اپراتورها

تلفن همراه

October 14, 2013
0:31 دوشنبه، 22ام مهرماه 1392
کد خبر: 58134

معرفی برخی از تامین‌کنندگان محتوای ایرانسل؛ حرکت روی خط محتوا

سیم‌کارت‌های تلفن همراه، این روزها بدون خدمات ارزش‌افزوده خود معنایی ندارند. در حال حاضر ارائه خدمات ارزش‌‌افزوده متنوع و البته کاربردی، حرف اول را در تصمیم کاربران برای انتخاب سیم‌کارت تلفن همراهشان می‌زند. شاید بی‌راه نباشد اگر بگوییم خدمات ارزش افزوده در کشور با سرویس‌های گوناگونی که اپراتور دوم به کاربران ارائه داد، معنا پیدا کرد. با عرضه همین خدمات بود که اپراتورهای دیگر نیز پایشان به این حوزه باز شد و حالا شاهدیم که هر کدام از این اپراتورها با ارائه خدمات ارزش افزوده رنگا‌رنگ، سعی در ربودن گوی رقابت از یکدیگر دارند. اما ارائه خدمات ارزش‌افزوده نه تنها به نفع کاربران که به نفع بازار کار ایران نیز تمام شده است. چرا که به مدد این خدمات، اینک شاهد تشکیل و رشد شرکت‌هایی هستیم که دست به ارائه خدمات ارزش افزوده و تولید محتوا به اپراتورهای تلفن‌همراه کشور می‌زنند. در این گزارش چند شرکت که در ارائه خدمات ارزش افزوده با ایرانسل همکاری می‌کنند را معرفی می کنیم.
 
آرتاتل 
تامین خدمات ارزش افزوده در بخش فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و… روی سیم‌کارت‌های ایرانسل توسط شرکتی به نام «آرتاتل» صورت می‌گیرد. در واقع، آرتاتل در تلاش است تا با ارائه محتوای مذهبی، معنویت در بین کاربران را افزایش دهد. همچنین این شرکت با توجه به تجربه‌ای که در بخش تبلیغات دارد، سعی می‌کند با روش‌های نوین و هوشمند تبلیغاتی،  بسترهای فرهنگی را معرفی‌کند. برگزاری مسابقات پیامکی، ارائه محصولات الکترونیکی و آهنگ‌های پیشواز به کاربران از دیگر خدمات این شرکت به کاربران سیم‌کارت‌های ایرانسل است. 
به باور مسوولان شرکت آرتاتل، مشتری‌مداری که یکی از اصول اولیه شرکت ایرانسل است، نقش کلیدی در ایجاد فضای کسب و کار سالم و افزایش سطح کیفی محصولات شرکت‌های مختلف این حوزه از جمله آرتاتل داشته است. 
 
ایران سیستم 
اما شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها تنها همکاران ایرانسل در تولید محتوا بر بستر تلفن همراه نیستند. با نگاهی به فهرست شرکت‌های همکار با ایرانسل در ارائه خدمات ارزش افزوده می‌توان نام شرکت‌های باسابقه در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیز دید. شرکت ایران سیستم یکی از همین شرکت‌ها است. این شرکت با سابقه ۲۸ ساله در بخش‌های گوناگون انفورماتیک و مخابرات و همچنین تجربه در ایجاد، توسعه و نگهداری رسانه‌های نوین اینترنتی مانند Aparat.com،mihanbog.com ، cloob.com و lenzor.com یکی از تامین‌کنندگان محتوا برای ایرانسل است. این شرکت با برند تجاری «تله کوله» برای ایرانسل فعالیت‌ می‌کند. مهم‌ترین هدف این شرکت در ارائه خدمات ارزش افزوده، ارتقاء کیفی خدمات، ارائه طرح‌های متنوع، به‌روز و مبتنی بر اصول علمی است. 
براساس اظهارات مدیران شرکت ایران سیستم، ایرانسل با ایجاد بستری مناسب در بخش خدمات ارزش افزوده توانسته کمک شایانی به حوزه‌های مختلف از جمله بازار کار و اشتغال‌زایی جوانان فراهم کند. 
 
بلوط 
این شرکت در سال ۱۳۹۱ با مشاوره یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا در زمینه خدمات ارزش افزوده که در بیش از ۸۰ کشور دنیا و با ۲۸۰ اپراتور موبایل فعالیت دارد، کارش را شروع کرد. شرکت بلوط ارتباط کیش، ‌در تلاش است تا  با ارائه خدمات نوین در زمینه خدمات ارزش افزوده، تجربه‌ای جدید و به‌روز را برای کاربران ایرانسل فراهم نماید. برای رسیدن به این هدف، ایرانسل نیز با در اختیار گذاشتن امکانات فنی مناسب و پیگیری منظم برنامه‌ها به ارائه سرویس‌های مختلف کمک کرده است. به گفته مدیران شرکت بلوط ارتباط کیش، ایرانسل به خاطر ایجاد فرصت‌های جدید، باعث ایجاد رقابت سالم در این بازار و افزایش کیفیت سرویس‌های خدمات ارزش افزوده در این حوزه شده است. 
 
بییپ 
اکــــوسیستم‌های خدمات ارزش افزوده تلفن همراه باعث به وجود‌آمدن و شکوفایی شرکت‌هایی نوپا و خلاق در این حوزه شده است. اما رابطه اکـــوسیستم ویترین ایرانسل و شرکت رهنما که بخش فعالیت‌هایش در زمینه تلفن همراه با  نام «بییپ» شناخته می‌شود، تا حد زیادی متفاوت است. به طوری که نگاه متفاوت ایرانسل به این بخش باعث شده تا شرکت رهنما با سابقه 10 ساله، سایر فعالیت‌های خود را به حاشیه رانده و تمرکز خود را در توسعه خدمات ارزش افزوده بگذارد. به گفته مدیران این شرکت، موفقیت کسب و کار شرکت رهنما پس از همکاری با ایرانسل در پروژه ویترین ظهور پیدا کرد. به گفته راهبران بییپ، درایت مدیریتی کلان در شرکت ایرانسل به همراه یک مدل تجاری مناسب وکارآمد، دلیل دیگر  توسعه واحد موبایل شرکت رهنما و موفقیت این شرکت بوده است. به طوری که هم‌اکنون شرکت رهنما، واحدی مجزا به نام «بییپ» برای ارائه خدمات ارزش افزوده موبایل دایر کرده  است. 
 
صباسل‌آریا 
حتما اگر از کاربران سیم‌کارت ایرانسل باشید، با یکی از سرویس‌های پرکاربرد این اپراتور یعنی «ویترین» بعنوان نخستین و بزرگ‌ترین بازار عرضه محتوای تلفن همراه آشنا هستید. سرویسی که خدمات متنوعی در بخش سرگرمی، آموزش، سلامت، خانواده، فرهنگ و… را به کاربرانش ارائه می‌کند. 
یکی از شرکت‌هایی که به ایرانسل در ارائه این خدمات متنوع کمک می‌کند، شرکت صباسل‌آریا (صباسل) است. صباسل در تلاش است تا با بررسی، تحلیل و فهم نیازهای مشترکان ایرانسل، خدماتی ویژه و کاربردی را به آن‌ها ارائه کند. همچنین این شرکت به عنوان یک شرکت نوپا، در تلاش است تا با اتکا به تجربه مدیران شرکت، نگاهی نو به بازار خدمات ارزش افزوده(VAS) تلفن همراه داشته باشد. البته در کنار تمام این تلاش‌ها، نگاه مشارکتی (Partnership) ایرانسل در تعامل با شرکت‌های عرضه کننده محتوا (CP)، به صباسل این  امکان را داده تا بتواند با کمک تجارب و شناخت کارشناسان و مدیران ایرانسل در این حوزه، به گونه‌ای هدفمندتر به نیازهای مشترکان این شرکت پاسخ دهد. 
 همکاری ایرانسل باعث شده  تا صباسل بتواند در مدت بسیار کوتاهی، 15 محصول الکترونیکی جدید و متفاوت را در حوزه‌های مختلف تلفن همراه به کاربران ایرانسلی عرضه کند و همچنین در فکر تولید محصولات متنوع دیگری نیز باشد. 
 
 فناپ 
شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان یا فناپ بعنوان یکی از  ارائه‌کنندگان خدمات نوین در حوزه فناوری اطلاعات بانکداری، یکی دیگر از همکاران شرکت ایرانسل است. این شرکت همکاری خود با ایرانسل در زمینه ارائه خدمات ارزش افزوده را از سال ۸۹ آغاز کرده و در طول چهار سال همکاری، سبد محصولات نوین خود را با بکار گیری خدمات نوین ایرانسل در حوزه تلفن همراه، تکمیل نموده و توانسته است محصولات و خدمات متنوعی مانند سامانه‌ی امپاد (#۷۲۰*)، سامانه‌های هواداری و خدمات ارزش افزوده سازمانی (Mobile XRM) و درگاه ارائه‌ی خدمات ایرانسل مبتنی بر USSD (#۷۲۰*) را تولید و به کاربران عرضه کند. براساس اظهارات مدیران شرکت فناپ، درک صحیح ایرانسل از نیازهای جاری و آتی بازار خدمات بانکی و پرداخت و همچنین لزوم همکاری موثر با شرکای تجاری ثالث، منجر به ارائه راهکار پرداخت امن پاسارگاد (امپاد) شد. این راهکار علاوه بر کاهش هزینه و افزایش سهولت دسترسی، امنیت و سرعت مضاعف در ارائه خدمات پرداخت همراه و رضایتمندی مشتریان را به دنبال خواهد داشت. همچنین شرکت فناپ با اتکا به ظرفیت‌های موجود در همکاری دو شرکت، مجموعه اپسان را به عنوان عرضه کننده خدمات الکترونیک و محتوای تلفن همراه، در سال ۱۳۹۰ تاسیس کرد. اپسان در طول یک سال فعالیت خود با رشدی سریع در کنار ایرانسل توانسته است جایگاه خود را در ارائه خدمات ارزش افزوده متنوع پیدا کرده و با تمرکز بر محصولات ورزشی، سلامت و آموزشی، پل ارتباطی مناسبی با شرکت‌ها و سازمان‌ها برای بازتعریف محتوا و خدمات ارزش افزوده در بستر سازمان ایجاد کند. براساس اظهارات مدیران ارشد فناپ، نگاه حرفه‌ای ایرانسل به تعامل با شرکای تجاری و انتخاب آن‌ها بر اساس منافع مشترک که در نهایت منافع کل جامعه را نیز شامل می‌شود، بزرگ‌ترین مزیت در افزایش کارایی و اثربخشی تعاملات فناپ با ایرانسل بوده است. 
 
کارینا 
شرکت راهکارهای همراه کارینا، یکی‌ دیگر از فعالان تولید محتوا بر بستر تلفن همراه است. این شرکت که از سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرده است، با هدف اصلی عرضه سرویس‌های ارزش افزوده بر بستر شبکه‌های همراه تاسیس شد. این شرکت توانست با حمایت و پشتیبانی ایرانسل، سرویس‌های پیامکی، آهنگ‌های پیشواز، سرویس‌های پیشخوان، نرم‌افزارهای کاربردی موبایل و سرویس‌های مبتنی بر موقعیت را به کاربران ایرانسل ارائه کند. در حال حاضر کارینا به دلیل بهره‌برداری از  کارشناسانی که شناخت دقیق و مناسبی از بازار تلفن‌های همراه دارند، قادر است تا برای سازمان‌ها و یا نهادهای مختلف، راهکارهای کاربردی ارائه دهد. در واقع این شرکت توانسته است با عرضه سرویس‌های گوناگون، تجربه‌ای متفاوت در استفاده از تلفن همراه را در اختیار کاربران قرار دهد. 
 
یارا 
براساس اظهارات اکثر مدیران شرکت‌های فعال در بخش خدمات ارزش افزوده، شرکت ایرانسل به عنوان یکی از اپراتورهای پیشرو در ارائه خدمات نوین، کمک زیادی به رشد و نوآوری آن‌ها کرده است. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به فناوران نوآوران الکترونیک (یارا) اشاره کرد. شرکتی که یکی از تولیدکنندگان اصلی محتوا برای تلفن‌همراه در کشور است. سرویس‌های این شرکت با توجه به نوع سابقه فعالیت، به عرضه بازی‌های رایانه‌ای معطوف می‌شود. پیچیدگی‌های تولید بازی و روند بازی توسط کاربر، با قرار گرفتن در شیوه‌های جدیدی که این شرکت در سرویس خود به کار می‌گیرد، تجربه‌ی جدیدی از بازی را برای علاقمندان، به ارمغان آورده است. پازل‌های ماجراجویانه، بازی‌های کلاسیک، بازی‌های استراتژیک و… از جمله تولیدات این شرکت است. این شرکت همچنین در زمینه تولید محتوای صوتی و Multimedia نیز فعالیت دارد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.