اپراتورها

تلفن همراه

October 2, 2013
20:27 چهارشنبه، 10ام مهرماه 1392
کد خبر: 57835

جوابیه مخابرات به رگولاتوری

دولت جمهوری اسلامی ایران در سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان (متوسط سالانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان ) از محل عملکرد شرکت مخابرات ایران درآمد مستقیم کسب کرده است .
 
 
خصوصی سازی در مخابرات را می توان سر آغاز تحولات ساختاری ، مالی و فنی حوزه های مختلف دانست . هر چند در تحقق اهداف بلند مدت آن موانع بسیاری وجود داشته است و همچنان دارد . 
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: در چهار سال پس از خصوصی سازی ، همواره شفاف سازی و اطلاع رسانی را وظیفه اصلی خود دانسته و به مناسبت های مختلف عملکرد و حتی نقاط ضعف خود را به اطلاع مشترکین رسانده است . 
اما به تازگی عده ای با نیات خاص می کوشند با ارائه اطلاعات نادرست زحمات کارکنان و مدیریت مخابرات را زیر سوال برده و به این ترتیب به روند رو به توسعه خصوصی سازی ضربه وارد کنند. لذا برای تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی به مردم گزارشی از عملکرد مخابرات پس از خصوصی سازی ارائه می شود. 
 
۱- سرمایه گذاری در مخابرات 
در سالهای بعد از خصوصی سازی میزان سرمایه گذاری در مخابرات همواره آهنگ رو به رشد داشته و مبلغی بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد تومان ( متوسط سالانه ۱۱۲۳ میلیارد تومان )بوده است. 
همچنین در این مدت ۳۹۸۱۷ پروژه مخابراتی در سراسر کشور افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. 
گفتنی است که در چهار سال قبل از خصوصی سازی حداکثر درآمد سالانه دولت از بخش مخابرات کشور حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. 
 
۲ – توسعه مخابرات 
در حال حاضر تعداد سوئیچ های منصوبه ۳۲ میلیون شماره است که از این تعداد حدود ۲۸ میلیون واگذار شده است .لذا در اکثر مراکز مخابراتی برای خطوط تلفن متقاضی وجود ندارد. البته در حاشیه شهرها، شهرهای جدید ، برخی پروژهای مسکن مهر و شهرک ها به دلیل شرایط خاص کشور و عدم درخواست در زمان مقرر تاخیر در واگذاری دیده می شود ، که البته به زودی مرتفع می شود. 
 
۳- کیفیت خدمات 
ارزیابی عملکرد اپراتورهای تلفن همراه و ثابت بر اساس استانداردهای جهانی بیانگر کیفیت خوب ارتباطات در ایران است ، اما اینکه چرا مردم نمی توانند از نسل های ۳ و ۴ تلفن همراه با اینترنت پرسرعت استفاده کنند ، باید مدعیان حمایت از مردم پاسخ آن را دهند . تا آنجا که به مخابرات مربوط است این شرکت مدتهاست آمادگی خود را برای ارائه خدمات تلفن همراه با نسل های بالاتر اعلام کرده است . 
توسعه ADSL در ایران آرزوی هر ایرانی است ، اما محدودیت های ایجاد شده ، مانع این مهم شده است و ارتباطی با شرکت مخابرات ایران و سیم مسی ندارد. بررسی وضعیت اینترنت پرسرعت در ایران نشان می دهد ، ورود مخابرات به این عرضه موجب توسعه آن شده است . 
شرکت های pap که خیلی زودتر از شرکت مخابرات ایران(۴ سال) مجوز واگذاری اینترنت را دریافت کردند ، طی سالهای قبل از خصوصی سازی مخابرات فقط ۴۸۰ هزار پورت واگذاری داشته اند و از سال ۱۳۸۸ تاکنون این تعداد به بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار پورت رسیده است . این اتفاق بیانگر همکاری خوب مخابرات با این شرکت ها بوده و می توان گفت شرایط رقابتی ایجاد شده به سود کشور است .ضمن اینکه مجددا اعلام می کنیم آماده هر گونه همکاری در شرایط رقابتی هستیم. 
 
۴- تعرفه های مخابراتی 
علی رغم افزایش چند ده برابری هزینه های جاری و سرمایه ای ، تحریم ها ، نوسانات قیمت دلار و … تعرفه های تلفن همراه از سال ۱۳۸۲ تاکنون ثابت بوده و ریالی اضافه نشده است و تنها در سال ۱۳۹۱ در بخش تلفن ثابت با مصوبه شورای رقابت ، تعرفه هر پالس از ۷/۴۴ ریال به ۰۳/۵۱ ریال افزایش یافته است.دراین مدت ، سازمان تنظیم مقرارت تعرفه های مخابراتی مربوط به دولت را بیش از میزان تورم افزایش داده ، به عنوان مثال بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ، هزینه شماره های مورد استفاده شبکه تلفن همراه و ثابت فقط در سال ۱۳۹۲ معادل ۶۲ درصد افزایش یافته است . این افزایش در سایر بخش ها هم ملاحظه می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توان این مصوبات را در سایت سازمان تنظیم مقررات رویت کرد. 
 
۵- بدهی مخابرات به دولت 
شرکت مخابرات ایران همواره ۳۱ درصد از درآمد تلفن همراه ، ۸ درصد از درآمد تلفن ثابت و ۵ درصد از درآمد دیتا را در موعد مقرر به حساب دولت واریز کرده و از این بابت هیچگونه بدهی ندارد . فقط در یک مورد ( پیامک ) به علت اختلاف نظر ، سهم سازمان تنظیم مقرارت به صورت قطعی پرداخت نشده است که منتظر نظر مراجع تصمیم گیر هستیم. و این موضوع در مجامع سالانه شرکت مخابرات ایران با حضور سهامداران عدالت و دولت مطرح و تصمیم گرفته می شود . 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.