اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

تلفن همراه

October 6, 2013
10:28 یکشنبه، 14ام مهرماه 1392
کد خبر: 57952

رشد تکنولوژی در میانمار در دوران آزادی ارتباطات

ندا لهردی – دنیای اقتصاد: دست کم برای یک گردشگر خارجی دیدن این صحنه که یک نوجوان از تماشای گوشی موبایل او به هیجان می‌آید و افراد بومی دور او جمع می‌شوند، کمی عجیب به نظر می‌رسد. اینجا میانمار است؛ کشوری که سال‌ها به خاطر حکومت تندرو و نظامی از تکنولوژی روز دنیا عقب افتاده است. 
در این کشور که نام برمه را هم با خود به یدک می‌کشد، سال‌ها دولت به طور افراطی برای محدود و کنترل کردن دسترسی مردم به اینترنت و تکنولوژی تلاش و از انواع محدودیت‌های فنی، زیرساختی، نرم افزاری و قانونی برای این کار استفاده می‌کرد و حتی بسیاری از مردم را به خاطر نقض این قوانین و تلاش برای دسترسی به اینترنت و دنیای تکنولوژی ارتباطات به زندان‌های طولانی‌مدت و جرایم سنگین محکوم می‌کرد.
در نهایت با انتخابات ماه نوامبر سال 2010 در این کشور و روی کار آمدن دولت اصلاح طلب «تین سین» به عنوان اولین رییس جمهور غیر نظامی از ماه مارس 2011 روند اصلاحات در میانمار آغاز شد. به این ترتیب بود که با وجود برقراری اولین ارتباط اینترنتی این کشور در سال 2000، مردم میانمار از اواخر سال 2011 به تدریج لذت واقعی دسترسی به اینترنت و تکنولوژی‌های روز را تجربه کردند. 
 
 
بمب تقاضا و افزایش سطح دسترسی
در حال حاضر میزان دسترسی به اینترنت در میانمار نسبت به دیگر کشورهای آسیایی بسیار پایین است. در واقع به دلیل محدودیت‌های دولت گذشته و قیمت بالای خدمات ارتباطی در این کشور هنوز بسیاری از میانماری‌ها حتی از وجود چنین راه‌های ارتباطی هم بی‌خبرند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره پست و مخابرات میانمار تا ماه جولای سال 2010 تعداد کاربران اینترنت این کشور به حدود 400 هزار نفر می‌رسیده که این میزان برابر 8/0 درصد از کل جمعیت میانمار بوده است. نکته جالب این است که همین تعداد کاربران اینترنت هم بیشتر در دو شهر بزرگ این کشور یعنی «یانگون» و «ماندالای» متمرکز شده‌اند. با وجود اینکه تا حالا 42 شهر در این کشور امکان دسترسی به اینترنت را دارند، اما تعداد کاربران اینترنت خارج از این دو شهر بزرگ به 10 هزار نفر می‌رسد. اغلب کاربران اینترنت در میانمار از سرویس‌های ADSL استفاده می‌کنند و تعداد کمتری از آنها از سرویس‌های دایل آپ و وایمکس هم استفاده می‌کنند. به طور کلی در این کشور شرکت‌های Myanmar Teleport ،Yatanarpon Teleport Information Technology Central Services، Red Link Communications و اداره دولتی پست و مخابرات میانمار یا MPT خدمات مربوط به اینترنت و موبایل را به مردم این کشور ارائه می‌کنند. در میانمار کافی نت‌ها هم به طور گسترده‌ای فعالیت می‌کنند و اغلب آنها از نرم افزارهای مختلفی برای دور زدن محدودیت‌های ایجاد شده توسط دولت این کشور استفاده می‌کنند که البته در سال‌های اخیر کمرنگ‌تر شده است. با این همه، اما بر اساس آمار منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات ضریب نفوذ اینترنت در میانمار کمترین میزان در کشورهای منطقه است. این در حالی است که تنها 7 درصد از جمعیت این کشور هم از گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند و در مقابل در کشور همسایه یعنی بنگلادش بیش از نیمی از جمعیت از موبایل استفاده می‌کنند. جدیدترین آمار نشان می‌دهد که تعداد کاربران اینترنت در میانمار در سال 2012 به 60 هزار نفر رسیده که برابر16/0 درصد از کل جمعیت این کشور است. با این حال دولت این کشور سعی دارد میزان دسترسی مردم به موبایل را در سال‌های آینده افزایش داده تا بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این کشور، در فاصله سال‌های 2015 تا 2016 نیمی از جمعیت میانمار به گوشی‌های موبایل دسترسی پیدا کنند. در همین راستا رییس جمهور میانمار هم اخیرا اعلام کرد که دولتش برای افزایش ضریب نفود موبایل در این کشور به 80 درصد تا سال 2015 برنامه ریزی کرده است. «تین سین» در ماه جولای گذشته در بیانیه‌ای که به مجلس این کشور ابلاغ کرد، گفت: «در حال حاضر تنها 08/7 درصد از جمعیت 60 میلیون نفری میانمار به موبایل دسترسی دارند. بنابراین ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا این میزان در سال مالی 2014- 2013 به 8/22 درصد، در سال مالی 2015-2014 به 50 درصد و در سال مالی 2016- 2015 به حدود 75 تا 80  درصد برسد.» این در حالی بود که در ماه ژوئن امسال دو شرکت مخابراتی Telenor نروژ و Ooredoo قطر در مزایده‌ای توانستند شرکت رقیب دیگر را شکست داده و به عنوان اولین شرکت‌های خارجی به بازار موبایل و خدمات مخابراتی میانمار راه پیدا کنند. 
 
بالا گرفتن تب تبلت و موبایل
در حالی که میانمار راه خودش را به سوی دنیای تکنولوژی و ارتباطات پیدا کرده است و به سرعت در این مسیر در حال رشد و پیشرفت است، مردم این کشور تمایل بیشتری به استفاده از ابزارها و دستگاه‌های دیجیتال شخصی جدید پیدا کرده‌اند. درست به همین دلیل هم هست که میزان صادرات کامپیوترهای شخصی، گوشی‌های موبایل و انواع تبلت به این کشور رو به افزایش است. این در حالی است که دو شرکت مخابراتی Telenor نروژ و Ooredoo قطر که به تازگی وارد بازار این کشور شده‌اند، وعده عرضه سیم کارت‌ها و خدمات مخابراتی و ارتباطی ارزان قیمت را به میانماری‌ها داده‌اند تا تقاضا برای خرید گجت‌های جدید افزایش چشمگیری پیدا کند.
 
با این اوصاف است که کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC انتظار دارند میزان تقاضا و به دنبال آن صادرات دستگاه‌هایی مانند تبلت‌ها و گوشی‌های موبایل در این کشور به شدت افزایش پیدا کند. «دانیل پانگ» یکی از این کارشناسان معتقد است: «دولت میانمار اهداف جاه‌طلبانه‌ای را برای افزایش ضریب نفوذ موبایل در این کشور در سال‌های آینده در نظر گرفته است. آنها در مسیر درستی برای رسیدن به اهداف‌شان قرار گرفته‌اند، اما هنوز کارها و اقدامات زیادی برای توسعه تکنولوژیکی میانمار باقی مانده است. قیمت بالای سیم کارت‌ها از طرفی و کمبود امکانات و زیر ساخت‌های ارتباطی و شبکه‌ای لازم برای پوشش کامل از طرف دیگر باعث شده‌اند که مردم این کشور تا حالا نتوانند به امکانات ارتباطی مدرن دسترسی زیادی داشته باشند. حالا ورود دو شرکت مخابراتی خارجی و ایجاد بازار رقابتی در این کشور باعث شده است که ما پیش‌بینی‌های خودمان را برای بازار گوشی‌های موبایل در میانمار در آینده ارتقا بدهیم. از طرف دیگر با افزایش خدمات ارتباطی و اینترنتی در این کشور تعداد اماکن عمومی برای دسترسی رایگان به اینترنت بی سیم هم در حال افزایش است. این موضوع در کنار از بین رفتن تدریجی محدودیت‌ها برای ورود انواع تبلت‌های جدید به بازار میانمار باعث می‌شود تا میزان صادرات این محصولات به بازار این کشور به سرعت افزایش قابل توجهی پیدا کند.» به طور کلی از آنجایی که اقتصاد میانمار با اعمال اصلاحات دولت جدید در این کشور دوران رونق را تجربه می‌کند، کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند بازار کامپیوترهای شخصی در روزهای پایانی سال 2013 شاهد رشد چشمگیری در این کشور بشود. از طرفی، پیش‌بینی می‌شود با فعالیت شرکت‌های خدمات دهنده مختلف در میانمار، نرخ استفاده از خدمات ارتباطی و اینترنت هم در این کشور به سرعت کاهش پیدا کند  تا افراد بیشتری به این خدمات دسترسی داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.