تلفن همراه

فناوری

October 17, 2013
20:07 پنجشنبه، 25ام مهرماه 1392
کد خبر: 58181

طرح محقق دانشگاه تبریز برای بهبود پهنای باند آنتن‌ها و مدارات مایکروویوی

دانشجوی دکتری مخابرات میدان و موج دانشگاه تبریز در دفاع از رساله خود، موضوع "بهبود پهنای باند آنتن‌ها و مدارات مایکروویوی با استفاده از ساختار های CRLH و خطوط انتقال NRI" را مورد بررسی قرار داد.
 
به گزارش مهر، محمد بمانی با دفاع از رساله خود تحت عنوان "بهبود پهنای باند آنتن‌ها و مدارات مایکروویوی با استفاده از ساختار های CRLH وخطوط انتقال NRI" با کسب درجه عالی موفق به پایان تحصیلات خود در این رشته در مقطع دکتری شد.
 
دانش آموخته دانشگاه تبریز در این رساله کارایی ساختارهای متامتریالی به ویژه در ادوات ماکروویوی غیر تشعشعی را تشریح و نحوه طراحی ساختارهای NRI-TL و NR-NRI-TL دوباندی را مورد بررسی قرار داده و به عنوان مطالعه موردی ادوات مایکروویوی متعددی را طراحی ساخته و اندازه گیری کرده است.
 
بمانی با بیان اینکه پیشرفت‌های اخیر در رادار‌های پهن باند و کاربردهای مخابرات بی سیم نیاز به طراحی ادوات مایکروویوی و آنتن‌های دو یا چند باندی کم حجم و فشرده را افزایش داده است، هدف اصلی کار پژوهشی حاضر را مطالعه روش‌هایی برای کوچک سازی و بهبود پهنای باند ادوات مایکروویوی غیر تشعشعی و آنتن‌های مسطح دو باندی ذکر کرد و افزود: بهبود پهنای باند تنها به معنای افزایش پهنای باند نیست بلکه چند بانده کردن ادوات و یا حفظ سایر مشخصات یک آنتن در یک گستره وسیعتر نیز به منزله‌ بهبود مشخصه پهنای‌باند خواهد بود، بنابراین در این رساله رهیافت‌های مختلفی بر اساس خطوط انتقال با ضریب شکست منفی (NRI-TL) و خطوط انتقال ترکیبی دست راستی و دست چپی (CRLH) و خطوط گسترده شده CRLH (E-CRLH) برای طراحی آنتن‌ها و مدارات مایکروویوی دو باندی نظیر مقسم‌های توان، بالون‌ها، آنتن‌های مسطح و آنتن‌های آرایه‌ای ارائه شده است.
 
وی گفت: NRI-TLها، NR-NRI-TLها و E-CRLHها ساختارهای مصنوعی هستند که ویژگی های از خود نشان می دهند که در خطوط انتقال متداول یافت نمی‌شوند و علاوه بر ویژگی کوچک سازی، یکی از ویژگی‌های برجسته‌ این مواد مشخصه‌ فاز غیرخطی آنها است که به مهندسان امکان طراحی ادوات و مدارات مایکروویوی پهن باند، دو و چند باندی را می‌دهد.
 
براین اساس در این رساله، به بررسی ویژگی‌ها و کاربرد‌های ساختار‌های متامتریالی به ویژه در ادوات مایکروویوی غیر تشعشعی پرداخته می‌شود.
 
نحوه طراحی ساختار‌های NRI-TL و NR-NRI-TL دو بانده به طور مفصل تشریح می‌شود. تاثیر تعداد سلول‌های واحد بر مشخصه‌های این ساختارها مورد بررسی قرار می‌گیرد همچنین، نحوه محاسبه پارامتر‌های ساختار E-CRLH جهت تولید شیفت‌فازهای دلخواه در فرکانس‌های متفاوت توضیح داده می‌شود. علاوه بر این به کمک مشخصه فاز غیرخطی ساختار‌های مذکور، روش جدیدی برای کنترل مشخصه‌ی انحراف بیم آنتن‌های آرایه‌ای دو باندی معروف می‌شود.
 
بمانی افزود: نوآوری تحقیق فوق ارائه روش جدیدی برای کنترل تغییرات پترن تشعشعی آنتن‌های  آرایه‌ای دو باندی با استفاده از ساختار‌های متامتریالی است و بر اساس این روش امکان کاهش یا افزایش تغییرات بیم اصلی پترن یک آنتن آرایه‌ای با تغییر فاصله بین المان‌ها و بدون تغییر فاصله بین المان‌ها و تنها با مهندسی المان‌های شبکه تغذیه امکان‌پذیر خواهد بود.
 
به گزارش مهر، نتایج تحقیقات انجام یافته توسط این پژوهشگر با راهنمایی دکتر سعید نیک‌مهر منتج به ارائه 5 مقاله نمایه شده در ISI شده است. از این مقالات دو مورد دارای فاکتور تاثیر بالاتر از 5 بوده و سه مورد در مجموعه مجلات Transaction IEEE منتشر شده است.
 
دکتر سعید نیک مهر، راهنمایی رساله و دکتر شهرام حسین‌زاده، مشاوره آن را بر عهده داشته‌اند. همچنین دکتر کیوان فرورقی از دانشگاه تربیت مدرس تهران، دکتر محمد نقی آذرمنش از دانشگاه ارومیه و دکتر احسان خداپناه داورهای این رساله بوده‌اند.
 
محمد بمانی، دانشجوه ورودی سال 88 دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی خود را نیز با کسب رتبه اول از دانشگاه تبریز کسب کرده و هم اکنون به عنوان عضو هیئت علمی این دانشگاه مشغول به فعالیت است.
 
گروه مخابرات دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز از سال 1383 اقدام به پذیرش دانشجوی در مقطع دکتری در گرایش میدان و امواج کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.