سخت‌افزار

لبه تکنولوژی

October 11, 2013
10:41 جمعه، 19ام مهرماه 1392
کد خبر: 58051

سریع‌ترین کامپیوتر جهان مشابه مغز انسان عمل خواهد کرد

گروه بزرگی از دانشمندان و محققین مشغول فعالیت روی توسعه سریع‌ترین کامپیوتر شناخته‌ شده بشر هستند که قرار است به میزان زیادی شبیه به مغز انسان فعالیت کند. پروژه مغز انسان، که روز دوشنبه در کنفرانس سوئیس آغاز شد، قدرت مغز ۱۳۵ موسسه علمی و نهاد دولتی را برای ساخت مغز کامپیوتر با هم ترکیب می‌کند. این پروژه ارزشی معادل ۱.۶ میلیارد دلار خواهد داشت.
 
 
وبلاگینا به نقل از مشبل نوشت مغز بشر پیچیده‌ترین ماشین موجود است. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که فناوری قصد داشته باشد این قدرت را تکرار کند. این کامپیوتر در حال توسعه قرار است حتی از سریع‌ترین کامپیوترهایی که در حال حاضر استفاده می‌کنیم ۱۰۰۰ بار سریع‌تر باشد.
 
هدف فاز اول پروژه که انتظار می‌رود یک دهه به طول بیانجامد، درک بهتر عملکردهای مغز انسان است. سپس پژوهشگران امیدوارند دریابند که ما انسان‌ها چگونه یاد می‌گیریم، فکر می‌کنیم، می‌بینیم و می‌شنویم.
 
اخیرا، سخت‌افزار داخل یک کامپیوتر به سرعت پردازش یک کادریلیون (۱۰ به توان ۱۵) در ثانیه رسید. اما انتظارات هانری مارک‌رام، مدیر پرژه مغز انسان، چیزی بیش از این رقم است.
 
وی به فاکس نیوز گفت: "سازندگان مشهور ابرکامپیوترها مثل IBM، اینتل و  Bullمتعهد شده‌اند اولین ماشین‌های exascale را تقریبا تا سال ۲۰۲۰ بسازند. بنابراین ما مطمئنیم که ماشین‌های مورد نیازمان را خواهیم داشت."
 
این کامپیوترها که به گونه‌ای باور نکردنی سریع هستند به شکل‌های جدیدی از حافظه نیازمندند و دانشمندان را وادار به توسعه فنون ذخیره‌سازی جدید می‌سازند.
 
هدف فراگیر این پروژه، بنابر آنچه روی وب‌سایتش ذکر شده است این است: "کنار هم قرار دادن بخش‌های دانشِ سریعا در حال رشدمان درباره مغز انسان."شبیه‌سازی مغز انسان درباره کارکرد داخلی مغز و اینکه افکار و احساسات ما از کجا سرچشمه می‌گیرند دیدگاه‌هایی ارائه می‌کند.
 
این مفاهیم ما را به چیزی فراتر از فناوری می‌رسانند. چنین شبیه‌سازی‌ای می‌تواند با ارائه مدلی ملموس از عملکردهای مغز یاری‌مان کند تا بیاموزیم چگونه مغز انسان را درمان کنیم.
 
پروژه هنوز در مراحل اولیه برنامه‌ریزی است. مغز تقریبا به پیچیدگی یک دنیا است و حاوی تعداد نورونی قابل مقایسه با تعداد ستارگان کهکشان راه شیری است. این موضوع روی قدرت مغز چه تاثیری دارد؟
 
برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره این پروژه به وب‌سایت HumanBrainProject.eu مراجعه کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.