اپراتورها

تلفن همراه

September 30, 2013
15:38 دوشنبه، 8ام مهرماه 1392
کد خبر: 57789

نمایندگان مجلس از ایرانسل می‌گویند; تنوع محصولات و ایجاد فضای مطلوب رقابتی

majlis.JPG

حضور یک اپراتور جدید و گسترش بازار رقابتی باعث شد منافع مختلفی نصیب ذی‌نفعان این بازار شود.
 
مهم‌ترین منافع این حضور، کاهش قیمت‌ها و تعرفه‌ها و ارایه خدمات متنوع به مشترکان بود. برخی از نمایندگان مجلس در گفت و گو با دنیای اقتصاد تنوع خدمات ایرانسل را یکی از مزیت‌های اصلی این اپراتور می‌دانند و گروهی دیگر نیز بر تأثیری که این اپراتور بر فضای کسب و کار گذاشته تأکید می‌کنند.
از حضور سیم‌کارت‌های ایرانسل به بازار حدود هفت سال می‌گذرد و طی این مدت شاهد تحولات کمی و کیفی بسیاری در این حوزه، چه از لحاظ نوع خدمات‌دهی و چه از لحاظ قیمت و … بوده‌ایم.
حضور یک اپراتور جدید و گسترش بازار رقابتی باعث شد منافع مختلفی نصیب ذی‌نفعان این بازار شود. مهم‌ترین منافع این حضور، کاهش قیمت‌ها و تعرفه‌ها و ارایه خدمات متنوع به مشترکان بود. برخی از نمایندگان مجلس در گفت و گو با دنیای اقتصاد تنوع خدمات ایرانسل را یکی از مزیت‌های اصلی این اپراتور می‌دانند و گروهی دیگر نیز بر تأثیری که این اپراتور بر فضای کسب و کار گذاشته تأکید می‌کنند. 
 
 مردان مجلس از ایرانسل می‌گویند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تایید نظر و عقیده کارشناسان این حوزه، بر تاثیر مثبت حضور ایرانسل بر بازار سیم‌کارت کشور تاکید کرده و می‌گویند: بی‌شک حضور این اپراتور، تاثیر چشمگیری در فضای ارتباطی کشور گذاشته و موجب شده است که اپراتور دولتی نیز که مدتها حرکتی لاک‌پشتی در جهت ارائه خدمات ارتباطی به مشتریان داشته و سیم‌کارت‌های گران قیمت را به بازار عرضه می‌کرد، در روند کاری خود تغییراتی ایجاد کند. 
به گفته آنها رشد ضریب نفوذ سیم‌کارت تلفن همراه در پی کاهش قیمت‌ها، رشد تنوع سیم‌کارت ‌و خدمات عرضه شده به مشتریان در کنار افزایش تنوع قیمتی سیم‌کارت‌ها و… از نتایج مثبت حضور اپراتور ایرانسل در فضای ارتباطی کشور است. به گفته آنها اما باید زمینه برای حضور اپراتورهای بیشتر و ارائه خدمات بهتر و بیشتر فراهم شود.
محمد سلیمانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره می‌گوید: بی شک حضور ایرانسل در شرایطی که سال‌ها همراه اول تنها اپراتور فعال در کشور بود و خدماتی محدود با قیمت گران به مشتریان ارائه می‌کرد، نتایج مثبتی در بر داشته است.
به گفته وی، یکی از بارزترین نتایج حضور این اپراتور در کشور، ایجاد یک فضای رقابتی در حوزه تلفن همراه چه از لحاظ کیفیت و تنوع خدمات، چه از نظر قیمت و چه از لحاظ سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. به همین دلیل از نظر من حضور این اپراتور در فضای ارتباطی کشور، از همان ابتدا به جریان‌های مثبت ختم شده است.
سلیمانی همچنین افزود: ایجاد رقابت بین اپراتورها و در نتیجه کاهش قیمت سیم‌کارت به مشتریان نیز برای بهره‌مند شدن از خدمات جدید کمک زیادی کرده است. چرا که از سویی این ایجاد رقابت و کاهش قیمت منجر به رشد ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور شده است و از سوی دیگر به کاربران امکان استفاده از خدمات جدید را داده و می‌دهد.
 
 
رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این مطلب که ایجاد فضای رقابتی در حوزه تلفن همراه یکی از بزرگترین خدماتی است که ایرانسل به این حوزه ارائه داده است، می‌گوید: یکی از عملکردهای برجسته ایرانسل این بوده است که در بخش‌های گوناگون از جمله در بخش توسعه که بسیار مهم است، حرکت‌های موثری ایجاد کرده است.
به گفته وی، از سوی دیگر با توجه به اینکه سال‌ها مشتریان همراه اول از سیم‌کارت‌های گران قیمت و خدمات محدود گران استفاده‌‌ می‌کردند، ورود ایرانسل با سیم‌کارت‌های ارزان قیمتش به بازار و البته در کنار بازاریابی درست، به رشد تقاضا برای سیم‌کارت منجر شد.
رییس کمیته کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: ما به واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی تاکید داریم و روح این قضیه آن است که اداره دولت و بنگاه‌های دولتی به دست مردم بیفتد. در چنین شرایطی مطالبات مردم در یک فضای رقابتی دنبال می‌شود و رضایتمندی مردم نیز بیشتر می‌شود. به گفته وی، ایرانسل با حضورش در این فضا در این مسیر حرکات مثبتی  انجام داده است و اینک مردم قدرت انتخاب بیشتری برای خرید سیم‌کارت و استفاده از خدمات ارتباطی دارند.
سید محمد بیاتیان، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این باره می‌گوید: بی‌شک حضور اپراتورهای مختلف در کشور و افزایش رقابت و همچنین رشد تنوع خدمات این اپراتورها در نهایت به نفع مشتری است.
وی یادآور می‌شود: از زمانی که ایرانسل به عنوان یک اپراتور جدید وارد فضای ارتباطی کشور شد، همراه اول به عنوان یک اپراتور دولتی که حرکتی لاک پشتی در جهت ارائه خدمات داشت با رقیبی مواجه شد که هم سیم‌کارت‌های ارزان‌تری ارائه می‌کرد و هم خدمات متنوع‌تری به مشتریانش ارائه‌ می‌داد. همین موضوع موجب شد تا همراه اول در مواجهه در یک فضای رقابتی به تحرک درآید. از سوی دیگر با افزایش تنوع سیم‌کارت‌های موجود در بازار، بازار سیاهی که برای سیم‌کارت‌های گران همراه اول ایجاد شده بود، محدود و محدودتر شد.
وی که نظر مساعدی نسبت به عملکرد ایرانسل دارد و معتقد است حضور این اپراتور به رونق ارتباطات در کشور کمک کرده است، می‌افزاید: در حال حاضر این اپراتور خدماتی در برخی از نقاط کشور ارائه می‌دهد که اپراتورهای دیگر ارائه نمی‌دهند. همین موضوع منجر به جذب مشتری شده است. 
مجید منصوری بیدکانی، نماینده مردم لنجان اصفهان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با بیان این مطلب که کاهش قیمت سیم‌کارت‌های همراه اول، مهم‌ترین تاثیری است که ورود ایرانسل در فضای ارتباطی کشور داشته است، می‌گوید: ورود این اپراتور از سوی دیگر منجر به دسترسی آسان همه گروه‌های اجتماعی در رده‌های گوناگون سنی و در آمدی به سیم‌کارت شد.
وی که معتقد است دسترسی آسان به سیم‌کارت، یکی از خواسته‌های به حق مردم است، می گوید: در بسیاری از کشورها، از جمله مالزی که ادعای زیادی در زمینه گستردگی شبکه‌ تلفن همراه دارد، دسترسی به سیم‌کارت به آسانی و ارزانی ایران نیست. همچنین شارژ سیم‌کارت نیز مانند ایران در هر کجا ممکن نیست. این در حالی است که در ایران از طریق اینترنتی، امکان شارژ ساده سیم‌کارت‌ها وجود دارد و در هر سوپرمارکت یا حتی روزنامه‌فروشی می‌توان براحتی کارت شارژ مورد نیاز را خریداری کرد.
وی همچنین اضافه می‌کند: ایرانسل توانست انحصار اپراتور اول را در ارائه سیم‌کارت‌های گران بشکند.
الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم مانند سایر رجال مجلس، ایجاد فضای رقابتی بین اپراتورها را از مهم‌ترین تاثیرات ورود ایرانسل به فضای مخابراتی کشور می‌داند.
به گفته وی، برای مشاهده نتیجه بهتر و برخورداری همه مشتریان اپراتورها از خدمات ارتباطی باید فضا به طور عادلانه و بدون جانب‌داری در اختیار اپراتورها قرار گیرد تا یک فضای رقابتی سالم و کامل را در حوزه مخابراتی کشور شاهد باشیم. به این ترتیب هم شاهد کاهش قیمت سیم‌کارت و خدمات و هم رشد تنوع در مورد سیم‌کارت و خدمات خواهیم بود.
سید عنایت‌اله هاشمی، یکی از اعضاء کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای شورای اسلامی هم در این باره می گوید: انحصار در هر حوز‌ه‌ای موجب دوری رشد و تحول در آن حوزه می‌شود. در حوزه تلفن همراه هم انحصار اپراتور اول موجب شده بود تحولی در حد انتظار در این حوزه مشاهده نشود. اما با ورود ایرانسل به این حوزه شاهد رشد و پویایی چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ کیفیت خدمات در این عرصه هستیم.
به گفته وی، در چنین فضایی این اپراتور هم موجب رشد کیفی خدمات همراه اول شد و هم کاهش قیمت‌ها را در بازار موجب شد. وی، میزان رشد کیفی خدمات همراه اول را طی هفت سال اخیر حداقل دو برابر اعلام کرده و می‌گوید: این اتفاق نتیجه تلاش این اپراتور در فضای رقابتی است که ایرانسل ایجاد کرده است.
 
بهروز نعمتی اما از  نمایندگانی است که به کم‌کاری اپراتورها در فضای مخابراتی کشور اعتقاد دارد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اگرچه ایرانسل یا هر اپراتور دیگری که پس از همراه اول به عرصه مخابراتی کشور پیوسته، باعث ایجاد رقابت در این فضا شده است، اما وقعیت این است که ما در بحث حضور اپراتورها در فضای ارتباطی کشورمان بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.
به گفته نماینده مردم استان تهران در مجلس شورای اسلامی، اگرچه ایرانسل به عنوان یک بخش غیر دولتی توانسته است تا حدودی به رشد تنوع خدمات ارائه شده توسط اپراتورها کمک کند، اما این یک حقیقت است که کافی نیست و  باید تلاش‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد. چرا که فاصله ما از لحاظ تنوع و کیفیت خدمات ارتباطی در بخش تلفن همراه با سایر کشورها در حد زیادی است و ما در رتبه پایینی قرار داریم.
وی ادامه می‌دهد: ما انتظارات بیشتری نه تنها از اپراتور دوم بلکه از تمام اپراتورها داریم. اپراتورها باید به طور گسترده در تمام نقاط کشور، همه نوع خدماتی را ارائه دهند.
وی که معتقد است ما نباید از سوی اپراتور با کلمه «نقطه کور» مواجه شویم، می‌گوید: فرقی نمی‌کند در شهرهای بزرگ یا کوچک، اپراتورها باید همه نوع خدمات ارتباطی را مانند اینترنت بی‌سیم و … در تمام نقاط کشور ارائه دهند و قیمت‌ها را نیز کاهش دهند تا همه مردم بتوانند از این خدمات استفاده کنند.
بهروز نعمتی می‌گوید: بی شک اپراتورها می‌توانند در این زمینه بهتر عمل کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.