فناوری اطلاعات

October 11, 2013
11:17 جمعه، 19ام مهرماه 1392
کد خبر: 58055

گارتنر مهم‌ترین روندهای IT در سال ۲۰۱۴ را پیش‏‌بینی کرد

future - hs - phone.jpg

گارتنر در یکی از سمپوزیوم‏‌های تخصصی خود به پیش‌‏بینی مهم‌ترین روندهای حاکم بر دنیای آی تی در سال ۲۰۱۴ پرداخته است. 
 
تحلیل‏گران گارتنر در سمپوزیوم تخصصی این شرکت که با حضور مدیران و متصدیان آی تی شرکت‏‌ها و سازمان‏‌های مختلف برگزار شده است، مهم‌ترین روندهای حاکم بر دنیای آی تی در سال آینده میلادی را پیش‌‏بینی کرده‏‌اند. گارتنر در این نشست به بررسی روندها و فناوری‏‌هایی پرداخته است که اهمیت راهبردی زیادی برای کسب و کار‌ها و شرکت‏‌ها خواهد داشت. تحلیل‏گران این شرکت از فناوری‏‌هایی که در سه سال آینده تاثیرات شگرف و چشمگیری بر کسب و کار‌ها خواهند داشت، با عنوان فناوری‏‌های راهبردی یاد کرده‌‏اند. 
بنا بر پیش‌‏بینی گارتنر، استفاده از ابزارهای شخصی در محل کار (BYOD) یکی از مهم‌ترین روندهای تاثیر‏گذار آی تی خواهد بود. تحلیل‏گران هشدار داده‌‏اند که پیامدهای ناخواسته این روند ممکن است دو یا سه برابر عملیات کاری باشد که با ابزارهای همراه انجام می‌‏شود و از این جهت ممکن است محدودیت‏‌های سنگینی را بر بخش‌‏های آی تی و سازمان‏‌های مالی تحمیل کند. 
گارتنر همچنین پیش‌‏بینی کرده است که در سال ۲۰۱۴ ارتقای عملکرد پلت‏فرم جاوا اسکریپت باعث خواهد شد فناوری HTML۵ و مرورگر‌ها به یکی از اصلی‏‌ترین محیط‌های توسعه نرم‌‏افزارهای کسب و کار تبدیل شوند. پیش‌‏بینی‏‌ها حکایت از آن دارد که استفاده از نرم‌‏افزارهای همراه (اپ‏‌ها) به مرور افزایش می‌‏یابد و در مقابل استفاده از سایر نرم‏‌افزار‌ها و برنامه‏‌های کاربردی توصیه کرده‌‏اند توسعه‌‏دهندگان نرم‌‏افزاری باید به فکر طراحی رابط‌‏های کاربری باشند که قابلیت‏‌های ارتباطی غنی‏‌تری برای کاربران به همراه داشته باشد. 
روند دیگری که به نظر گارتنر در سال ۲۰۱۴ برجستگی بیشتری خواهد یافت این است که اینترنت فرا‌تر از رایانه‏‌ها و ابزارهای همراه گسترش خواهد یافت و ابزار‌ها و تجهیزات مختلف کسب و کار‌ها و برخی وسایل و ابزارهای شخصی مثل خودرو‌ها و تلویزیون‏‌ها را نیز فرا خواهد گرفت. به نظر تحلیل‏گران گارتنر مشکل اصلی این روند این است که هنوز کسب و کار‌ها و عرضه‏‌کنندگان فناوری‏‌ها مزایای آن را به طور کامل درک نکرده‌‏اند و نمی‌‏دانند چه قابلیت‌‏هایی برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. 
راهکارهای پردازش ابری ترکیبی از جمله دیگر فناوری‏‌هایی است که کسب و کار‌ها را بیش از پیش تحت تاثیر قرار خواهد داد. تحلیل‏گران گارتنر معتقدند استفاده ترکیبی از راهکارهای پردازش ابری خصوصی و عمومی در سال‏‌های پیش رو ناگزیر‌تر خواهد شد. 
یکی دیگر از پیش‌‏بینی‏‌های گارتنر برای سال ۲۰۱۴ این است که فناوری‏‌های مبتنی بر نرم‌‏افزار رواج بیشتری خواهد یافت. شبکه‏‌های مبتنی بر نرم‌‏افزار (SDN)، پایگاه‌‏های داده تحت نرم‏‌افزار (SDDC)، فناوری‏‌های ذخیرش تحت نرم‏‌افزار (SDS)، زیرساخت‏‌های تحت نرم‌‏افزار (SDI) از جمله این فناوری‏‌ها است. 
ماشین‏‌ها و دستگاه‌‏های هوشمند و فناوری پرینت سه بعدی از دیگر فناوری‏‌هایی است که بنا بر پیش‌‏بینی‏‌ها در سال‏‌های آینده استفاده از آن‌ها گسترش خواهد یافت. گارتنر پیش‌‏بینی کرده است عرضه پرینترهای سه بعدی در سال ۲۰۱۴ رشدی ۷۵ درصدی خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.