باندپهن

باندپهن ثابت

October 6, 2013
19:28 یکشنبه، 14ام مهرماه 1392
کد خبر: 57961

راهکار مدیریتی وزیر جدید برای تسریع طرح شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات که وعده تکمیل شبکه ملی اطلاعات با توان و سرعت بیشتر را داده، به تازگی کارگروهی 4 نفره برای تحقق این شبکه تشکیل داده که تا سال 94 دستگاه‎های اجرایی، کسب‌وکارها و 60 درصد خانوارها به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.
 
 
به گزارش فارس، از آغاز دولت یازدهم تاکنون هنوز خبری از جزئیات برنامه‌های وزارت ارتباطات  برای پیشبرد شبکه ملی اطلاعات نیست.
 
تاکنون اولین و آخرین اعلام نظر رسمی مربوط به واعظی وزیر ارتباطات است که وی چندی پیش در سخنان کوتاهی در پاسخ به این پرسش که شبکه ملی اطلاعات در چه وضعیتی است، اعلام کرده: در ارتباط با شبکه ملی اطلاعات در یک ماه گذشته (آغاز دولت یازدهم تاکنون) فعالیت‌هایی را انجام داده‌‌ایم و در حال تدوین برنامه‌‌های خاصی هستیم تا با یک توان و سرعت بیشتر بتوانیم به اهداف‌مان برسیم.
 
اما به تازگی اخبار جدیدی از وزارتخانه در این زمینه به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد اخیرا این وزارتخانه برای اجرای شبکه ملی اطلاعات یک گام به جلو برداشته است.
 
وزیر ارتباطات با انتصاب مجری شبکه ملی اطلاعات، کارگروهی را برای تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات تشکیل داده است.
 
پیش از این در دولت دهم، علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات مجری شبکه ملی اطلاعات بود. اکنون واعظی، نصرالله جهانگرد معاون جدید و رئیس جدید سازمان فناوری اطلاعات را به سمت مجری این شبکه برگزیده است.
 
در کارگروهی که با حکم وزیر برای این موضوع تشکیل شده، جهانگرد به عنوان رئیس و مجری، معاون برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت عضو هستند.
 
واعظی در بخشی از حکم این انتصابات تاکید کرده: به منظور تسریع در اجرای بند الف ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، کارگروه اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات تشکیل شده و اعضای این کمیته برای همکاری و همراهی کامل با مجری شبکه منصوب شده‌اند.
 
در حکم صادره از سوی واعظی آمده: انتظار است با بهره‎گیری از تمامی ظرفیت‎های موجود در سازمان‎ها، شرکت‎های وابسته، بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و با هماهنگی با سایر دستگاه‎های ذیربط نسبت به فراهم کردن امکان دسترسی پرسرعت برای تمامی دستگاه‎های اجرایی، کسب و کارها و 60 درصد خانوارها به شبکه ملی اطلاعات و همچنین سایر احکام برنامه مبنی بر توسعه ارائه خدمات با استفاده از این شبکه و با رعایت قوانین و مقررات و صرفه و صلاح دولت اقدام کنند.
 
به نظر می‌رسد تعیین مجری مجدد و تعیین کارگروه تحقق شبکه ملی اطلاعات، همان وعده وزیر برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات با توان و سرعت بیشتر است که اوایل مهرماه وعده داده بود.
 
البته در حکم واعظی، نشانی از جزئیات یا برنامه‌ها نیست. اشاره‌ای که به وظیفه کارگروه برای «امکان دسترسی پرسرعت برای تمامی دستگاه‎های اجرایی، کسب و کارها و 60 درصد خانوارها به شبکه ملی اطلاعات» شده است، بخشی از متن تکالیف برنامه پنجم است که وزارت ارتباطات باید آنها را تا پایان سال 94 محقق کند.
 
در متن برنامه پنجم توسعه، فصل چهارم، نظام اداری و مدیریت، بخش فناوری اطلاعات، ماده 46 آمده است: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب با رعایت موازین شرعی و امنیتی کشور مناسب اقدام کند و با استفاده از توان و ظرفیت بخش‌های عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی، امکان دسترسی پرسرعت را به نحوی فراهم کند تا پایان سال دوم تمامی دستگاه‌های اجرائی و واحدهای تابعه و وابسته و تا پایان برنامه، شصت درصد (60%) خانوارها و تمامی کسب و کارها بتوانند به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند.
 
بنابراین کارگروهی که واعظی تعیین کرده دو سال نیم دیگر مهلت دارد تا شصت درصد خانوارها و تمامی کسب و کارها را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.