سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 2, 2013
12:37 چهارشنبه، 10ام مهرماه 1392
کد خبر: 57831

بررسی فن آوری HyperDuo در مادربرد Z87X-UD5H گیگابایت

یکی از اصلی ترین عوامل در تعیین میزان کارایی و قدرت یک رایانه، سرعت پردازش انواع داده های منطقی و محاسباتی است. در ابتدا اینطور به نظر می رسد که تنها پردازنده مرکزی سیستم در پایین یا بالا بودن این سرعت تاثیرگذار می باشد.
 
اما در حقیقت قطعات بسیاری در این امر موثر هستند و ایجاد یک پیکره بندی صحیح از مجموعه ای از قطعات سازگار با یکدیگر می تواند کارایی و سرعت نهایی رایانه را به میزان قابل توجهی ارتقاء بخشد. یکی از این قطعات که معمولا در این بین نادیده گرفته می شود منبع ذخیره اطلاعات می باشد که به هارد معروف است. بیشتر کاربران عادی در هنگام خرید هارد تنها به گنجایش آن توجه می کنند، در حالی که سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات از روی آن تاثیر قابل توجهی در سرعت پاسخگویی رایانه دارد. چراکه روند کار رایانه به صورت مختصر به این ترتیب است که هنگامی که دستوری به سیستم داده می شود، سیستم برای اجرای آن به حجمی از اطلاعات اولیه نیاز دارد که این اطلاعات روی هارد ذخیره شده اند.
 
بازخوانی اطلاعات از روی منبع ذخیره اطلاعات صورت می گیرد و روی حافظه لحظه ای رم قرار می گیرد. سپس به پردازنده مرکزی ارسال می گردد و عملیات منطقی و محاسباتی روی آن صورت می پذیرد و در اکثر مواقع به هارد بازگردانده می شود و روی آن بازنویسی می گردد. در این روند کاری سرعت عمل هارد نقش قابل توجهی دارد. هرچه بازخوانی و بازنویسی در آن سریع تر صورت پذیرد ظرفیت خالی حافظه رم بیشتر بوده و اطلاعات اولیه با سرعت و حجم بیشتری در اختیار پردازنده قرار می گیرد.
در حال حاضر دو نوع منبع ذخیره اطلاعات وجود دارد که HDD (Hard Disk Drive) و SSD (Solid State Drive) می باشند. HDDها سالهاست که در گنجایش ها و سرعت های متعدد مورد استفاده قرار گرفته اند و برای تمامی کاربران کاملا آشنا هستند. پیکره اصلی این HDDها از چند صفحه چرخشی متحرک تشکیل شده که به صورت لایه به لایه روی یکدیگر قرار گرفته اند و هرکدام میزان مشخصی گنجایش دارند. این صفحات با سرعت بسیار بالایی می چرخند و یک هد اطلاعات موجود روی آنها را می خواند و یا اطلاعاتی را روی آنها ثبت می کند. تا کنون HDDهای مخصوص سیستم های دسکتاپ تا ضخامت 2.5 اینچ، سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه و گنجایش 4 ترابایت ارتقاء یافته اند.
 
نوع دیگر منبع ذخیره اطلاعات SSD نام دارد که معماری کاملا متفاوتی نسبت به HDD دارد. SSDها شبیه به یک فلش مموری بزرگتر با گنجایش بالاتر می باشند و تنها از یک میکروچیپ تشکیل شده اند و هیچگونه قطعه متحرکی ندارند. تا کنون SSDهایی با گنجایش های 64، 128، 256 و 512 گیگابایتی در اختیار کاربران قرار گرفته است. هر کدام از این هاردهای HDD و SSD معایب و مزایایی نسبت به یکدیگر دارند که  گاهی اوقات انتخاب را کمی برای کاربر مشکل می کنند. برای مثال HDDها گنجایش بالا و قیمت مناسبی دارند و در عوض سرعت کم، آسیب پذیری در برابر تکان و ضربه، نویز و دمای بالا از معایب آنها می باشند. اما SSDها دقیقا برعکس، قیمت بسیار بالا و گنجایش کمی دارند اما از سرعت بسیار بالا، وزن کم، مقاومت در برابر ضربه، نویز و دمای کاری بسیار پایین برخوردار هستند. به این ترتیب کاربر در هنگام خرید باید تمامی نیازها و کاربری های خود را در نظر بگیرد و یکی از این دو گزینه را انتخاب کند.
 
اما گزینه سومی نیز وجود دارد، ترکیب یک HDD با یک SSD. به این ترتیب که می توان سیستم عامل و نرم افزارها را روی SSD نصب کرد و از یک HDD با گنجایش بالا به عنوان محل نگهداری فایل ها و اطلاعات استفاده کرد. برای انجام این کار به بهترین شکل ممکن با بالاترین میزان کارایی، سیستم شما به یک چیپ کنترل کننده نیاز دارد که عمل بازخوانی و بازنویسی اطلاعات بین این دو هارد را به خوبی مدیریت کند. چراکه انجام این کار به صورت دستی به تنظیمات پیشرفته ای نیاز دارد که تنها از کاربران حرفه ای بر می آیند. اما شرکت Marvell این کار را انجام داده و یک چیپ کنترل کننده با پشتیبانی از فن آوری HyperDuo طراحی و تولید کرده است. فن آوری HyperDuo به این صورت عمل می کند که از اولین لحظه نصب یک HDD و یک SSD روی سیستم و راه اندازی آن، به صورت خودکار نرم افزارها را روی SSD قرار داده و دیگر اطلاعات را روی HDD ذخیره می کند. به این ترتیب برنامه ها با سرعت و دقت بالاتری اجرا می شوند و سرعت کلی سیستم افزایش پیدا می کند. مزیت این فن آوری این است که کاربر نیازی به انجام تنظیمات دستی و یا خرید نرم افزارهای جانبی ندارد و این قابلیت پیشرفته برای مبتدی ترین کاربران نیز سودمند خواهد بود. طبق محاسبات انجام شده توسط Marvell، با استفاده از این فن آوری راندمان کاری مجموع HDD و SSD نصب شده روی سیستم به میزان 80 درصد کارایی یک SSD تنها می باشد. به این ترتیب کاربر می تواند درصد بالایی از کارایی یک SSD را همزمان در کنار گنجایش بالای یک HDD داشته باشد. این ترکیب علاوه بر افزایش چشمگیر سرعت سیستم باعث کاهش هزینه نیز می شود. چراکه در حال حاضر قیمت یک HDD با گنجایش 1 ترابایت در بازارهای داخلی حدود 200 هزار تومان می باشد، در حالی که قیمت یک SSD با گنجایش 128 گیگابایت حدود 440 هزار تومان است.
 
در همین راستا شرکت گیگابایت در طراحی نسل جدید مادربردهای خود با شرکت Marvell همکاری کرده و از چیپ کنترل کننده SE9230 در مادربرد Z87X-UD5H خود بهره برده است. به واسطه این چیپ ست، این مادربرد گیگابایت کاملا از فن آوری HyperDuo پشتیبانی می کند و ایجاد ترکیب کاربردی یک SSD و یک HDD را برای کاربران فراهم می سازد. این مادربرد مبتنی بر چیپ ست Z87 با اندازه سوکت LGA 1150 با قابلیت پشتیبانی از پردازنده های Haswell اینتل طراحی شده است و جزو محصولات رده حرفه ای گیگابایت به شمار می رود. فن آوری های مدرن و پیشرفته ای از جمله Ultra Durable 5 Plus در ساخت اجزای مادربرد Z87X-UD5H به کار رفته است که به افزایش کارایی، توان، پتانسیل اورکلاکینگ، طول عمر و پایداری مادربرد کمک می کنند و در عین حال احتمال از بین رفتن اطلاعات، خرابی قطعات و میزان حرارت تولید شده در مادربرد را کاهش می دهند. این مادربرد در حال حاضر با گارانتی سه ساله آواژنگ در بازارهای معتبر داخل کشور موجود می باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.