امنیت

رگولاتوری

September 20, 2013
19:36 جمعه، 29ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57543

غیرقانونی‌های اینترنت کدامند؟

شاید دنیای اینترنت برای عده‌ای فضای باز و بی‌قانونی به نظر برسد، اما این فضای مجازی در کشورهای مختلف از جمله ایران توسط عده‌ای رصد می‌شود و در صورت انجام فعالیت‌های غیرقانونی با آن برخورد جدی خواهد شد.
 
 
در ابتدای لیست بلند بالای محتوای مجرمانه، محتوا علیه اخلاق و عفت عمومی حرف اول را می‌زند؛ بخشی که خود شامل چندین عنوان دیگر است. اشاعه فحشاء و منکرات، تحریک، تشویق، ترغیب، تهدید یا دعوت به فساد و فحشاء و ارتکاب جرایم منافی عفت یا انحرافات جنسی، انتشار ، توزیع و معامله محتوای خلاف عفت عمومی، مبتذل و مستهجن، تهدید یا تطمیع افراد به دستیابی به محتویات مستهجن و مبتذل، استفاده ابزاری از افراد اعم از زن و مرد تصاویر و محتوا، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی در بخش اول این لیست به چشم می‌خورند.
 
اما دسته دوم محتوای مجرمانه تفاوت بیش‌تری دارد. این دسته که محتوا علیه مقدسات اسلامی نام گرفته، خود شامل هفت بخش است؛ محتوای الحادی و مخالف موازین اسلامی، اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن، اهانت به هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین یا حضرت صدیقه طاهره، تبلیغ به نفع حزب گروه یا فرقه منحرف و مخالف اسلام، نقل مطالب از نشریات و رسانه‌ها و احزاب و گروه‌های داخلی و خارجی منحرف و مخالف اسلام به نحوی که تبلیغ از آنها باشد، اهانت به امام خمینی (ره) و تحریف آثار ایشان، اهانت به مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید در این دسته گنجانده شده‌اند.
 
در کنار این دو دسته، دسته‌ای هم به نام محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی به چشم می‌خورد. تشکیل جمعیت، دسته، گروه در فضای مجازی (سایبر) با هدف برهم زدن امنیت کشور، هرگونه تهدید به بمب‌گذاری، محتوایی که به اساس جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد کند، انتشار محتوا علیه اصول قانون اساسی، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل نژادی و قومی، تحریک یا اغوای مردم به جنگ و کشتار یکدیگر، تحریص و تشویق افراد و گروه ها به ارتکاب اعمالی علیه امنیت، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج از کشور، تبلیع به نفع گروه‌ها و سازمانهای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران، فاش کردن و انتشار غیرمجاز اسناد و دستورها و مسایل محرمانه و سری دولتی و عمومی، انتشار محتوای که از سوی شورای عالی امنیت ملی منع شده باشد، از جمله مواردی هستند که در دسته سوم قرار گرفته‌اند.
 
علاوه بر این چهار بخش، محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی دسته‌ای است که خود حکومتی جداگانه را تشکیل داده است. اهانت و هجو نسبت به مقامات، نهادها و سازمانهای حکومتی و عمومی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی علیه مقامات، نهادها و سازمانهای حکومتی، جعل پایگاه‌های اینترنتی بانکها، سازمانها و نهادهای دولتی و عمومی از جمله مواردی هستند که در محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی قرار دارند.
 
اما در کنار این چهار بخش پنج دسته دیگر نیز وجود دارد؛
 
محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌رود:
 
1. انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله داده‌ها یا نرم‌افزارهایی که صرفاً برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می رود.
 
2. فروش انتشار یا در دسترس قرار دادن غیرمجاز گذرواژه‌ها و داده‌هایی که امکان دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی دولتی یا عمومی را فراهم می کند.
 
3. انتشار یا در دسترس قرار دادن محتویات آموزش دسترسی غیرمجاز، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه ای، تحریف و اخلال در داده ها یا سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی.
 
4. آموزش و تسهیل سایر جرایم رایانه‌ای
 
5. انتشار فیلترشکن‌ها و آموزش روشهای عبور از سامانه‌های فیلترینگ.
 
6. انجام هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی رایانه‌ای مجرمانه مانند شرکتهای هرمی.
 
7. ایجاد مراکز قمار در فضای مجازی
 
محتوای که تحریک ، ترغیب ، یا دعوت به ارتکاب جرم می کند:
 
1. انتشار محتوای حاوی تحریک ، ترغیب ، یا دعوت به اعمال خشونت آمیز و خودکشی.
 
2. تبلیغ و ترویج مصرف مواد مخدر ، مواد روان گردان و سیگار
 
3. درج پیوند (لینک) یا تبلیغ تارنماهای فیلتر شده یا باز انتشار محتوای مجرمانه نشریات توقیف شده و رسانه‌های وابسته به گروه‌ها و جریانات منحرف و غیر قانونی.
 
4. تشویق تحریک و تسهیل ارتکاب جرائمی که دارای جنبه عمومی هستند از قبیل اخلال در نظم ،‌ تخریب اموال عمومی، ارتشاء ، اختلاس، کلاهبرداری ، قاچاق مواد مخدر، قاچاق مشروبات الکلی و غیره
 
5. تبلیغ و ترویج اسراف و تبذیر
 
6. فروش، تبلیغ، توزیع و آموزش استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره
 
محتوا مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی:
 
1. انتشار و سرویس دهی بازیهای رایانه‌ای دارای محتوای مجرمانه
 
2. معرفی آثار سمعی و بصری غیرمجاز به جای آثار مجاز
 
3. عرضه تجاری آثار سمعی و بصری بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
 
4. تشویق و ترغیب به نقض حقوق مالکیت معنوی
 
محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی؛
 
1.انتشار هرگونه محتوا با هدف ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات
 
2.انتشار هرگونه ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات و یا دعوت به تجمع اعتراض‌آمیز‌، اعتصاب‌، تحصن و هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات گردد
 
3. انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات گروه‌های ضد‌انقلاب و معاند
 
5. انتشار هرگونه مطلب خلاف واقع مبنی بر انصراف گروه‌های قانونی از انتخابات
 
6. استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌های رسمی نهادها و دستگاه‌های دولتی جهت بهره‌برداری در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی.
 
7. درج محتوای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی خارج از مدت زمان مقرر شده برای فعالیت انتخاباتی
 
8. انتشار هرگونه محتوا در جهت تحریک‌، ترغیب‌، تطمیع و یا تهدید افراد به خرید و فروش آراء‌، رای دادن با شناسنامه جعلی و شناسنامه دیگری‌، جعل اوراق تعرفه‌، رای دادن بیش از یک‌بار و سایر روش‌های تقلب در رای‌گیری و شمارش آراء
 
9. انتشار هرگونه محتوا جهت ایجاد رعب و وحشت برای رای‌دهندگان یا اعضاء شعب
 
10. استفاده ابزاری از تصاویر زنان برای تبلیغات انتخاباتی و یا عدم رعایت شئونات اسلامی در انتشار تصاویر مربوط به زنانی که نامزد انتخاباتی هستندند.
 
11. انتشار هرگونه محتوا در جهت توهین‌، افترا و نشر اکاذیب با هدف تخریب نظام‌، قوای سه‌گانه‌، سازمان‌های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات به منظور بهره‌برداری انتخاباتی
 
12. انتشار هرگونه محتوا و مکاتبات دارای طبقه‌بندی (محرمانه و سری) مرتبط با انتخابات
 
‌13. انتشار اخبار کذب از نتایج بررسی صلاحیت‌ها‌، شمارش آراء‌، ادعاهای بی‌اساس پیرامون تقلب در انتخابات یا مخدوش بودن انتخابات بدون دلیل و مدرک
 
محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری
 
1. انتشار هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض آمیز بدون مجوز ، اعتصاب، تحصن، ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات و یا هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات ریاست جمهوری شود
 
2. تشویش اذهان عمومی ، سیاه نمایی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور، ایجاد اختلافات مابین اقشار جامعه بویژه از طریق طرح مسائل قومی و نژادی، انتشارهرگونه نتایج نظرسازی و نظرسنجی کاذب در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
 
3. انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات
 
4. انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوای توهین آمیز یا تخریب در فضای مجازی علیه انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
 
5. انتشار هرگونه مطلب، علیه نامزدهای انتخاباتی و یا انتشارمطالبی خلاف واقع دال بر انصراف گروه یا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وبرخی موارد دیگر که در این گزارش مجالی برای گفتن آنها نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.