اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن سیار

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

September 14, 2013
21:01 شنبه، 23ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57439

تغییر تعرفه‌های وایمکس روی میز رگولاتوری

بررسی تغییر تعرفه‌های خدمات اپراتورهای وایمکس روی میز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گرفت.
 
به گزارش عصر ارتباط، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از سازمان رگولاتوری خواسته تا نسبت به کارشناسی مجدد تعرفه‌ها با رعایت حقوق اپراتورها و کاربران و نسبت به ارایه پیشنهادهای جدید به کمیسیون اقدام کند. رگولاتوری آخرین بار در جلسه شماره 87 در اردیبهشت‌ماه 89 نسبت به تصویب تعرفه‌های ارایه خدمات دسترسی به اینترنت از طریق فناوری وایمکس اقدام کرده و طبق مصوبه اخیر این تعرفه‌ها کماکان معتبر خواهند بود.
براساس مصوبه آن زمان قرار بود با توجه به مفاد موافقت‌نامه پروانه ارایه خدمات ارتباطات بی‌سیم مبتنی بر فناوری وایمکس، تعرفه استفاده از خدمات اینترنت بی‌سیم مبتنی بر این فناوری به دو صورت اشتراکی یا اختصاصی و براساس درخواست مشترکان اقدام شود.
براین اساس تعرفه‌های اشتراکی از حداقل 368 هزار ریال و تا حداکثر یک میلیون و 258 هزار و 800 ارایه می‌شد و ارایه خدمات با کیفیت بیشتر با ضریب تسهیم پهنای باند کمتر از یک به هشت باید بدون افزایش تعرفه مصوب صورت می‌گرفت.
تعرفه خدمات اینترنت وایمکس به‌صورت اختصاصی نیز با حداقل قیمت دو میلیون و 944 هزار ریال و حداکثر هشت میلیون و 392 هزار ریال عرضه می‌شود و همچنان این تعرفه‌ها تا زمان تغییر معتبر خواهند بود.
این تعرفه‌ها درحالی از سوی رگولاتوری تصویب شده بود که اپراتورها نسبت به ارایه بسته‌‌ها و مدل‌های تعرفه‌ای مختلف با اعمال محدودیت حجم ترافیک دوره‌ای به شرط رعایت سقف تعرفه‌های مذکور و پس از دریافت تاییدیه اقدام می‌کردند و پیشنهادهای تعرفه‌ای مختلفی برحسب نیاز کاربران به آنان ارایه می‌شد. تعرفه‌های مصوب رگولاتوری برای ارایه خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری وایمکس تا انتهای سال 90 اعتبار داشت و قرار بود پس از ارایه گزارش توسط این سازمان درباره چگونگی وضعیت اینترنت پرسرعت در بازار، دوباره بازنگری شوند.
این تعرفه‌ها که از مهلت انقضای آنها یک‌سال و نیم گذشته است همچنان تا تدوین و تصویب تعرفه‌‌های جدید به‌رغم تغییر شرایط بازار، تغییر قیمت پهنای باند و افزایش هزینه‌های مرتبط با ارایه سرویس معتبر خواهند بود.
درحال حاضر، تنها دو اپراتور مبین‌نت و ایرانسل در شرایط منسوخ‌شدن این فناوری در دنیا و کاهش توسعه تکنولو‌ژی‌های مرتبط با آن به فعالیت در بازار ادامه داده‌اند و رایانه دانش گلستان در استان گلستان و اسپادان در استان اصفهان نتوانستند سهم بازاری را به دست بیاورند.
در این میان درحالی‌که رگولاتوری فعالیت داتک را به‌دلیل پرداخت‌نکردن حق‌‌الامتیاز پروانه غیرقانونی اعلام کرده و نسبت به قطع سرویس‌های آن به مشتریان این اپراتور هشدار داده بود، اما همچنان این اپراتور به حضور در بازار و انتشار تبلیغات فروش سرویس ادامه می‌دهد. نوسانات ارزی صورت‌گرفته، افزایش هزینه‌ها و ورود نسل سوم موبایل همراه با رکورد این فناوری در دنیا موجب شد تا این فناوری آن‌طور که پیش‌بینی شده بود، در ایران بازاری به دست نیاورد.گرچه قرار بود رگولاتوری خیلی زود در مجوز واگذار کرده، تجدید‌نظر و اجازه وایمکس سیار را نیز صادر کند، اما عمر فناوری وایمکس در ایران آن‌قدر کوتاه شده است که دیگر این روزها کسب به ثابت یا سیاربودن فناوری پروانه‌ای که در اختیار دارند، نمی‌اندیشد.
شناخت ناکافی از این فناوری، به وضع شرایط و مقررات مشابهی با دیگر خدمات باندپهن و سیم در پروانه‌های واگذار‌شده منجر شد و در نهایت با آغاز به کار فعالیت اپراتورها نشان داد که برای ویژگی‌های این سرویس بی‌سیم مطلوب و مناسب نیست.
توسعه فناوری وایمکس در ایران با چالش‌ها و مشکلات بسیار جدی روبه‌رو است. از آنجا که صنعت مخابرات یکی از صنایع با فناوری پیشرفته به‌شمار می‌رود و بیشتر تجهیزات مورد استفاده آن در کشور وارداتی است، نوسانات ارزی تاثیر بالایی در روند تکامل و توسعه آن داشته است. از سوی دیگر، افزایش بسیار زیاد قیمت ارز طی ماه‌های گذشته، تاثیرات منفی را برای ارائه‌دهندگان این خدمت در پی داشته و هزینه تمام‌شده هر دو سوی معامله ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده خدمت را افزایش داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.