سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 22, 2013
10:45 سه شنبه، 30ام مهرماه 1392
کد خبر: 58236

سهم برندها از بازار تلویزیون ایران

علت محبوبیت برخی برندهای تلویزیون، حمایت‌های دولتی از واردات تجهیزات اولیه است یا ارائه هدایای تبلیغاتی؟
 
 
اگرچه در بازار داخلی تلویزیون برندهای گوناگون حضور داشته و هرکدام سهمی از میزان فروش بازار را به خود اختصاص داده‌اند. اما بزرگان بازار این کالا از لحاظ محبوبیت و تقاضا برای همگان شناخته شده هستند و مابقی در حاشیه بازار با میزان فروشی به مراتب کمتر از دو برند پرفروش بازار به فعالیت ادامه می‌دهند.
براساس اعلام فعالان بازار، سامسونگ، ال جی، سونی، پاناسونیک، ایکس ویژن، شارپ و فراسو از برندهای موجود در بازار داخلی هستند که در این بین سامسونگ و ال‌جی بیشترین سهم فروش را در بازار داخلی به خود اختصاص داده‌اند.
به گفته فعالان بازار، البته دلیل محبوبیت این برندها در بازار داخلی این است که محصولات این برندها دارای تنوع بالایی از لحاظ مدل و قیمت در بازار داخلی هستند و از سویی جدیدترین مدل‌ها را مبتنی بر تکنولوژی‌های روز سریع‌تر از سایر رقبایشان به بازار عرضه می‌کنند.
گروهی نیز اعلام کرده‌اند حمایت‌های دولتی جهت واردات مواد اولیه برای تولید این محصولات منجر به محبوبیت این برندها در بازار داخلی شده است. گروهی نیز می‌گویند علت موفقیت این برندها در بازار داخلی ارائه پروموشن و هدایای تبلیغاتی به خریداران یا به عبارتی حمایت و تشویق‌هایی است که عرضه‌کننده به خریداران این برندها می‌کنند.
این درحالی است که عرضه‌کنندگان محصولات صوتی و تصویری این دو برند مطرح می‌گویند، در بازار داخلی برندهای دیگری نظیر x.vision تولید داخل هستند و بابت واردات مواد اولیه تولیدی از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کنند، اما موفقیت چندانی در جهت جذب تقاضا نداشته‌اند. به گفته آنها، این موضوع نشان‌دهنده کیفیت بالای محصولات برندهای ال‌جی و سامسونگ و بازاریابی خوب برای این محصولات است.
همچنین بر اساس اطلاعات به‌دست آمده برندهای سامسونگ و ال‌جی در بازارهای جهانی نیز از لحاظ محبوبیت در رده‌های نخست ایستاده‌اند.
بر اساس اعلام باشگاه فعالان آی سی تی نیز در بازار داخلی در بین برندهای گوناگون، سامسونگ با کسب 4/32 درصد از سهم محبوبیت بازار در رده نخست محبوب‌های بازار تلویزیون ایستاده است. سهم محبوبیت تلویزیون‌های این برند در شهریورماه سال گذشته نیز در حدود 5/31 درصد بوده است.
پس از این برند نیز ال‌جی با کسب سهم محبوبیت 3/25 درصد در رتبه دوم محبوب‌های بازار تلویزیون ایستاده است. این درحالی است که در شهریور ماه سال گذشته نیز سهم محبوبیت تلویزیون‌های این برند کمتر از سامسونگ و در حدود 5/26 درصد اعلام شده است. پس از این دو برند نیز  سونی با کسب 5/22 درصد در رتبه سوم محبوب‌های بازار تلویزیون ایستاده است. سهم محبوبیت تلویزیون‌های این برند در بازار شهریورماه سال گذشته در حدود 9/22 درصد گزارش شده است.
به گفته فعالان بازار، این برند از لحاظ عرضه تکنولوژی‌های جدید تقریبا همپای برندهای سامسونگ و ال‌جی است، اما قیمت گران تلویزیون‌های این خانواده به محبوبیت کمتر تلویزیون‌های این برند اعیانی در بازار منجر شده است.
براساس گزارش باشگاه فعالان آی سی تی، برند x.vision هم در رده چهارم محبوب‌های بازار تلویزیون ایستاده است. بر اساس این گزارش سهم محبوبیت تلویزیون‌های این برند در بازار شهریورماه امسال در حدود 9 درصد بود. این درحالی است که این برند در شهریور ماه سال 91 محبوبیتی در حد 9/3 درصد داشته است. حدود نه درصد هم به سایر برندها تعلق دارد. به گفته فعالان بازار اما x.vision حرکت مثبت چندانی در بازار نداشته است؛ این محدود میزان تقاضا برای تلویزیون‌های این برند به دلیل عرضه نمونه‌های ارزان قیمت در بازار توسط این برند است. به گفته آنها حقیقت این است پاناسونیک در بازار محبوبیت بیشتری در بازار داخلی دارد تا برندهایی نظیر x.vision و حتی شارپ. به گفته آنها حذف برخی از برندها نظیر جی وی سی و برخی از برندهای قدیمی از این عرصه، فضا را برای فعالیت برندهای دیگر باز کرده است. به همین دلیل در بازار تلویزیون شاهد تغییراتی از لحاظ رده‌بندی برندها البته در سطح رده‌های سوم به بعد هستیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.