سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 20, 2013
20:56 جمعه، 29ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57550

زبان برنامه‏‌نویسی C دوباره صدرنشین شد

شاخص تیوبی که کار محبوبیت‏ سنجی زبان‏‌های برنامه‌‏نویسی را برعهده دارد، اعلام کرده است زبان برنامه‌‏نویسی سی (C) در رده‏‌بندی ماه سپتامبر محبوب‏‌ترین زبان در دنیای آی تی بوده است. 
 
به گزارش وب‏‌سایت infoworld، شاخص تیوبی (Tiobe) نشان می‌‏دهد که زبان سی محبوبیت همیشگی خود را باز یافته است. این زبان برنامه‌‏نویسی در ماه گذشته میلادی صدرنشینی خود را به نفع جاوا از دست داده بود. بنا بر گزارش جدید تیوبی، محبوبیت هر دو زبان برنامه‌‏نویسی سی و جاوا این بار افزایش یافته است، اما زبان سی دوباره جایگاه بر‌تر این بازار را از آن خود کرده است و توانسته بر جاوا پیشی بگیرد. 
شاخص تیوبی، محبوبیت‏ زبان‌‏های برنامه‏‌نویسی را بر منبای ارزیابی میزان جستجوی منابع این زبان‏‌ها در جستجوگرهای معروفی مثل گوگل، یاهو، بیدو و ویکی‏پدیا می‌‏سنجد. 
بر اساس این گزارش، زبان برنامه‌‏نویسی سی‏پلاس‏پلاس پس از سی و جاوا رتبه سوم را از لحاظ محبوبیت از آن خود کرده است. زبان آبجکتیو سی نیز چهارم است و زبان پی اچ پی هم پنجم. زبان Transact-SQL برای اولین بار توانسته است وارد فهرست ده زبان بر‌تر شود. این زبان جایگاه دهم را از آن خود کرده است. کوبول و آر نیز از جمله زبان‏‌هایی هستند که در این ماه رشد چشمگیری داشته‌‏اند. این دو زبان نیز توانسته‌‏اند وارد فهرست ۲۰ زبان بر‌تر شوند. 
رده‌‏بندی جدید تیوبی حکایت از آن دارد که زبان‏‌های روبی و پرل این بار با کاهش محبوبیت مواجه بوده‌‏اند. زبان روبی از جایگاه دهم به سیزدهم و زبان پرل نیز از جایگاه یازدهم به دوازدهم تنزل یافته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.