اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 18, 2013
14:13 جمعه، 26ام مهرماه 1392
کد خبر: 58189

پرسش و پاسخ درباره شبکه ملی اطلاعات

شبکه ملی اینترنت با توجه به الزامات سند چشم‌انداز 20 ساله در سال 1389 با نام شبکه ملی اطلاعات به عنوان تجمیع‌کننده‌ی شبکه‌های اختصاصی، محلی و ملی در کشور مطرح شد. این شبکه متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی، مراکز داده توسعه یافته داخلی دولتی و غیردولتی و هم چنین زیر ساخت‌های نرم‌افزاری است که در سراسر کشور گسترده‌تر می‌شود.
 
 
در حال حاضر بیش از 240 نقطه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است که این عدد تا پایان سال جاری رشد قابل توجهی خواهد داشت. این شبکه قرار است ظرفیت لازم برای نگهداری و تبادل خدمات الکترونیکی و دسترسی به اینترنت از طریق بستر ارتباطی باند پهن سراسری برای کاربران خانگی، کسب و کارها و دستگاه‌های اجرایی را فراهم کند.
 
طبیعی است که با مطرح شدن این شبکه ملی در کشور، سوالات و ابهامات زیادی از سوی کاربران اینترنت ایجاد می‌شود که سازمان فناوری اطلاعات با انتشار گزارشی در خصوص دلایل ایجاد شبکه ملی اطلاعات به 24 پرسشی که ذهن بسیاری از فعالان و کاربران اینترنت در کشور را به خود مشغول کرده پاسخ داده است.
 
این پرسش‌ها عمدتا حاوی ابهامات پیرامون این شبکه است که در گزارش مذکور به شکلی مختصر پاسخ آنها آمده است شاید مهم‌ترین دغدغه‌ی مسدود‌ شدن اینترنت بعد از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است که پاسخ به این سوال منفی اعلام شده است.
 
1_ آیا با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ارتباط اینترنتی من قطع می‌شود؟
 
خیر، در این ساختار دسترسی کاربران به کلیه‌ی سایت‌های داخل کشور با سرعت بالاتر و قیمت ارزان‌تر برقرار شده و دسترسی به اینترنت به صورت فعلی باقی می‌ماند.
 
2_ راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات چه محدودیت‌هایی برای کاربران ایجاد می‌کند؟
 
این شبکه محدودیتی برای دسترسی کاربران به اینترنت و خدمات مبتنی بر وب ایجاد نمی‌کند.
 
3_ برای استفاده از شبکه ملی اطلاعات آیا باید به شرکت‌های اینترنتی مراجعه کنم؟
 
در صورتی که در حال حاضر از خدمات شرکت‌های اینترنتی استفاده می‌کنید نیازی به مراجعه به این شرکت‌ها را ندارید و اتصال شما به صورت خودکار به شبکه ملی اطلاعات برقرار خواهد شد به‌طور همزمان از اینترنت نیز بهره‌مند میشوید.
 
4_ برای استفاده از شبکه ملی اطلاعات آیا باید هزینه‌ی اشتراک جداگانه‌ای هم‌چون استفاده از اینترنت پرداخت شود؟
 
خیر هزینه جداگانه‌ای برای اشتراک اتصال به شبکه ملی اطلاعات پرداخت نخواهد شد، لیکن بابت دریافت و دسترسی به خدمات از سوی ارائه‌دهنده سرویس هزینه پیش‌بینی خواهد شد.
 
5_ برای استفاده از شبکه ملی اطلاعات آیا به تجهیزات خاص هم‌چون مودم، تلفن، سیم و … نیاز است؟
 
از تمام امکانات موجود اتصال به اینترنت مانند ADSL، Wimax، GPRS، 3G و غیره می‌توان برای اتصال به شبکه ملی اطلاعات استفاده کرد. هم‌چنین برای بهره‌مندی از برخی خدمات چند رسانه‌ای مانند IPTV و IPMedia نیاز به استفاده از تجهیزات اضافی است که ارائه‌دهندگان این خدمات برای مشترکان خود تامین خواهند کرد.
 
6_ آیا می‌توانم از شبکه ملی اطلاعات استفاده نکنم؟
 
شبکه ملی اطلاعات زیرساخت ملی دسترسی به کلیه‌ی خدمات و اطلاعات تحت شبکه است بنابراین برای دسترسی به اینترنت جهانی نیز کاربران از این زیرساخت استفاده خواهند کرد. به عبارت دیگر بستر دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور با اینترنت یکسان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.