تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 13, 2013
0:12 یکشنبه، 21ام مهرماه 1392
کد خبر: 58099

آشنایی با برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو

اگر به سفر رفته باشید و گذرتان به عوارضی‌ها خورده باشد، متوجه شده‌اید که علاوه بر شیوه مرسوم پرداخت نقدی، شیوه دیگری نیز با عنوان پرداخت الکترونیکی عوارض جای خود را در میان مردم باز کرده است و خیلی از افراد از این روش برای سرعت و سهولت در کار استفاده می‌کنند.
 
برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو
 
سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض (ETC) چیست؟
 
سیستم اخذ الکترونیکی عوارض سیستمی است جهت پرداخت عوارض در آزاد راه‌ها از طریق کسر وجه عوارض از حساب پیش پرداخت «برچسب الکتورنیکی عوارض» که پشت شیشه خودروها نصب می‌شود. برچسب الکترونیکی عوارض بی‌نام است و توسط خود رانندگان قابل تهیه و نصب پشت شیشه خودروها می‌باشد.
 
نحوه عملکرد سیستم اخذ الکترونیکی عوارض (ETC)چگونه است؟
حس گرهای موجود در کف جاده به کامپیوترعوارضی، اعلام می‌کنند که اتومبیلی وارد شده است؛ نیازی نیست که اتومبیل از سرعت خود بکاهد یا بایستد. برچسب الکترونیکی عوارض، با فرستنده – گیرنده نصب شده بر بالای عوارضی ارتباط رادیویی برقرار می‌کند.
 
فرستنده – گیرنده، شناسه برچسب الکترونیکی عوارض، را از طریق خطوط فیبر نوری به مرکز کنترل ارسال می‌کند. در آنجا کامپیوتر، مبلغ عوارض را برای آن خودرو محاسبه می‌نماید. این سیستم به حساب پیش پرداخت «برچسب الکترونیکی عوارض»، دسترسی دارد و وجه عوارض به طور خودکار از حساب آن کسر می‌شود.
 
برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو
 
مزایای استفاده از پرداخت الکترونیکی عوارض برای رانندگان چیست؟
 
 عدم نیاز به توقف و در نتیجه کاهش زمان سفر
عدم نیاز به توقف و در نتیجه کاهش مصرف سوخت
عدم نیاز به همراه داشتن پول نقد
امکان مشاهده تعداد تراکنش‌های یک برچسب از طریق اینترنت و تلفن همراه و شارژ آن
کاهش هزینه‌های سربار اخذ عوارض برای سرمایه گذاران در حوزه ساخت آزاد راه‌ها
نحوه شارژ اعتبار «برچسب الکترونیکی پرداخت عوارض» چگونه است؟
 
شارژ اعتبار «برچسب الکترونیکی پرداخت عوارض» هم از طریق مراجعه به سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و هم به صورت حضوری از طریق مراجعه به نمایندگی‌های فروش و در آینده نزدیک امکان شارژ برچسب در دفاتر پیشخوان دولت و از طریق تلفن همراه نیز وجود خواهد داشت.
 
مشاهده موجودی حساب«برچسب الکترونیکی پرداخت عوارض» چگونه امکان پذیر است؟
 
این کار از 2 طریق امکان پذیر است:
 
از طریق اینترنت و مراجعه به سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
از طریق تلفن همراه و دریافت و ارسال SMS
هشدارهای ایمنی در استفاده از ETC چیست؟
 
از توقف در مسیر اختصاصی پرداخت الکترونیکی عوارض خودداری نمائید.
از تغییر مسیر ناگهانی هنگام نزدیک شدن به دروازه‌های ایستگاه عوارضی خودداری فرمائید.
هنگام عبور از دروازه ETC فاصله حداقل به اندازه یک خودرو را با خودرو جلویی حفظ نمائید.
اطمینان حاصل کنید برچسب در محل مناسب پشت شیشه خودرو و آینه نصب شده باشد. در غیر این صورت سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض کارکرد برچسب را تضمین نمی‌نماید.
به تابلو پرداخت الکترونیکی عوارض توجه نمائید و در صورت داشتن «برچسب الکترونیکی پرداخت عوارض» از این مسیر عبور کنید، در غیر این صورت از مسیر پرداخت نقدی عبور نمائید.
اگر ماشین خود را فروختیم برای برچسب چه اتفاقی می‌افتد؟
در این مرحله از اجرای طرح در کشور برچسب‌ها قابلیت انتقال ندارند بنابراین در صورت فروش خودرو برچسب قابل انتقال نبوده ولی شارژ آن قابل انتقال است.
 
آیا مدت اعتبار برچسب و اعتبار شارژ آن محدودیت دارند؟
 
خیر، برای معتبر بودن برچسب و شارژ آن محدودیت زمانی وجود ندارد.
 
آیا گرما و نور آفتاب بر عملکرد برچسب تاثیر گذار است؟
 
خیر، این نوع برچسب‌ها در برابر گرما و نور آفتاب مقاوم است و مخصوص نصب بر روی شیشه اتومبیل‌ها طراحی شده است.
 
آیا اگر برچسب را از شیشه خودرو جدا کنیم از بین می‌رود؟
 
بله، زیرا این برچسب‌ها غیر قابل انتقال هستند و اصطلاحاً ویژگی Break-On-Removal دارند.
 
منبع: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.