اپراتورها

تلفن همراه

September 25, 2013
11:23 چهارشنبه، 3ام مهرماه 1392
کد خبر: 57667

مکالمه با سیم‌کارتهای عربی ارزان‌تر یا ایرانی است؟

مدیرکل کنترل شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت معتقد است: پاسخ دادن به تلفن همراهشان در عربستان هزینه‌ بالایی نخواهد داشت و حتی در شرایطی که حجاج خانه خدا از سیم‌کارتهای عربی استفاده می‌کنند، هزینه رومینگ مکالمات برای فردی که با آن‌ها تماس می‌گیرد لحاظ خواهد شد.
 
حسین معدنی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پایش آمار ترافیک مکالمات حجاج بیت‌الله الحرام در سال گذشته گویای آن است که در ایام حج سال 1391 ما حدود سه میلیون دقیقه تماس وارده (از سوی عربستان به ایران) و 14.7 میلیون دقیقه تماس صادره (ایران به عربستان) داشته‌ایم.
 
مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه و مهندسی عملیات سوئیچ شرکت ارتباطات زیرساخت در عین حال یادآور شد: البته سال گذشته با توجه به این که تا حدودی در تعداد زائران با کاهش مواجه بودیم میزان تماس‌ها نیز تا حدی کاهش یافت، در صورتی که اگر همان صد هزار نفر زائر را در عربستان داشتیم، پیش بینی ما این بود که حدود پنج میلیون دقیقه تماس وارده و 20 میلیون دقیقه تماس صادره نسبت به عربستان داشته باشیم.
 
حجاج سیم کارت ایرانی بخرند یا عرب؟
 
معدنی‌پور در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که هم اکنون 1100 کانال مستقیم ارتباطی با عربستان داریم، در ارتباط با تعرفه مسیرهای مختلف ارتباطی با عربستان اظهار کرد: اکنون برخی از اپراتورها از جمله ایرانسل و همراه اول تعرفه تماس‌های وارده و صادره خود را یکسان کرده و به نوعی تعرفه‌های خود را کاهش داده‌اند اما قطعا در زمینه اپراتورهایی که در عربستان فعالیت می‌کنند تعرفه تماس‌های وارده به مراتب بیش از این است چراکه هر دقیقه تماس با ایران از طریق اپراتورهای سیار عربستان حدود 2 تا 4 ریال عربستان (1600 تا 3300 ) صرف نظر از مسائل حاشیه ای هزینه دارد.
 
وی در پاسخ به این که با این وجود اکثر زائران ترجیح می‌دهند به دلیل بحث‌های مربوط به قیمت از سیم‌کارت‌های عربی استفاده کنند، یادآور شد: این که می‌گویند مکالمه با سیم‌کارت‌های عربی ارزان‌تر است احتمالا به این معناست وقتی با آن‌ها از ایران تماس گرفته می‌شود، هزینه رومینگ برای مشترک وجود نداشته و ارزان‌تر تمام می‌شود ولی در همین حالت هم فرد تماس گیرنده این هزینه را پرداخت می کند.
 
مدیر کل مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: معمولا در مکالمات بین‌الملل، تعرفه‌ها مشخص است و هزینه رومینگ مباحث خاص خود را دارد اما در برخی موارد تمهیدات خاصی اندیشیده می‌شود که این تمهیدات باعث می‌شود از نظر هزینه‌ها تغییرات جدی ایجاد شود.
 
ترافیک بالای شبکه مخابراتی عربستان و اختلالات تلفن
 
اما مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه و مهندسی عملیات سوئیچ در ادامه درباره مشکلاتی که گاهی در ارتباطات حجاج با کشور ایجاد می‌شود هم گفت: ممکن است در این زمینه به دلیل ترافیک بالای مکالمات و بروز نقصهای فنی گاهی مشکلاتی نیز ایجاد شود اما در هر صورت کمیته حج با حضور نمایندگانی از اپراتورهای کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ارتباطات زیرساخت تشکیل شده و تمام مشکلات کیفی را مورد بررسی قرار می‌دهد و سعی می‌کند شرایط مناسبی را برای مکالمات مردم در این دوره ایجاد کند.
 
او همچنین یادآور شد: پروسه ارتباطی میان ایران و عربستان یک پروسه انتها به انتها محسوب می‌شود که اگر قرار باشد در این ارتباط کیفیت خوب باشد لازم است اپراتور ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت، شبکه بین الملل، شبکه زیرساخت عربستان و همین طور شبکه سیار کشور عربستان ، به درستی فعالیت کنند تا ارتباطی به شکل مطلوب برقرار شود.
 
وی عنوان کرد: اکنون در این میان بحث زیرساخت‌ها برعهده ما قرار دارد و ما هماهنگی‌های مختلفی را انجام داده‌ایم تا در صورت بروز هرگونه مشکل در اسرع وقت آن را برطرف کنیم. در زمینه ارتباطات بین‌الملل عربستان هم مراکز مدیریت شبکه بین‌الملل و شبکه انتقال و مراکز نگهداری مربوطه در سراسر کشور به طور شبانه‌روزی بر روی ارتباطات بخش بین‌الملل نظارت داشته و تمام مشکلات احتمالی را به صورت فوری پایش و برطرف می‌کنند.
 
مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه و مهندسی عملیات سوئیچ شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: به عنوان مثال طی چند روز گذشته هم گاهی مشکلاتی فنی در خارج از کشور داشتیم که این مشکلات بررسی و بلافاصله از طریق مسیرهای جایگزین برطرف شد.
 
چند درصد تماسها با حجاج منجر به مکالمه می شود؟
 
اما این مدیر شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به سوالی درباره کیفیت ارتباط با حجاج اظهار کرد: سال گذشته بررسی شاخص‌های کیفی گویای آن بود که 39.6 درصد از تماس‌هایی که از سوی ایران گرفته شده بود در عربستان منجر به مکالمه شده بود که این رقم، رقم خوبی محسوب می شود.
 
معدنی‌پور ادامه داد: امسال هم طی بررسی‌های صورت گرفته از هجدهم شهریورماه تاکنون بالغ بر 32 درصد از تماس‌هایی که از ایران با خط همراه زائران گرفته شده منجر به مکالمه شده است اما به هر صورت با توجه به این که در آغاز دوره حج قرار داریم کیفیت ارتباطات پایش و تضمین و بهبود آن از ترانزیت کننده‌ها مربوطه مورد پیگیری قرار می گیرد و هم چنین ممکن است زمانی طول بکشد تا در شماره سیم کارتهای پاسخگوی حجاج برای تماس گیرنده از داخل کشور مشخص و تثبیت شود و هم چنین برخی نیز دریابند پاسخ دادن به تلفن همراهشان در عربستان هزینه‌ بالایی نخواهد داشت.
 
وی در ارتباط با کیفیت مکالمات در حج امسال اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون مشکل حادی وجود نداشته و به غیر از دو یا سه مشکل جزیی که به سرعت هم برطرف شده مشکل دیگری در مکالمات و ارتباطات حجاج پیش نیامده است.
 
مدیر کل مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر حداقل چهار مسیر از طریق فیبرنوری و ماهواره ارتباطات ایران وعربستان را برقرار می کند اظهار کرد: در حال حاضر 90 درصد از تماسهای میان دو کشور از طریق شبکه فیبرنوری صورت می گیرد و طراحی‌ها به گونه‌ای بوده است که اگر یک مسیر جواب نداد بلافاصله مسیر دیگری جایگزین آن شود.
 
وی همچنین عنوان کرد: سال گذشته هم کیفیت ارتباطات ما خوب بود و تنها کمی مشکل هم شنوایی در برخی مکالمات همراه اول وجود داشت که مشکل آن هم از سوی یکی از اپراتورهای عربستان بود که امسال سعی کردیم در نشست‌های مختلفی که با اپراتورها داشته‌ایم، موارد فنی را به سمتی هدایت کنیم که برای کلیه ارتباطات رومینگی تضمین کیفیت لحاظ شود.
 
معدنی‌پور در ادامه یادآور شد: طی ایام مناسک حج حدود سه میلیون نفر در یک محدوده جغرافیایی نه چندان وسیع قرار می‌گیرند که به هر حال این حجم ترافیک ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند به همین دلیل توصیه ما به اپراتورها این بوده که برای مذاکره با مخابرات عربستان به سمت تضمین کیفیت و حتی دریافت جریمه برای دریافت خدمات مناسب پیش بروند.
 
وی اظهار کرد: در ایام خاص حج گاه پیش می‌آید که ما در طول روز 500 تا 600 هزار دقیقه مکالمه میان دو کشور داریم که به هر حال نیاز است شرایط برای برقراری این ارتباطات برقرار شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.