رگولاتوری

October 19, 2013
21:28 شنبه، 27ام مهرماه 1392
کد خبر: 58225

آقای وزیر و تعرفه‌های دردسرآفرین

روزنامه جهان صنعت:
 
تعرفه مکالمات بین‌الملل سال گذشته دوبار افزایش یافته و حال با توجه به اعلام سیاست‌های وزارت ارتباطات مبنی بر کاستن از فشار اقتصادی بر مردم امید می‌رود در این تعرفه‌ها نیز تجدیدنظر شود‌. 
 
طی هفته‌های اخیر وزارت ارتباطات و شرکت‌های زیرمجموعه آن به‌طور جدی به مخالفت با افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت و موبایل پرداخته و ضمن غیرقانونی دانستن افزایش تعرفه تلفن ثابت از افزایش تعرفه‌های تلفن همراه اپراتور اول نیز جلوگیری کردند؛ اقدامی که اگرچه نارضایتی شرکت مخابرات را به دنبال داشت اما در کل باعث خوشحالی کاربران شده و رضایت مردم را به دنبال داشت‌. 
اما حال که قرار است مسایل مربوط به معیشت مردم در وزارت ارتباطات اولویت پیدا کند این موضوع هم می‌تواند مطرح شود که آقای وزیر مروری هم بر تعرفه‌های تلفن بین‌الملل خواهند داشت؟ تعرفه‌هایی که سال گذشته در کمتر از چند ماه دو مرتبه افزایش پیدا کرد و در برخی موارد حتی چندین برابر شد‌. 
افزایش تعرفه مکالمات بین‌الملل که برای اعمال آن دلایلی مانند بالا رفتن نرخ ارز مطرح شد، اگرچه مدت‌ها پیش از روی کار آمدن دولت جدید صورت گرفت اما در نهایت کاربران را مجبور به پرداخت هزینه‌هایی به نسبت بالا برای تلفن‌های بین‌الملل کرده و باعث می‌شود مشترکین این بخش با رقم‌هایی به مراتب بیشتر از قبل مواجه شوند‌. 
 
به گزارش ایسنا‌، البته این تنها بخش ماجرا نبود و پس از این افزایش تعرفه که براساس مصوبات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات صورت گرفته بود، شرایط به گونه‌ای پیش رفت که فعالان خصوصی و شرکت‌های ارتباطی نیز دستخوش ضررهای مالی شده و از اینکه بالا رفتن اینچنینی هزینه‌ها میزان قاچاق مکالمه را افزایش دهد اظهار نگرانی کردند‌. سال گذشته پس از اعلام این تعرفه‌ها مدیران شرکت‌های ارتباطی این گونه می‌گفتند که اگر قرار باشد تعرفه‌ها افزایش پیدا کند، بهترین حالت منطقی آن است که همه کشورها براساس نسبتی مشخص افزایش قیمت داشته باشند‌. اما براساس شیوه‌ای که در افزایش تعرفه‌های مکالمات بین‌الملل صورت گرفته واقعا نمی‌توان فهمید که افزایش تعرفه‌ها براساس چه سیاستی صورت گرفته و منطق این نوع تعرفه‌گذاری چگونه است‌. 
 
این فعالان که گویا پیش از این موضوع هم از نحوه تعرفه‌گذاری در بخش بین‌الملل دل خوشی نداشتند این‌گونه می‌گفتند که ما منطق این تعرفه‌ها را زمانی زیر سوال بردیم که گفتیم چگونه است که به عنوان مثال یک مشترک برای مکالمه با بندرعباس که داخل کشور است باید دقیقه‌ای صد تومان بپردازد و برای مکالمه با کشوری مثل آمریکا دقیقه‌ای 50 تومان؟‌!پس از تغییراتی که سال گذشته صورت گرفت سوال دیگری نیز ایجاد شد که چرا برخی کشورها با بعد مسافت زیادی که دارند تنها 20 تومان گران شده‌اند و کشورهای دیگر افزایش قابل توجهی داشته‌اند؟نکته دیگر آنکه حتی این افزایش تعرفه‌ها به همین دو نوبت هم ختم نشد و چندی پیش به دنبال مصوبه جدید سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قرار بر آن شد که تعرفه‌های عراق و دو کشور دیگر به‌طور مجدد افزایش پیدا کند و حال با تمام این تفاسیر این سوال پیش می‌آید که آیا وزارت ارتباطات در دولت جدید این بخش از تعرفه‌ها را هم مدنظر قرار خواهد داد یا این در همچنان بر پاشنه سابق خود خواهد چرخید؟‌!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.