اپراتورها

تلفن همراه

October 9, 2013
14:59 چهارشنبه، 17ام مهرماه 1392
کد خبر: 58021

ایرانسل از درون

م.ر.بهنام رئوف – دنیای اقتصاد : شاید برای بسیاری از کاربران این سوال مطرح باشد که چگونه یک شرکت هفت ساله توانسته چنین پیشرفتی داشته باشد؟ شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در این شرکت چه می گذرد و یا اینکه ایرانسلی ها در یک روز چه کارهایی انجام می دهند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم یک روز را با ایرانسل بگذرانیم.
نزدیک به هفت سال پیش بود که کاربران تلفن همراه در ایران شاهد یک نام جدید بودند. درست همان زمانی که قیمت سیم کارت در بازار آزاد به بالای یک و نیم میلیون تومان رسیده بود و حتی اولین اپراتور اعتباری کشور هم پس از یک سال و سه ماه نتوانسته بود کمک چندانی در تعدیل قیمت ها داشته باشد؛ در و دیوار شهر پر شد از رنگ زرد. تبلیغاتی که بعدها به سبکی جدید برای سایر برندها در ایران بدل شد. ایرانسل نام دومین اپراتور تلفن همراه ایران بود که اواخر مهرماه سال 85 فعالیت خود را در شهرهای تهران، مشهد و تبریز آغاز کرد.  از آن زمان هفت سال می گذرد و بدون تردید حضور اپراتور دوم در بازار ایران علاوه بر اینکه باعث کاهش نجومی قیمت سیم کارت در بازار شد، رقابت پذیری را نیز در بین دیگر بازیگران این حوزه افزایش داد. اکنون اما شاید برای بسیاری از کاربران این سوال مطرح باشد که چگونه یک شرکت هفت ساله توانسته چنین پیشرفتی داشته باشد؟ شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در این شرکت چه می گذرد و یا اینکه ایرانسلی ها در یک روز چه کارهایی انجام می دهند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم یک روز را با ایرانسل بگذرانیم.
 
 تلفیق تجربه خارجی و هوش ایرانی
ایرانسل هم مانند هر شرکت دیگری ساختاری دارد متشکل از تیمهای مختلف که فعالیت های فنی و اداری و ایده پردازی شرکت را انجام می دهند. با این تفاوت که این شرکت پشتوانه ای بین المللی با نام MTN را همراه خود داشته است. شریکی تجاری و فنی که شاید بتوان آن را یکی از مهم‌ترین تجربیات موفق و الگو در بخش انتقال دانش فنی و اپراتوری به داخل کشور ارزیابی کرد. 
دو بخش فنی و بازاریابی قلب سازمان و بخش‌های مالی و منابع انسانی که به نوعی پشتیبانی آن‌ها به شمار می‌روند، از جمله بخش‌های اصلی ایرانسل هستند که تامین زیرساخت مخابراتی پایدار و پیشرفته، در بخش شبکه و طراحی محصولات و خدمات جدید و نوآورانه در بخش بازاریابی انجام می‌گیرد.
اما ایرانسلی ها بعد از 6 سال جردن نشینی، اواسط زمستان 91 به منطقه هروی پاسداران و یک ساختمان  سفارشی سازی شده شیک، هوشمند، مدرن و جدید اسباب‌کشی کرده‌اند که خودشان برای خودشان ساخته‌اند. ساختمانی که به شکل کلی و با توجه به نیازها و استانداردهای لازم مخصوص ایرانسل و در کنار ساختمان پیمانکاران و پاسخ‌گویی به درخواست‌های حقوقی این شرکت ساخته شده است. درست همانند شبکه مخابراتی این اپراتور. شبکه‌ای که طراحی اصولی آن باعث شده تا ایرانسلی ها بابت خدمات و فناوری های حاضر و حتی تکنولوژی‌هایی که در آینده می خواهند از آن استفاده کنند نگرانی نداشته باشند و حتی بتوانند به واسطه همین برتری هزینه تمام شده خود را کاهش داده و اکنون ارزان‌ترین اپراتور از منظر تعرفه خدمات ارتباطی در کنار سایر رقبای خود در بازار باشند. اما اینکه ایرانسل چطور توانسته است به این سرعت در بازاری با فعالان قدیمی پیشرفت کند و حتی به نوعی در بخش خدمات ارزش افزوده، راهبر باشد، به شیوه مدیریت عالی و منابع انسانی آن باز می‌گردد. یکی از برتری‌هایی که چابکی ایرانسل را افزایش داد برون‌سپاری هوشمندانه خدمات آن بوده است. ایرانسلی‌ها همواره سعی کرده‌اند تا بخش‌های عمده، هزینه‌بر و به نوعی فعالیت‌هایی را که می‌تواند وقت و انرژی زیادی از کارکنانش بگیرد را برون‌سپاری کند. البته این برون‌سپاری هم با درنظر گرفتن فاکتورهای بسیار سخت و با دقت بسیار انجام می‌شود، اما همین موضوع باعث شده است تا پرسنل اصلی این اپراتور، تمام توان و زمان خود را در کنارمدیریت کلان پروژه، برای ارایه ایده‌ها، راهکارها و برنامه‌های جذاب برای کاربران خود صرف کنند. ایده‌هایی که بعضی از آنها در بین سایر اپراتورهای MTN در جهان، ایده برتر شناخته شده و جایزه‌های چند ده‌هزار دلاری را نیز نصیب برخی کارکنان این شرکت کرده است. البته شیوه جذب و رشد کارمندان ایرانسل هم خود شرایط و ضوابط خاصی دارد. کارمندان این شرکت از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های نمونه کشور هستند. این افراد اما همواره و در طول فعالیت خود در ایرانسل آموزش‌های مختلفی می بینند. آموزش‌هایی که به گفته خودشان از سطح بالایی حتی در بین شرکت‌های اروپایی نیز برخوردار است. همین مساله باعث می‌شود که این افراد معمولا در حال پیشرفت و تغییر موقعیت شغلی در این سازمان باشند. 
ایرانسلی‌ها همچنین برای فعالیت‌های زیست محیطی  نیز اهمیت خاصی قائل هستند. به عنوان مثال مصرف کاغذ در این شرکت با توجه به سیستم‌های اتوماسیون اداری در بخش‌های مختلف بسیار پایین است. حتی کارمندان خلاق و حساس در این بخش نیز معمولا سعی می‌کنند با نصب شعارهای تبلیغاتی زیست محیطی همکاران خود را از عواقب مصرف بی‌رویه کاغذ و انرژی مطلع سازند. 
ایرانسلی‌ها بیش از اینکه با هم همکار باشند، دوست و رفیق هستند. رفاقتی که بخشی از آن مرهون امکانات و شرایط کاری‌ای است که مدیران بالادستی برای آن‌ها فراهم کرده‌اند. 
 
 بخشی برای سرویس‌های ارزش افزوده 
واحد بازاریابی، مغز خلاق مجموعه است که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. از بخش بازی‌های پیامکی و محتواهای مختلف موجود بر بستر پیشخوان ایرانسل گرفته تا آهنگ‌های پیشواز در این بخش تهیه و تایید و عرضه می‌شوند. حال ببینیم طرح‌های تشویقی و مسابقات و به شکل کلی خدمات ارزش افزوده ایرانسل چگونه شکل می‌گیرد؟ 
ایده‌های موجود در بخش‌های محتوایی چه آنهایی که از سوی بخش خصوصی حاضر در قسمت تامین‌کنندگان محتوا و چه آن‌هایی که بچه‌های ایرانسل ایده‌اش را مطرح می‌کنند و نهایی می‌شوند، اول از همه در این قسمت شکل می‌گیرند. اگر ایده مطرح شده مورد موافقت تیم بازاریابی قرار بگیرد، وارد مراحل ساخت و اجرایی شده و هزینه نهایی اپراتور برای عرضه آن سنجیده می‌شود. در آخر قیمت نهایی محصول مشخص شده و برنامه‌های تبلیغاتی برای عرضه آن مشخص می‌شود. 
این قسمت همچنین قرار است اولین فروشگاه نرم‌افزار اپراتوری کشور را نیز در آینده راه‌اندازی کند. بخش بازاریابی همچنین سرویس‌های دیگری به غیر از سرویس‌های پایه اپراتور (مکالمه، پیامک و اینترنت) را نیز طراحی می‌کنند. مانند بسته‌های افزایشی مکالمات، سرویس‌های مبتنی بر موقعیت و … . 
در حقیقت تمام سرویس‌هایی که کاربران ایرانسل می‌توانند روی سیم‌کارت‌های خود داشته باشند، توسط واحد بازاریابی طراحی و تست می‌شود و در نهایت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. شاید انسجام و صمیمیتی که بین پرسنل این بخش قرار دارد از یک سو و محیط پویا و جذاب کاری باعث شده تا ایرانسل بتواند در بخش سرویس‌های ارزش افزوده، سبدی کامل از انواع و اقسام نیازهای کاربران خود را شناسایی و تامین کند. 
 
 شبکه‌ای با 400 هزار فروشگاه
بخش توزیع و فروش شبکه تلفن همراه و وایمکس دو بخش اصلی و مهم معاونت توزیع و فروش ایرانسل هستند که در واحد کناری بازاریابی قرار گرفته‌اند. البته این دو بخش نه قسمت فنی که در بحث فروش و بازار، فعالیت خود را انجام می‌دهند. این دو بخش نیز زیرمجموعه‌های مختلفی دارند. یک بخش فقط مسول تولید پوکه سیم کارت و کارت شارژ است. وظیفه این بخش این است که رنج سیم کارت را در اختیار می‌گیرد و آن را در اختیار کارخانه گذاشته و با توجه به نوع سیم‌کارت مورد نظر تولید می‌شود. همچنین تولید کارت شارژها و بررسی کیفیت این کارت‌ها هم در اختیار این بخش است. ایرانسل به شکل مستقیم مسوول توزیع سیم‌کارت و کارت شارژ نیست، بلکه این قسمت هم برون‌سپاری شده و شرکت‌هایی در قالب نماینده، وظیفه توزیع سیم‌کارت و کارت شارژ را بر عهده دارند. در کل 10 هزار فروشنده فعال و 400 هزار نقطه فروش در سراسر کشور مشغول عرضه محصولات ایرانسل هستند که یکی از وظایف این بخش رسیدگی به عملکرد و مشکلات و یا حتی تخلفات احتمالی است که این عرضه‌کنندگان با آن روبرو هستند.
 از جمله دیگر زیرمجموعه های این بخش، قسمت مالی است که به نوعی وظیفه حساب کتاب‌های فروش این بخش را به عهده دارد و در کنار آن هم بخش فروش شرکتی قرار گرفته است؛ درست شبیه همان چیزی که در بخش بازاریابی وجود داشت، اما این بار بخش فروش شرکتی وظیفه فروش محصولات شرکتی ایرانسل را به عهده دارد. بخش فروش وایمکس هم در این بخش قرار دارد که آن هم مانند بخش سیم‌کارت وظیفه فروش محصولات وایمکس را به عهده داشته و به نوعی همان کارها را انجام می‌دهد اما در بخش وایمکس. 
بخش‌های فنی، شبکه و مخابراتی هم در طبقات بالایی دفتر ایرانسل واقع شده‌اند که فعالیت‌های فنی ایرانسل را انجام می‌دهند. از موقعیت‌یابی‌های آنتن‌های مخابراتی و نصب تجهیزات گرفته تا سایر بخش‌های شبکه و زیرساخت‌های مورد نیاز، همه و همه در این بخش مدیریت شده و در پایان توسط شرکت‌های پیمانکار داخلی ایرانسل عملیاتی شده و به قولی زیر بار می‌روند. 
 
 پشتیبانی در اولویت 
هر چند که به اعتقاد بچه‌های ایرانسل، تمام بخش‌های این شرکت از اهمیت ویژه‌ای در چارچوب سازمانی برای ایرانسل برخوردار هستند، اما شاید بتوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این شرکت را بخش مرکز تماس ایرانسل عنوان کرد. مرکزی که به شکل 24 ساعته پذیرای تماس‌های مشترکان  و متقاضیان ایرانسل است تا بتواند مشکلات آن‌ها را شنیده و آن را مرتفع سازد. 900 نفر پرسنل این بخش به دلیل اهمیت وظیفه‌ای که بر عهده دارند از یک سو و میزان فعالیتی که در طول روز انجام می‌دهند از سوی دیگر، شاید پرکارترین پرسنل ایرانسل باشند. تصور کنید مشترکانی را که با روحیات و اخلاقیات متفاوت هر کدام بنا به هر دلیلی برای رفع مشکل خود با این بخش تماس می‌گیرند و از آنجایی هم که همیشه حق با مشتری است، پس باید در اسرع وقت به مشکلشان رسیدگی شود. بدون شک کارشناسان حاضر در این قسمت علاوه بر دانش فنی به اتفاق، هم روانشناسانی خوب و هم افرادی صبور هستند. شاید همین موضوع است که باعث شده تا مدیران ایرانسل فعالیت‌های تفریحی و رفاهی بیشتری را برای آن‌ها تدارک ببینند. البته این بخش علاوه بر تهران در شهرهای تبریز، شیراز و مشهد نیز با گویش محلی فعال است. 
 
 زنگ تفریح ایرانسلی 
صحبت از فعالیت‌های تفریحی و رفاهی که می‌شود، بچه‌های ایرانسل حرف برای گفتن زیاد دارند. چرا که مدیران ارشد این شرکت به منظور افزایش راندمان کاری، یک محیط شاد و پویا برای پرسنل خود فراهم کرده‌اند. شاید چیزی شبیه به گوگل البته نه با آن رنگ و لعاب‌های گوگلی، اما به هر حال ایرانسلی‌ها گزینه برای تفریح، بسیار دارند. از پینگ‌پنگ و فوتبال دستی بگیرید تا باشگاه بدن‌سازی و صندلی‌های استراحت و ماساژ. علاوه بر تمام این‌ها پرسنل مرکز تماس، آکواریوم‌های ماهی معروفی هم دارند که در مواقع خستگی مفرط به همراه صندلی‌های ماساژ، آرامشی وصف‌ناپذیر را به آنان هدیه می‌دهند. 
هر بخش از ایرانسل به شکل مجزا دارای یک کافه تریا است که پرسنل می‌توانند در آنجا کمی استراحت کرده و گپ بزنند .البته گاهی وقت‌ها حضور در این تریاها می‌تواند با غافلگیری‌هایی هم همراه باشد که معمولا این امر توسط بچه‌های آموزش صورت می‌گیرد. به این ترتیب که تیم آموزش با حضور یکباره در این مکان‌ها افراد حاضر در آن را با موضوعی آشنا می‌کنند و بعد هم می‌روند. ایرانسل همچنین دارای یک سلف‌سرویس بزرگ است که پاتوق کارمندان در ساعات صرف غذا است. مکانی برای دور هم بودن مدیران ارشد و پرسنل، بدون هیچ تفاوتی در رده‌های سازمانی. ایرانسل همچنین برای تعطیلات کارکنان خود هم برنامه دارد. آن‌ها می‌توانند از مراکز تفریحی و سیاحتی‌ای که ایرانسل برای آنان درنظر گرفته است، استفاده کرده و انرژی لازم را برای روزهای بعد از تعطیلات کسب کنند. 
 
 اما ایرانسل از کجا آمد؟
در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و در جهت تحقق ماده ۱۲۴ برنامه مذکور و با هدف توسعه ارتباطات و مخابرات از طریق خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهرماه ۱۳۸۲ اقدام به برپایی مقدمات برگزاری مزایده اپراتوری دوم تلفن همراه نمود. این اقدام به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی داخلی و در جهت ترویج رقابت، تضمین رقابت سالم، کاهش تصدی‌گری، نظارت بر تعرفه‌ها و کیفیت خدمات و حمایت از مصرف‌کنندگان انجام شد. پس از انجام تشریفات مزایده و بررسی پیشنهادات شرکت‌کنندگان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ کنسرسیوم ایرانسل را به عنوان برنده مزایده اپراتوری دوم تلفن همراه اعلام نمود. سرانجام پس از تصویب قانون اجازه موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و واریز مبلغ حق لیسانس از طرف ایرانسل در تاریخ ۳ آبان ۱۳۸۴، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در ۶ آذر ۱۳۸۴ موفق به دریافت پروانه شبکه خدمات ارتباطات سیار (جی اس ام) از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد. این مجوز در سطح ملی و برای پوشش جغرافیایی کل کشور اعطا شده است.
ایرانسل توانست در مدت‌زمان کوتاهی پس از دریافت مجوز مذکور، مراحل راه‌اندازی و توسعه شبکه را به انجام رسانده و در ۶ شهریور ۱۳۸۵ (نه ماه پس از دریافت مجوز) بهره‌برداری آزمایشی از شبکه را آغاز نماید. شبکه ایرانسل در ۲۹مهر ۱۳۸۵ به صورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز افتتاح گردید.
ایرانسل با بهره‌گیری از متخصصان مجرب داخلی و خارجی، نه‌تنها توانسته است شبکه خود را در مدت زمان کوتاه و با سرعت چشمگیری در سراسر کشور توسعه دهد، بلکه ارائه خدمات با کیفیت در سطح استاندارهای جهانی را سر لوحه کار خود قرار داده است. شبکه ایرانسل نسل پیشرفته‌ای ازسیستم GSM را در اختیار مشترکین قرار می‌دهد تا مشترکین قادر به استفاده از سرویس‌های نسل75/2(EDGE) باشند. Enhanced Data GSM Evolution) EDGE) نسل پیشرفته GPRS به مشترکین ایرانسل امکان می‌دهد که از طریق تلفن همراه به شبکه اینترنت و یا شبکه‌های مشابه با سرعت بالا دسترسی داشته و همچنین امکان ارسال و دریافت صوت، تصویر و متن‌های با حجم بالا را داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.