری داده شود.
وی ادامه داد: با قرار گرفتن فناوری اطلاعات در کنار پست، پست نوین شکل می گیرد که امکان توسعه فعالیت ها فراهم خواهد شد.
 
دنیای آینده ، دنیای فناوری اطلاعات است
دکتر محمود واعظی با بیان این مطلب که امروزه شاهد افزایش سرعت رشد اینترنت در دنیا هستیم، گفت: تکنولوژی در این حوزه به سرعت تغییر می کند و دو ماه غفلت موجب می شود یک نسل از تکنولوژی عقب بیفتیم.
وی با اشاره به تغییراتی که فناوری اطلاعات می تواند در زندگی مردم و ادارات داشته باشد تصریح کرد:برنامه های گسترده ای برای توسعه فناوری اطلاعات در کشور پیش بینی شده است.
وزارت ارتباطات مورد بی مهری قرار گرفته بود
وزیر ارتباطات با بیان این مطلب که برنامه پنجم تکالیف بسیاری را برای این وزارتخانه پیش بینی کرده، گفت: متأسفانه تغییر سه وزیر در چهار سال از یکسو و بی مهری به مجموعه وزارت ارتباطات از لحاظ بودجه و حمایت های مورد نیاز به دلیل وجود برخی اختلاف ها میان ریاست جمهوری و وزیر قبلی از سوی دیگر موجب شد تا برخی برنامه ها عملیاتی نشود.
وی افزود: علی رغم تلاش هایی که از سوی دکتر تقی پور و همکاران ایشان صورت گرفت اما به دلیل کافی نبودن بودجه و اعتبارات، شاهد پیشرفت مد نظر در برخی از تکالیف نبودیم که امیدواریم با تلاش مضاعف و در یافت حمایت های لازم، این عقب افتادگی جبران شود.
دکتر محمود واعظی توجه به پژوهش را یکی دیگر از دستورکارهای وزارت ارتباطات عنوان کرد و گفت: حمایت از دانشگاه ها، بخش خصوصی و مراکز تحقیقاتی برای تأمین نیازمندی های وزارت ارتباطات در داخل از جمله برنامه های دوره جدید فعالیت این وزارتخانه است.
وی تأکید کرد: معتقدیم بخش خصوصی مکمل فعالیت های وزارت ارتباطات است نه رقیب آن و بر همین اساس توجه بیشتری به این حوزه صورت خواهد گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.