سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 22, 2013
23:28 سه شنبه، 30ام مهرماه 1392
کد خبر: 58275

وقتی ابررایانه پزشک می‌شود

ابررایانه مشهور IBM، واتسون،‌پس از غلبه بر هوش انسانی در مسابقه تلویزیونی به عنوان دستاوردی بزرگ در زمینه هوش مصنوعی معرفی شد.
براساس گزارش گیزمگ، اکنون در راستای بسط دادن کاربرد‌های عملی هوشمند‌ترین رایانه‌های جهان، محققان IBM برنامه‌ای دو ساله را براساس توانایی‌های ابررایانه واتسون برای جامعه پزشکی آمریکا چیده‌اند.
 
این پروژه جدید که حاصل همکاری مشترک میان کالج کلیولند کلینیک لنر و IBM است، WatsonPaths و Watson EMR نام دارد و به دنبال راهی است تا براساس آن این ابررایانه بتواند به بهبود آموزش پزشکان و تشخیص‌های بالینی کمک کند. طی سه دهه گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در علم پزشکی حاصل شده‌است اما این معجزه‌های پزشکی درصورتی که پزشکی کارآزموده برای عملی کردن آنها حضور نداشته باشد، چندان کاربردی نخواهند بود. براساس گزارش انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا، میزان تقاضا برای نیروی پزشک در سال 2025 در آمریکا بیش از 90 هزار نفر خواهد بود و این رقم نشاندهنده نیاز مبرم به آموزش کارامد نیروهای جدید پزشکی است و پروژه IBM بر این باور است ابررایانه واتسون می‌تواند بخشی از این نیاز مبرم به آموزش نیروهای جدید پزشکی باشد.
 
واتسون با ارزشی بیش از یک میلیون دلار بسیار بیشتر از یک رایانه معمولی است،‌ این ابررایانه مجموعه‌ای از 90 سرور IBM Power 750 است که حاوی هسته‌های پردازشگر Power7 2880 و 16 ترابایت حافظه رم است. این ابررایانه بیشترین بخش شهرت خود را پس از غلبه بر هوش انسانی در مسابقه تلویزیونی مشهوری به نام ژئوپاردی به دست آورد. پس از آن مسابقه به IBM رفته و در تحقیقات سرطان مورد استفاده قرار گرفت و حتی در بخش خدمات مشتریان نیز به کار گرفته شد.
 
ابررایانه
 
با این‌همه در پروژه جدید قرار نیست واتسون با پزشکان رقابت کند،‌ بلکه قرار است با آنها همکاری کند تا پاسخ مسائل مختلف کشف شوند و پاسخ‌ها به شکل منطقی و واضح ارائه شوند. در این پروژه قرار است قدرت پردازشگر و قیاسی واتسون با نیازها و توانایی‌های شیوه‌های تشخیص بالینی تلفیق شوند. پزشکان افرادی تحصیل‌کرده هستند،‌اما نه در زمینه رایانه‌ها و همین تناقض مشکل‌ساز خواهد شد زیرا این دو دسته اگرچه از تحصیلات و اطلاعات بالایی برخوردارند، اما هریک به تنهایی در زمینه‌هایی خاص نا‌آگاهند و همین موضوع مشکل‌ساز خواهد شد؛ زیرا پزشکان برخلاف عملکردی که واتسون در مسابقه تلویزیونی از خود نشان می‌داد،‌ در تحقیقات پزشکی می‌خواهند بدانند واتسون بر اساس چه منبع،‌ منطق و استنباطی به چنین نتایجی دست پیدا کرده‌است.
 
به همین منظور محققان IBM بهبود‌های تکنیکی زیادی را در ساختار این ابررایانه ایجاد کرده‌اند تا بتواند حل مسائل پیچیده‌تری را در زمان حقیقی به عهده بگیرد و در عین حال پزشکان بتوانند به سادگی به منبع داده‌ها و نحوه استنتاج داده‌ها توسط واتسون دسترسی پیدا کنند. WatsonPaths سیستمی تخصصی است که از آن برای انطباق دادن تشخیص‌های بالینی به شیوه‌ای مشابه شیوه پزشکان استفاده می‌شود. در این برنامه واتسون با مطرح کردن تعدادی سوال به جمع‌آوری اطلاعات و حذف کردن گزینه‌های غیرمحتمل می‌پردازد. این اطلاعات با مقالات پزشکی و آنچه واتسون از واکنش پزشکان به یافته‌هایش دریافت کرده ترکیب شده و نتیجه آن به شکلی قابل فهم و شفاف در قالب نمودار‌های گرافیکی نمایش داده می‌شوند.
 
این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که کار با آن بسیار ساده باشد و منبع اطلاعات و نحوه کاربرد آنها روشن و واضح باشند، موضوعی که نه تنها در تشخیص بیماری‌ها، بلکه در آموزش دادن دانشجویان پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مهمترین ویژگی‌های WatsonPaths این است که این ابررایانه یک سیستم آماری در انتظار به روز رسانی نیست،‌ بلکه برنامه‌ای آموزشی است که از واکنش پزشکان برای تولید و ارزیابی زنجیره‌هایی جدید از استنتاج هوشمند استفاده می‌کند. این سیستم علاوه بر اینکه به بهبود مهارت‌های تشخیصی، توانایی حل مسائل و تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی کمک خواهد کرد، بلکه درک بهتری از مفاهیم و مطالب پزشکی موجود ایجاد خواهد کرد.
 
برنامه دیگر،‌ Watson EMR می‌تواند یکی از مهمترین ابزارهای تشخیصی پزشکی را در اختیار پزشکان قرار دهد. سابقه بیماری یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تشخیص و درمان در دست پزشکان است که گردآوری مجموعه‌ای کامل از تمامی بیماری‌ها، تشخیص‌ها و درمان‌هایی که بیمار در طول زندگی خود داشته می‌تواند حجم بسیار زیادی را اشغال کند. این همان خلائی است که واتسون می‌تواند آن را پر کند. هدف از استفاده از این سیستم پردازش سوابق پزشکی و تجزیه و تحلیل برای یافتن هر نوع تفاوت، تشابه و درک محتوای داده‌های سازمان‌نیافته و ترسیم روابط محتمل میان این داده‌ها که می‌تواند برای پزشکان بسیار کاربردی باشد خواهد بود. درصورتی که عملکرد این سیستم موفقیت آمیز باشد می‌تواند لیستی از مشکلات بالینی را فراهم آورده و توجه پزشک را به نتایج آزمایشگاهی مهم و داروهایی که با این لیست در ارتباطند جلب کند و جدول زمانبندی برای بیمار ترسیم کند و به این شکل مسیر پزشک را برای رفع بیماری هموارتر سازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.