اینترنت و شبکه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 9, 2013
9:11 چهارشنبه، 17ام مهرماه 1392
کد خبر: 58012

چگونه اینستاگرام جهان را سه ساله فتح کرد؟

اینستاگرام سه سال پیش راه‌اندازی شد و معرفی‌اش در فروشگاه اپلیکیشن اپل با این جمله همراه بود: برای سرعت بخشیدن، ساده و زیبا شدن عکسهای موبایلی.
 
براساس گزارش تلگراف، در آن زمان کسی فکرش را نمی‌کرد که ششم اکتبر 2010 تاریخ تولد اپلیکیشنی باشد که گروهی از قدرتمند‌ترین افراد جهان کاربران آن شوند، اپلیکیشنی که در معامله‌ای یک میلیارد‌دلاری به فروش رسید و طبیعت عکاسی را در سرتاسر جهان متحول ساخت.
 
امروزه اینستاگرام بیش از 150 میلیون کاربر از سرتاسر جهان دارد. توانایی این اپلیکیشن برای افزودن افکت‌های قدیمی به تصاویر دیجیتال با استفاده از فیلترها و دستکاری رنگ‌ها و ایجاد افکت پلارویدی باعث جلب توجه بسیاری از افراد مشهور شده‌است.
 
از جمله افراد مشهوری که در این شبکه عضو هستند می‌توان به میشل اوباما، بشار‌ اسد، پل مک‌کارتنی خواننده گروه بیتلز و اندی موری قهرمان تنیس ویمبلدون اشاره کرد. همچنین اینستاگرام یکی از معدود وب‌سایت‌هایی بود که خاندان سلطنتی بریتانیا از طریق آن خبر متولد شدن نوه ملکه را اعلام کردند.
 
سوال اینجاست که چگونه ایده‌ای که زائیده تخیلات دو فارغ‌التحصیل عاشق تکنولوژی دانشگاه استنفورد بود توانست به تجارتی میلیارد‌دلاری و سلطنتی تبدیل شود؟ نشانه‌های موفقیت شگفت‌انگیز اینستاگرام را می‌توان در پست وبلاگی که در سال 2010 همزمان با رونمایی از این اپلیکیشن نوشته شده‌است، کشف کرد. کوین سیستورم و مایک کریگر بنیانگذاران اینستاگرام می‌خواستند در این پست وبلاگشان، به سه مورد از انتقادات رایجی که درباره عکسهای موبایلی وجود داشت،‌ تاکید داشته باشند.
 
یکی از این موارد کیفیت بد عکس‌های موبایلی بود. در آن دوران فراوانی اسمارت‌فون‌ها عکاسی را به فعالیتی ساده و دم‌دستی تبدیل کرده‌بود،‌اما این قابل دسترس بودن نمی‌توانست آماتور بودن عکاسان موبایلی را پوشش دهد. اینستاگرام با عرضه 11 فیلتر که می‌توانست با ایجاد افکت‌های قدیمی و دستکاری رنگ‌ها جلوه‌ای جذاب‌تر به عکس‌ها ببخشد،‌ ضعف آماتور بودن را تا حد زیادی پوشش داد.
 
انتقاد دیگر دشواری اشتراک‌گذاری عکسها با دوستان بود که اینستاگرام برای آن راه‌حلی آسان ارائه کرد و به سادگی با فیس‌بوک،‌توئیتر، Flickr و Tumblr مرتبط شد تا کاربران در کثری از ثانیه بتوانند عکسهای خود را به اشتراک بگذارند.
 
اینستاگرام در نهایت تلاش کرد تا مشکل بارگذاری تصاویر را برطرف کند زیرا این انتقاد وجود داشت که بارگذاری تصاویر بسیار کند است و تا بی‌نهایت طول می‌کشد! یکی از مشکلات اصلی در آن زمان اتصال موبایل به رایانه و یا دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اتصال به اینترنت و سرعت پایین آن و راه حل اینستاگرام نیز کم کردن حجم تصاویر بود.
 
به گفته کوین سیستروم جادوی بازگذاری سریع عکس‌ها در حقیقت ترفند ساده‌ای است: "ما عکسها را با نهایت وضوح تصویری بارگذاری نمی‌کنیم. به جای بارگذاری عکسی سه مگابایتی عکسی 60 کیلوبایتی بارگذاری می‌کنیم." به گفته وی تفاوت در میزان اطمینان به بارگذاری عکس‌های کم حجم با عکس‌های حجیم بسیار زیاد است.
 
الهام‌بخش تمامی این ایده‌های جذاب عکسهای قدیمی پولاروید بوده‌است. پولاروید با عکاسی چاپی سنتی همان‌ کار را کرد که اینستاگرام با دوربین‌های دیجیتال کرد: به جای انتظار‌های چند ساعته و چند روزه، امکان دسترسی سریع به عکس را برای کاربران به وجود آورد. این هدف برای پولاروید به واسطه چاپ سریع عکس عملی شد و اینستاگرام آن را به وسیله اشتراک‌گذاری سریع تصاویر به حقیقت نزدیک کرد.
 
اینستاگرام یک موفقیت آنی بود. کمتر از یک ساعت بعد از عرضه، بیش از 10 هزار نفر آن را دانلود کردند و در پایان هفته اول این تعداد به 200 هزار نفر رسید و کمتر از یک ماه بعد، بیش از یک میلیون نفر درحال استفاده از اینستاگرام بودند.
 
این آغاز موفقیت‌آمیز خارق‌العاده، خوش‌شانسی صرف نبود، بنیانگذاران جوان اینستاگرام پیش از عرضه آن سال‌ها درحال بررسی و مطالعه و یادگیری از تعدادی از موفق‌ترین شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های محاسباتی بودند.
 
کوین سیستروم در شرکت Odeo که بعد‌ها به توئیتر تبدیل شد کارآموزی می‌کرد،‌دو سال در گوگل و در بخش‌های جی‌میل و گوگل ریدر مشغول به کار بود. مایک کریگر نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد بوده و در شرکت مایکروسافت کارآموزی کرده و در شرکت Meebo مشغول به کار بوده‌است.
 
طی 24 ساعت اول عرضه اینستاگرام 25 هزار نفر آن را دانلود کردند و در سال اول تعداد کاربران در برابر چشمان حیرت‌زده بنیانگذاران اینستاگرام به 10 میلیون نفر رسید و بیش از 150 میلیون عکس از طریق اینستاگرام بارگذاری شد. درپایان سال 2011 شرکت اپل اینستاگرام را برترین اپلیکیشن آی‌فون معرفی کرد.
 
در سوم آوریل سال 2012 نسخه اندرویدی اینستاگرام نیز عرضه شد و طی 24 ساعت میلیون‌ها بار دانلود شد. در نهم آوریل 2010 فیس‌بوک اینستاگرام را پس از دو روز مذاکره طی قراردادی که به گفته نیویورک‌تایمز ارزشی برابر یک میلیارد دلار داشت، خریداری کرد.
 
از آن زمان به بعد ویدیو نیز به اینستاگرام افزوده شد و به 25 زبان مختلف عرضه شد و توسعه آن با سرعتی باورنکردنی ادامه پیدا کرد و تعداد زیادی از سیاستمداران و افراد مشهور به آن پیوستند.
 
آنتونیو لینزا بنیانگذار مدرسه عکاسی لندن می‌گوید اینستاگرام به واسطه قابل دسترس ساختن رسانه‌ای که در حالت عادی بسیاری به آن دسترسی نداشتند،‌ موجب همگانی شدن و آزادی عکاسی شد. به گفته وی عکاسی زمانی بسیار دشوار بود زیرا بسیار پرهزینه بود، دوربین‌ها پرهزینه بودند، آموختن عکاسی گران‌قیمت بود، و دوره‌های آموزشی کاربردی نایاب بودند. اما امروزه خیلی‌ها می‌توانند عکاس شوند و این خیلی زیبا است.
 
اینستاگرام که زاییده تفکر دو فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد بود، در عرض سه سال توانست به اپلیکیشنی تبدیل شود که بیش از 150 میلیون نفر کاربر دارد، برنامه‌ای که توانست جهان عکاسی را متحول سازد و با توجه به سرعت رشد این اپلیکیشن، متصور شدن جایگاه آن طی سه سال آینده کار دشواری نخواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.