رگولاتوری

September 21, 2013
1:19 شنبه، 30ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57563

گزارشی از حضور وزیر ارتباطات در برنامه شب آفتابی: فرصت فیسبوک را ندارم/بدون محافظ و با همسرم ورزش می کنم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه ای متفاوت، از پایان نامه مخابراتی، پهنای باند اینترنتف درآمدهای مخابراتی و اپراتورها، فیس بوک تقلبی اش و ورزش روزانه با همسرش آن هم بدون محافظ گفت.
 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امشب (چهارشنبه شب) با حضور در برنامه شب آفتابی که از شبکه تهران برگزار شد و ضمن اعلام متفاوت بودن جنس این برنامه از تمام گفت‌وگوهایی که تا حال حاضر داشته است، طبق خواست مجری اشاره‌ای به گذشته‌های دور و هم‌زمان با دوران جنگ داشت و با مرور برخی فعالیت‌هایش در وزارت امور خارجه وارد بحث اصلی (ارتباطات و فناوری اطلاعات) شد.
واعظی در بدو ورود به بحث، با اشاره به اینکه چندان مهم نبود که وزیر خارجه نشدم، ابراز کرد: مهم این است که مردم با حضور در صحنه، حماسه‌ای چشم‌گیر آفریدند و قطعا اگر آقای روحانی حضور بنده در وزارت امور خارجه را مصمر صمرتر می‌دانست از من در آنجا استفاده می‌کرد.
 
*می‌خواستم سربازی در دولت یازدهم باشم*
وی در پاسخ به این سوال که اگر حق انتخاب داشتید کدام وزارتخانه را انتخاب می‌کردید؟، نیز گفت: وزارتخانه‌ای را انتخاب نمی‌کردم اما با توجه به اینکه مردم به این دولت امید بسته بودند، بارها گفته بودم که علاقه‌مندم به عنوان سربازی در خدمت دولت ایفای نقش کنم.
 
*وزیر مدیریت کلان می‌کند*
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه از 19 سالگی وارد رشته برق-الکترونیک و موضوعات مخابراتی شدم و به مرور به جایگاهی رسیدم که 6 سال مدیر عامل مخابرات بودم در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید با فاصله‌ای بیش از بیست سال با این حوزه همچنان فرد به روزی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باشید؟، اذعان کرد: اولا که هیچگاه مبنا و پایه موضوعات عوض نمی‌شود و به عنوان مثال ریاضی مبنایش بعد از چندین سال، همچنان ثابت است؛ ثانیا همیشه موضوعات مرتبط با این حوزه را با علاقه پیگیری می‌کرده‌ام و در نهایت اینکه باید دانست وزیر مدیریت کلان می‌کند و نیاز ندارد وارد مباحث آزمایشگاهی یا کابل‌کشی شود.
او افزود: با سی و اندی سال سابقه مدیریتی و کوله باری از تجربه، امیدوارم بتوانم در خدمت این بخش باشم.
واعظی درباره اینکه چرا تا حال حاضر مقاله‌ای مخابراتی از وی در اینترنت وجود ندارد، یادآور شد: زمانیکه درگیر کار اجرایی شویم، فرصت کمتری برای کار علمی دست می‌دهد اما بنده در حدود 10، 12 سال گذشته، فعالیت‌های پژوهشی بسیاری انجام می‌دادم.
 
*پایان‌نامه‌ مخابراتی‌ام مایکروویو بود*
وی همچنین با بیان اینکه موضوع پایان‌نامه مخابراتی من پیرامون مایکروویو و موضوعی در ارتباط با زمان‌های دور بود، به درخواست مجری چند دقیقه‌ای با زبان تخصصی حوزه ICT گفت: تحولی که در این حوزه به وجود آمده بستر توسعه در کشورهای پیشرفته شده است و هیچ کشوری توسعه یافته‌ای را نمی‌توان یافت که از آی‌سی‌تی بهره‌مند نباشد؛ آی‌سی‌تی در دنیا در این برهه زمانی نقش به سزایی در توسعه GDP دارد.
وی افزود: در موضوعات مخابراتی در ابتداتلفن ثابت مطرح بود که مرور موبایل مطرح شد و جای آن را گرفت و امروز آی‌تی و اینترنت آنقدر سرعت پیدا کرده است که می‌تواند آینده موبایل و تلفن ثابت را تحت تأثیر قرار دهد.
 
*نگفتم 100 روزه پهنای باند را دو برابر می‌کنم*
او در مواجهه با این سوال که ظاهرا قرار است طی 100 روز آینده سرعت اینترنت را دو برابر کنید، عنوان کرد: امیدوارم تا سال آینده پهنای باند را دو برابر کنیم اما با توجه به اینکه در همین مدت زمان کوتاه توانستیم افزایشی حدود 12 گیگابیت بر ثانیه در پهنای باند داشته باشیم، امیدوارم تا 100 روز آینده، این افزایش از 10-12 به 35 گیگابیت بر ثانیه برسد.
 
*تا دو سال دیگر اینترنت دو مگ را به منازل می‌بریم*
واعظی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که اینترنت پرسرعت را به منازل ببریم و در این راستا برنامه‌های مدونی برای دو سال آینده داریم تا زیرساخت‌های آن فراهم شود و در نهایت بتوانیم پهنای باند دو مگابیت بر ثانیه را به مشترکان ارائه دهیم.
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم مقدار زیادی گردش اطلاعات را در داخل کشور داشته باشیم ، سیستمی با عنوان شبکه ملی اطلاعات را در داخل طراحی می‌کنیم که بر مبنای آن بسیاری از سرورهای این شبکه در داخل کشور است امکان انتقال اطلاعات با سرعت بالا در این شبکه محقق می‌شود.
وزیر ارتباطات گفت: ما به مردم دو سرویس ارائه نمی‌دهیم. یک سرویس به منازل و اماکن مختلف می‌بریم و وقتی کاربران به آن وصل می‌شوند با سرعت بالایی اطلاعات را به دست می‌آورند؛ حال اگر اطلاعاتی در شبکه ملی اطلاعات موجود نباشد به اینترنت بین‌الملل منتقل می‌شوند.
 
*عکس‌های خوبی در فیس‌بوک به نام من استفاده شد*
او همچنین در ادامه گفت‌وگو به شبکه اجتماعی فیس‌بوک هم رسید و با تأکید بر اینکه من اصلا در فیس بوک عضو نسیتم، خاطر نشان کرد: متأسفانه هفته گذشته با نام من صفحه‌ای درست شد که اتفاقا از عکس‌ها و مطالب خوبی استفاده کرده بود اما حقیقتا آن صفحه برای من نبود و ظرف 24 ساعت هم فعال بود.
 
*فرصت استفاده از فیس‌بوک را ندارم*
او با بیان اینکه فرصت رسیدگی به شبکه‌های این‌چنینی را ندارم، گفت: تمایز من با بقیه این است که تمام وقت خود را بر روی کار گذاشته‌ام. به عنوان مثال زمانی بود که اگر تمام اخبار بین‌الملل و موضوعات سایسی داخلی را به صورت روزانه جویا نمی‌شدم، شبم صبح نمی‌شد اما گرفتاری کاری در حال حاضر مدت زمان مطالعه این رویدادها را بسیار کاهش داده است چه برسد به اینکه بخواهم در فیس‌بوک هم عضو باشم.
وزیر ارتباطات در گوشه‌ای دیگر از اظهار نظرات‌اش پیرامون فناوری اطلاعات و ارتباطات، به سند چشم‌انداز توسعه نیز اشاره‌ای داشت و ابراز کرد: برنامه چشم‌انداز بهای بالایی به این حوزه داده است و برنامه توسعه نیز تکالیف بسیاری برای این وزارتخانه در نظر گرفته که در سالیان و دوره گذشته به دلیل موضوعاتی چون تغییر 3 وزیر ظرف 4 سال عملا نتوانسته برخی از این برنامه‌ها را پیاده‌سازی کند و بر این اساس جایگاه اصلی خود را از دست داده است که امیدوارم در این دولت، این وزارتخانه جایگاه خود را بیابد.
 
*از گوشیم راضی هستم*
واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از گوشی خود و آنتن‌دهی آن راضی هستید؟، گفت: از گوشی‌ام راضی هستم و تفاوتی در خدمات به من و مردم وجود ندارد اما با این براساس برخی گزارش‌ها، مذاکراتی را با همراه اول و ایرانسل داشته‌ام و علی‌رغم اینکه این اپراتورها خصوصی هستند و وزیر مسئول مشکلات آن‌ها نیست برنامه‌ای برای توسعه کیفیت آن‌ها داریم و تلفن گویایی هم برای ارتباط مردمی در نظر خواهیم گرفت تا مشکلات به صورت مستقیم به این وزارتخانه منتقل و بررسی شود.
 
*اپراتورهای سوم و چهارم باید فعال شوند*
وی معتقد است تا زمانیکه کل بازار در اختیار تنها دو اپراتور باشد قطعا با توافقاتی که بین آن‌ها می‌تواند وجود داشته باشد، کیفیت زیر سوال می‌رود اما با فعال کردن اپراتورهای سوم و چهارم می‌توان وضعیت را به گونه بهتری رقم زد و البته نظارت ما هم در این حوزه بسیار م<ثر است.
 
*فروش همراه اول و ایرانسل سالانه 10 هزار میلیارد تومان است*
او مجموع فروش اپراتورهای اول و دوم را سالانه نزدیک 10 هزار میلیارد تومان دانست که حدود 30 درصد از آن درآمدها به حساب دولت واریز می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا اپراتورها به راحتی اطلاعات تماس مشترکان را در اختیار بخش‌های تبلیغاتی می‌گذارند و راه فرار از دست تبلیغات سخت است؟، گفت: این موضوع از زمان ارائه موبایل به بازار، شروع شد ولی اعتراضی صورت نگرفت  اما در حال حاضر تعداد زیادی از مردم نسبت به این موضوع اعتراض دارند و هر دو اپراتور باید برای رفع این چالش‌ها، چاره‌ای بیاندیشند و اختیاری را به مردم بدهند تا اگر تبلیغی از شماره‌ای را نمی‌خواهند با ارسال کدی بتوانند جلوی دریافت تبلیغات از آن شماره را بگیرند.
 
*سازمان فضایی به وزارتخانه باز می‌گردد*
واعظی در این نشست هم اشاره‌ای قطعی به بازگشت سازمان فضایی به دل وزارت ارتباطات داشت و گفت: سازمان فضایی به وزارت ارتباطات باز می‌گردد. در دولت گذشته بی‌قانونی‌هایی انجام شده و این سازمان به دستور رئیس جمهور جدا شده است در حالیکه شورای عالی اداری با مصوبه مجلس می‌تواند اقدام به چنین کاری کند در حالیکه این موضوع نه مصوبه هیات دولت بود و نه مجلس.
در میان این گفت‌وگو، میان برنامه‌ای پخش شد که وزیر ارتباطات در آن ضمن بی‌اشکال دانستن استفاده از شبکه‌های اجتماعی که محتوای سالم دارند، درباره دغدغه اصلی‌اش گفت: امیدوارم با عنایت خداوند و کمک مقام معظم رهبری و مردم بتوانیم مردم را خوشحال کنیم و دغدغه ما در کابینه دولت این است که انتظارات مردم را برآورده کنیم و این موضوع در این برهه زمانی برای برای من مهم است البته امیدوارم با نیروی انسانی خوبی که در این وزارتخانه وجود دارد، بتوانیم بودجه‌ مرتبط با اهداف این حوزه را هم تأمین کنیم.
 
*هر روز یک ساعت ورزش می‌کنم بدون محافظ*
او در پایان در پاسخ به سوالی مجبور شد از ورزش روزانه خود بگوید و اینکه هر روز بعد از نماز به مدت یک ساعت با همسرش به پارک می‌رود و در مدت زمان وزیر شدنش هم سعی کرده این رویه را حفظ کند که البته به گفته خودش این کار را بدون حضور محافظان انجام می‌دهد و به شوخی از خانمش می‌خواهد که از او حفاظت کند. واعظی هر روز حدود ساعت 8 در وزارتخانه حاضر می‌شود و از 11 شب هم زودتر به خانه باز نمی‌گردد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.