اپراتورها

تلفن همراه

September 18, 2013
0:09 چهارشنبه، 27ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57483

عدم رعایت شاخص های زیست محیطی توسط همراه اول

ایستانیوز: معصومه ابتکار به سازمان محیط زیست بازگشت. او که در شورای شهر تهران هم مسایل زیست محیطی را به شدت پیگیر بود اکنون به خانه خود بازگشته و قطعا صاحبان صنایع و بنگاههای اقتصادی بزرگ بیشتر از حضور ابتکار دل خوشی ندارند.چون او ثابت کرده که مصلحت اندیشی های مرسوم را ندارد. این فرصتی است برای به بحث گذاشتن موضوعات زیست محیطی که این چند ساله مدافع خاصی نداشت و بنگاههای بزرگ اقتصادی هم ترجیح می دادند، وقتی صدای مخالفی از مراجع رسمی بیرون نمی آید ، خودشان را برای بحث های محیط زیستی به زحمت نیندازند.
 
بازگشت معصومه ابتکار به سازمان محیط زیست بیشتر از هر کسی مادر دو کودک خردسال را خوشحال کرد که در آخرین روزهای کاری ابتکار به دفتر کارش در شورای شهر مراجعه کرده بود تا به  نصب یک دکل تقویت کننده همراه اول BTS بر بام آپارتمان مجاور خانه اش اعتراض کند ، اما از خانم ابتکار شنیده بود که دیگر مسئولیتی ندارد و امکان پیگیری موضوع را ندارد.
حالا معصومه ابتکار در سازمان محیط زیست قرار دارد و البته احتمالا دسترسی این مادر به وی سخت تر از گذشته .
BTS ها از ابتدا هم موضوع چالش بود . شروع این ماجرا هم از انتقادات مردم  به  آنتن دهی نامناسب موبایل بود و نهایتا طی این سال ها با نصب BTS ها به وفور دیگر کمتر کسی به آنتن دهی توجه می کند و حالا هر از گاهی مردم نگران دکل های بزرگی هستند که روی بام خانه همسایه شان سربرآورده است و با فرمول اجاره پشت بام ، نه  تنها متقاضی برای نصب دکل زیاد است بلکه خیلی ها به دنبال پارتی هم هستند. اجاره پشت بام برای یکسال حدودا 7 تا 10 میلیون تومان است که بسته به مکان و اندازه و توان دکل متغیر است.
 
نگرانی های یک مادر
نگرانی یک مادر با دو فرزند خردسال در شهرهای بزرگ مثل تهران ،‌کرج ،اراک ،‌تبریز ، اهواز که از آلودگی شدید رنج می برند ، یک مشت از خروار نگرانی ها و باورهایی است که حتی اگر بگوییم مبنای علمی ندارند و سلامت را به خطر نمی اندازند ،‌حداقل احساس سلامت را بین عموم مردم از بین برده اند .
این مادر در ایمیلی که به روزنامه ارسال کرده ، توضیح می دهد که  بخاطر آلودگی شدید هوا , هشدارها و مضرات پارازیت ها و آلودگی های گوناگون  تصمیم گرفتیم ،  از تهران  به کرج نقل مکان کنیم .
وی می گوید :‌ تصمیم ما برای آمدن به کرج وقتی قطعی شد که سال گذشته هم کلاسی پسرم در مدرسه دچار سرطان مغز استخوان شده بود  و این اتفاق تاسف برانگیز آنقدر ما را آشفته کرد که حاضر شدیم با  دور شدن از محل کارمان مجبور باشیم  هر روز چند ساعتی مسافت بین خانه و محل کار را طی کنیم و جان فرزندانمان را از این شهر آلوده و رعب آور برداشته و فرار کنیم . وقتی برای اولین بار شاهد بازی و شادی بچه ها در حیاط خانه بودیم خدا را هزاران بار شکر کردیم که توانسته ایم با تمام سختی هایی که برای حاضر شدن به محل کار خود داریم حداقل آب و هوای سالم و پاک را به آنها هدیه کنیم .و این تنها کاری بود که برای سلامتی آنها از دستمان بر می آمد . اما خوشحالی ما خیلی طول نکشید و یک روز وقتی به منزل آمدیم با کمال تعجب دکل بزرگ BTS را بالای بام ملک مجاور دیدیم . یکباره زمین دور سرم چرخید . راست است که می گویند از هرچه بدت بیاید به سرت می آید!!!  با توجه به ویلایی بودن موقعیت شهرک محل سکونت  ما و وجود زمینهای چهاردیواری وسیع  و ملک های خالی از سکنه و فضاهای باز و امنی که اطراف محل ما برای نصب این دکل وجود دارد . همراه اول بدون توجه به رضایت ما بدلیل سود جویی و انتفاع طلبی مالک آپارتمانی که موقعیت تجاری اداری دارد و کل مساحت آن از 200 متر مربع تجاوز نمی کند و از متر به متر آپارتمان خود استفاده منفعت طلبانه نموده و فضای پشت بام را نمیدانم به چه بهایی( به قیمت به خطر انداختن جان همسایه )  اجاره داده است . این در حالی است که فقط پایه ها ی دکل روی آپارتمان قرار دارد و تشعشات ناشی از آن کل محوطه ساختمان و حیاطی که  مدام فرزندانم در آن همیشه مشغول بازی هستند  را تحت شعاع قرار می دهد.
 وی اظهار می کند: از زمان نصب این دکل من و همسرم دچار سرگیجه, سردرد,  حالت تهوع ,طپش قلب و حالت های شدید عصبی هستیم و بیشتر نگرانی مان از در معرض قرار گرفتن مداوم فرزندانمان است که اکثر ساعات روز در زیر آماج امواج مخرب  این دکل بزرگ بازی می کنند و این روزها بسیار عصبی شده اند.
 
BTS مضر است یا خیر؟
بحث اثرات مضر BTS ها  چند سال پیش به یک مرتبه زیاد شد و موافقان و مخالفانش هم زیاد بودند. همزمان با آن بحث ها پارازیت و اثرات آلودگی تشعشات الکترونیکی به ویژه در شهرهای بزرگ مثل تهران شدت گرفت . یکی از سوالاتی که بارها مطرح شده این است که آیا تشعشعات آنتن های پراکنده در سطح کشور برای شهروندان خطری دارد یا خیر؟ سوالی که تاکنون به طور شفاف به آن پاسخ داده نشده است.  در مورد عوارض احتمالی ناشی از تشعشعات آنتن های BTS هر یک از مسوولان و صاحب نظران نظرهای موافق و مخالف متفاوتی ابراز داشته اند. مروری به این دیدگاهها کمک می کند که با زیمنیه های ایجاد این باور عمومی در مورد مضرات این آنتن ها آشنا شویم.
 
 نظر شورای شهر درغیر استاندارد بودن  نصب آنتن های موبایل
در گزارش خبری یکی از سایت ها آمده است که مسئولان شورای شهرسابق تهران، تلاشی مضاعف داشتند تا با جلوگیری از نصب دکل های تلفن همراه، سلامتی شهروندان را تأمین کنند، به گونه ای که لایحه «ساماندهی دکل ها، آنتن ها و تأسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهر تهران» را تدوین و اعلام کردند که منابع بین المللی حتی بر زاویه تابش این آنتن ها تأکید دارند و هرچند استفاده از تلفن همراه خوب است، مهمتر از آن، رعایت فاصله ها و جلوگیری از بروز عوارض آنها بر سلامتی افراد است.
در گزارش سایت خبری عصر ایران در اردیبهشت سا 90 آمده که اعضای شورای شهر تهران، به دلیل نگرانی از غیر استاندارد بودن نصب دکل ها و آنتن های مخابراتی در منازل اشخاص و سطح شهر بر این باور بودند که در نصب دکل ها و آنتن های «BTS» باید همه موازین تخصصی و سلامت جامعه رعایت شود، ولی در نصب این آنتن ها، استانداردها و شعاع مجاز آنها رعایت نمی شود و بیشتر این آنتن ها، با اتاق خواب و منزل افراد فاصله ای کمتر از یک متر دارد.
برخی اعضای شورای شهر بر این باورند که استاندارد و تشعشع این آنتن ها، 10 وات است، حال آن که در تهران، آنتن هایی با تشعشع 50 وات هم نصب شده که بیشتر کنار خانه ها و درون حیاط منازل و محل های پر رفت و آمد افراد بوده و برای اطرافیان بسیار خطرناک است.
 
 دیدگاه جامعه پزشکی به تاثیر امواج مخرب الکترومغناطیسی
محمدرضا رزاقی، رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به افزایش آمار ناباروری در کشور می گوید، امواج رادیویی تلویزیونی، تلفن، موبایل و در کل شعاع تابشی امواج گوناگون به افزایش ناباروری در کشور منجر شده، به گونه ای که امواج گوناگونی که جوانان در معرض آن هستند، سلول های جنسی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد که نقص عملکرد این سلول ها، مایه ناباروری می شود.
در همین حال، محمدرضا صادقی، معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به تأثیر امواج الکترومغناطیس بر DNA نیز گفت: افزایش ارتعاشات الکترومغناطیسی بر کیفیت اسپرم و تخمک موثر بوده و چنانچه فرد در میدان های الکترومغناطیس قرار گیرد، موجب آسیب DNA و ناباروری می شود.صادقی با تشریح آزمایش های محققان روی حیوانات در این زمینه افزود: در این آزمایش ها، شماری از حیوانات در معرض مستقیم ارتعاشات قرار گرفتند که نتایج به دست آمده، نشان از تغییرات پارامترهای خونی آنها دارد.
". محمدرضا اکبری متخصص مغز و اعصاب در این ارتباط می گوید؛ «میزان تاثیر امواج الکترومغناطیسی آنتن های BTS با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می شود.»وی در ادامه می افزاید؛ «تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت انسان تاثیر داشته است. در همین ارتباط تحقیقاتی در جامعه امریکا روی تاثیرات این امواج الکترومغناطیسی بر مغز انسان صورت گرفته که نشان می دهد میزان تاثیرگذاری با توجه به شدت بیشتر فرکانس و زمان زیاد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بیشتر می شود.» این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان می کند؛ «هر چقدر به امواجی که از آنتن های BTS تلفن همراه ساطع می شود مثل آنتن هایی که در پشت بام یا حیاط منزل قرار می گیرد نزدیک تر باشیم خطرناک تر خواهد بود."
مهندس تاج فر عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در مورد امواج آنتنهای تقویت کننده تلفن همراه می گوید: میزان تأثیر امواج الکترومغناطیسی آنتنهای «بی تی اس» تلفن همراه با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می شود.
تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت انسان تأثیر مخرب داشته و در همین ارتباط تحقیقی که در جامعه آمریکا بر روی تأثیر امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه بر روی مغز انسان انجام شده نشان می دهد میزان تأثیرگذاری با توجه به شدت بیشتر فرکانس و زمان زیاد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بیشتر می شود.
وی می افزاید: هر چقدر اشخاص به امواجی که از آنتهای «بی تی اس» تلفن همراه ساطع می شوند نزدیکتر باشند خطرناکتر می شود.به طور کلی قوی ترین امواج زمانی به بدن می رسد که فرد زیر آنتنهای «بی تی اس» قرار داشته باشد، اما هر چه از فاصله ۵ کیلومتری آنتنها دورتر شویم امواج قدرت خود را از دست خواهند داد.
آنتن‌های بی.تی .اس. تلفن همراه در کشور ما معمولاً روی دکل‌های 10 تا 30 متری و یا روی سقف آپارتمان‌ها نصب می‌شوند، گاهی نیز هر یک از سه آنتن ایستگاه بی .تی .اس در یک طرف یک ساختمان که هر کدام 120 درجه را بپوشاند، نصب می‌شود. اشعه اصلی آنتن  معمولا 6 درجه عمودی را پوشانده و تلاش می‌شود که اشعه به فاصله هر چه دورتر ارسال شود تا مشترکین در فواصل دور نیز از سیگنال آن بهره‌مند شوند. سیگنال یک  معمولاً در فاصله‌ای بین 50 تا 200 متر از بی.تی .اس  به زمین می‌رسد.
 این آنتن‌ها به‌دلیل مبادله امواج رادیویی و الکترومغناطیسی باعث تولید آلودگی‌ها و مضراتی برای انسان‌ها می‌شوند. تاثیر آنتن‌های بی. تی اس  به قدرت آنها و میزان فاصله فرد با آن بستگی دارد، چرا که اگر فردی به‌طور دائم در مقابل تشعشعات یک دکل بی.تی . اس  تلفن همراه قرار داشته باشد، حتما این امواج بر او اثرات منفی خواهد داشت.
دکتر محققی رییس مرکز تحقیقات سرطان نیز در مورد مضرات آنتنهای تلفن همراه می گوید: اصولاً آنتنهای تلفن همراه و دکلهای مخابراتی و نیز تشعشعات ناشی از دکلهای برق فشار قوی هر یک به نوبه خود اثرگذاری خفیف تا شدیدی بر روی افراد دارند.
به عنوان نمونه در مورد دکلهای برق فشار قوی طیفهای مختلف امواج الکترومغناطیسی، میدانهای مغناطیسی ایجاد می کنند و افرادی که در حوزه این میدانها قرار می گیرند تحت تأثیر آثار سوء این امواج واقع می شوند.
وی می افزاید: تمام این تشعشعات اگر در فاصله نزدیک بدن قرار گیرند قلب یا سیستم اعصاب مرکزی یا گوش و چشم را تحت تأثیر قرار می دهند و باعث ایجاد اختلالاتی در این اعضا یا بروز بیماری هایی می شوند.
 
مدافعین تمام قد
در مقابل کسانی که به اثرات زیان بار این آنتن ها اعتقاد دارند ، همراه اول به شدت مدافع آن است که آنتن ها اثر مخربی ندارند. تا جایی که چند سال پیش مدیر همراه اول هم در خانه اش یکی از این آنتن ها را نصب کرد و خبرنگاران را برای بازدید به آنجا برد.  این دفاع تمام قد هنوز ادامه دارد و کارشناس روابط عمومی همراه اول حاضر است ساعت ها در موردش حرف بزند.  دفاع از آنتن های BTS حول این محورها می چرخد که آنتن های BTS به هیچ وجه ضرر و زیانی برای مردم ندارند؛ چرا که این آنتن ها معمولاً در بالای ساختمان ها و به گونه یی نصب می شوند که شدت امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از آنها در سطح زمین بسیار پایین تر از حد مجاز باشد تا هیچ گونه خطری را برای افراد به وجود نیاورد.
به گفته آنها در ساخت این آنتن ها استانداردهای لازم رعایت شده و معمولاً این آنتن ها در بالای ساختمان ها یا در مکان هایی نصب می شوند که شهروندان زیاد در آنجا تردد نداشته باشند. به اعتقاد آنها آنچه بیشتر از آنتن های BTS روی بدن انسان تاثیر می گذارد، خود دستگاه های تلفن همراه است؛ چرا که به بدن انسان بسیار نزدیک بوده و امواج خطرناک آن روی بدن انسان تا حدودی به اثبات رسیده است، هرچند این تاثیرات بسته به فرد و مقاومت بدنش اثرات متفاوتی دارد."
 برای پیگیری موضوع نظر یکی از کارشناسان سازمان انرژی اتمی را جویا می شویم. وی می گوید که استاندارد نصب BTS در کشور ما مطابق استانداردهای جهانی است و همه دنیا از ان تبعیت می کنند . بنابراین نقطه امید این است که استانداردها وجود دارد. شرکت های موبایل هم موظفند پروانه نصب دکل را از سازمان رگولاتوری بگیرند و آنها مطابق استانداردها مجوز می دهند.  وی خبر مهم تری را هم می دهد و می گوید که حدود 2 هزار آنتن BTS را بررسی کرده اند و موردی نداشته اند که آنتن ها خارج از استاندارد ساخته شده باشند و یا استاندارد خود را از دست داده باشند.
این کارشناس که متوجه نگرانی و باور عمومی نسبت به این آنتن هاست می گوید بر خلاف تصور ، در حال حاضر که این دکل ها بیشتر شده اند باید احساس بهتری داشت چون زمانی که دکل ها کمتر بود برای جبران ، هر دکل توان و شدت ارسال امواج الکترومغناطیسی بیشتری  داشت. ولی با افزایش این دکل ها قدرت و توان هر دکل پایین تر می آید .
 
چه باید کرد؟
پزشکان و متخصصانی هستند که هنوز اعتقاد دارند آنتن های BTS برای سلامت مضر هستند. مخالفان آنها هم کم نیستند و گوشی موبایل را خطرناک تر از این آنتن ها می دانند و معتقدند استاندارد روز جهان را رعایت می کنند.  همه اینها به کنار نگرانی عمومی در مورد آنتن های BTS وجود دارد و قابل انکار نیست ، مخصوصا اینکه برداشت عمومی این است که اجاره بهای بالا پشت بام املاک مسکونی به خاطر مضرات این آنتن ها است وگرنه هیچ کس حاضر نبود ، در نزدیکی یک آنتن زندگی کند.  حضور یک آنتن در یک محله ، یک نفر راضی و صدها نفر ناراضی می تراشد و خودبخود به نگرانی از BTS ها افزوده می شود.
 اول اینکه هر شخصی می تواند شکایت خودش را به سامانه شکایات حوزه فناوری اطلاعات و رادیویی به نشانی اینترنتی https://complaint.cra.ir وارد کند و از طریق سایت پیگیری کند. گویا ظرف دو هفته این سامانه شکایت را بررسی و حتی اگر لازم باشد بازدید ویژه را خواهند داشت. ما شکایت مورد اشاره در اول گزارش را در این سایت ثبت کردیم و منتظر پاسخ هستیم. اما بیشتر از اینکه انتظار داشته باشیم  ناراضیان از نصب آنتن های تلفن همراه نگرانی خودشان را کم کنند و یا شکایت کنند ، بد نیست همراه اول و بقیه اپراتورها کمی به نگرانی عمومی جامعه حساسیت به خرج دهند و پاسخ شان به مردم معترض این نباشد که کارشان قانونی است و اگر معترض اند شکایت کنند.
  حتی در شهر تهران هم می توان از فضاهایی برای نصب دکل استفاده کرد که عمومی ترند و قضاوت عمومی این نیست که صرفا برای دریافت اجاره بها حاضر به نصب دکل شده اند . در شهرهای دیگر هم نصب آنتن ها در فضاهای دورتر از منطقه مسکونی کمی از بار روانی منفی به آنتن های بی تی اس را می کاهد .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.