اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 22, 2013
23:42 سه شنبه، 30ام مهرماه 1392
کد خبر: 58279

دزفولی: گسترده ترین شبکه رومینگ تلفن همراه کشور به ایرانسل تعلق دارد

شب گذشته مدیران ایرانسل به مناسبت هفتمین سالگرد تاسیس این اپراتور در نشستی خبری به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی فعالیت هفت ساله خود پرداخته و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
 
به گزارش ایسنا، علیرضا قلمبر دزفولی – مدیرعامل ایرانسل – در این نشست اظهار کرد: در سال جاری شاخص‌های مختلف کیفی ایرانسل در جدول 100 شرکت برتر کشور ارتقاء یافته و این آمارها در شرایطی بوده است که در این 100 شرکت، شرکت‌هایی با سال‌ها سابقه یا شرکت‌هایی مانند شرکتهای نفتی حضور داشته‌اند.
 
مدیر عامل اپراتور دوم در ادامه‌ی صحبت‌های خود از سهم 46.1 ایرانسل در بازار کاربران تلفن همراه ایران خبر داد و افزود: در حوزه منافع ملی کل درآمد‌های مستقیم و غیرمستقیم ما برای دولت حدود 13 هزار و 800 میلیارد تومان بوده که اگر بخواهیم این رقم را بر سال‌های فعالیت ایرانسل تقسیم کنیم، به‌طور متوسط سالانه حدود دو هزار میلیارد تومان سهم دولت از پروژه‌ای بوده که ریالی در آن سرمایه‌گذاری نکرده است.
 
دزفولی در ادامه‌ی صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات مختلف ایرانسل به پروانه اپراتور دوم اشاره و اظهار کرد: ما براساس این پروانه موظف بوده‌ایم که تا پایان سال هفتم 9 هزار و 89 کیلومتر پوشش جاده‌ای داشته باشیم که اکنون این رقم به بیش از 22 هزار کیلومتر رسیده است.
 
وی همچنین عنوان کرد: از نظر پوشش جمعیتی نیز ما باید 74.29 درصد بودیم که اکنون این رقم به 82.53 درصد رسیده است.
 
مدیر عامل ایرانسل در بخش دیگری از صحبتهای خود به کیفیت مکالمات اپراتور دوم اشاره کرد و گفت: متوسط قطع تماس ما در پایان سال هفتم باید حدود 1.5 درصد باشد که اکنون این رقم به طور متوسط 0.77 درصد است و نرخ موفقیت تماس‌های ما به 98.2 رسیده است که براساس پروانه برای این بخش رقم 98 درصد پیش‌بینی شده بود.
 
دزفولی به بحث دیتا پرداخته و با بیان این‌که این بخش سالانه رشد چشم‌گیری را به دنبال دارد، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته رشد ترافیک دیتا هر ساله تقریبا بیش از دو برابر افزایش داشته است و به عبارت دیگر طی چهار سال گذشته حدود شش برابر شده است که باید سیستم‌های ما به خوبی طراحی شده باشد تا بتواند پاسخ‌گوی این ظرفیت باشند.
 
مدیر عامل اپراتور دوم در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر 98.5 درصد پوشش EDGE در مناطق تحت پوشش ایرانسل وجود دارد، گفت: آنچه باعث افزایش مصرف دیتا شده بحث استفاده از خدمات مبتنی بر دیتا است که طی سال گذشته میزان استفاده از دیتا رشدی صد‌درصدی، پیام‌های چند رسانه‌ای 83 درصد، پیامک‌ها 21 درصد و مکالمات صوتی 16 درصد رشد را تجربه کرده‌اند و همین موضوع نشان می‌دهد رویکرد مشترکین به سمت استفاده از دیتاست.
 
وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود به روش‌های مختلفی که برای ارائه‌ی شارژ در نظر گرفته اشاره کرد و یادآور شد: طی یکسال گذشته فروش شارژ‌های الکترونیکی حدود 13 برابر رشد داشته است و اکنون سهمی 50 درصدی از شارژ‌های کاربران ایرانسل به شیوه‌های غیرفیزیکی اختصاص یافته است.
 
دزفولی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: در حال حاضر در 95 درصد تماس‌ها حدود 35 ثانیه زمان می‌برد تا همکاران ما به پاسخ‌گویی به تماس‌های مشترکان بپردازند.
 
رومینگ ایرانسل با 420 اپراتور دنیا
 
مدیر عامل اپراتور دوم در ادامه به ذکر توضیحاتی درباره رومینگ ایرانسل پرداخت و یادآور شد: در حال حاضر سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل با 420 اپراتور دنیا و سیم‌کارت‌های اعتباری این اپراتور با 168 اپراتور دنیا رومینگ دارند.
 
وی در ادامه تعرفه‌های ایرانسل را ارزان‌ترین تعرفه‌های ارتباطی برشمرد و یادآور شد: برای ایام حج هم اپراتور دوم تعرفه‌هایی به مراتب ارزان‌تر برای حجاج در نظر گرفته است.
 
دزفولی درباره‌ی وایمکس ایرانسل هم گفت که تعداد مشترکان این سرویس 420 هزار مشترک بوده و بر اساس مجوزها در هفت استان کشور پوشش وایمکس داریم که میزان استفاده از وایمکس ایرانسل در سال گذشته 88 درصد و در سال جاری 60 درصد رشد داشته است.
 
مدیر عامل اپراتور دوم در ادامه‌ی صحبت‌های خود به توضیحاتی درباره‌ی آنتن‌های BTS هم پرداخت و یادآور شد: اکنون یکی از نگرانی‌های مردم در حوزه موبایل به موضوع تشعشعات برمی‌گردد که این ماه تمام آنتن‌هایمان تحت کنترل سازمان انرژی اتمی قرار دارد و براساس اندازه‌گیری‌های این سازمان میزان تشعشعات آنها بین یک صدم تا یک پانصدم است که این آمار با آمارهای بخش بین‌الملل و استاندارد‌های این حوزه همخوانی کامل دارد.
 
وی در ادامه‌ی این نشست نیز به پاسخ‌گویی به سوالات خبرنگاران پرداخت و در پاسخ به سوالی که درباره‌ی اختلاف‌نظر مخابرات و ایرانسل در زمینه‌ی سوده یا زیان‌ده بودن مکالمات بین دو اپراتور مطرح شده بود، اظهار کرد: براساس اعداد و ارقام موجود اینترکانکشن ضرر‌ده نیست و اگر این موضوع توسط مخابرات بیان نمی‌شد ما علاقه‌ای به بیان این مباحث در مطبوعات نداشتیم.
 
او ادامه داد: اما زمانی که شرکت مخابرات ضرر‌ده بودن این بخش را اعلام کرد ما یادآور شدیم این شرکت تاکنون 9400 میلیارد تومان از ارتباط با ایرانسل درآمدزایی داشته است که کل هزینه‌های این بخش برای مخابرات حدود 1900 میلیارد تومان می‌شده که اگر این رقم‌ها را در نظر بگیریم، متوجه آن می‌شویم که میزان درآمد این بخش نسبت به هزینه‌ی آن حدود پنج برابر است. حال مگر کل حاشیه سود مخابرات چند درصد است که رشد 500 درصدی را زیان‌ده می‌داند.
 
وی ادامه داد: ما براین باوریم که این‌گونه نیست و اقدامات لازم را برای تعریف تعرفه‌های جدید انجام داده‌ایم اما این موضوع با استقبال مواجه نشد.
 
دزفولی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که در ارتباط با این نکته مطرح شده بود که طبق برنامه اگر تورم کشور بالا برود این اپراتور می‌تواند از طریق کاهش پرداخت به دولت ضرر خود را جبران کند، توضیح داد: گفته می‌شود که اگر نرخ تورم از حدی تجاوز کند اپراتور می‌تواند با افزایش تعرفه و یا کاهش پرداخت به دولت این موضوع را جبران کند. به همین دلیل ما در این زمینه جلساتی با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات داشته‌ایم اما هنوز به نتیجه‌ی مشخصی نرسیده‌ایم.
 
مدیر عامل اپراتور دوم در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی ارائه‌ی خدمات نسل سوم در اپراتور دوم هم گفت: پروانه ما از نظر ارائه‌ی امکانات در نظر گرفته نشده است اما ما برای ورود به این بخش حوزه اعتراض خود را مطبوعات و رسانه‌ها قرار نداده و قرار نیست قرار دهیم، چرا که بر این باوریم که باید این نوع موضوعات قانونی را از طریق مراجع قانونی و از چارچوب قانون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات پیگیری کنیم.
 
مزاحمت‌ها خاص ایرانسل نیست
دزفولی در پاسخ به سوالی که درباره‌ی مزاحمت‌های تلفنی با ایرانسل هم گفت: مزاحمت خاص ایرانسل نیست و در سایر اپراتورها نیز این موضوع وجود دارد و آیین‌نامه خاص خود را دارد که طبیعتا با این موضوع مطابق با آیین‌نامه برخورد خواهد شد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی بازگرداندان مابه‌التفاوت فعال‌سازی آهنگ انتظار نیز توضیح داد: سال گذشته زمانی که مجوز سازمان تنظیم مقررات قرار بر آن شد که تعرفه‌ها از 500 به 300 تومان برسد، ما در بخشی از این بازه تعرفه‌مان 250 تومان بود که مشکلی ایجاد نمی‌کرد و در مورد مابقی موارد نیز کل مبلغی که ما به‌طور اضافه از کاربران‌مان دریافت کرده بودیم، حدود سه میلیارد تومان می‌شد که این رقم به حساب مشترکان بازگردانده شد و مدارک آن نیز به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ارسال شد.
 
دزفولی درباره‌ی ارائه سهام اپراتور دوم در بورس هم عنوان کرد: در گذشته درباره‌ی این موضوع به‌طور مفصل توضیح داده‌ایم و اکنون هم وضعیت این بخش مانند سابق است؛ زمانی که پروانه ما صادر شد موضوعی به‌نام واگذاری سهام از طریق بورس در آن مطرح نشده بود اما بعدها به واسطه‌ی الحاقیه‌ای که به تصویب مجلس رسیده بود قرار بود که 21 درصد از سهام ما در بورس واگذار شود و ما در جلسات مختلفی که با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات داشتیم توضیحات خود در این زمینه را مطرح کردیم و قرار بر آن شد که نتیجه‌ی نهایی به ما ابلاغ شود.
 
مدیر عامل اپراتور دوم ادامه داد: اکنون با توجه به توضیحاتی که ما ارائه کردیم استدلالمان چنین است که احتمالا این بحث حذف خواهد شد. احتمالا آنها هم از استدلال‌های خود دفاع خواهند کرد. البته رفتن به بورس چیز بدی نیست اما گاه به گونه‌ای در مطبوعات وانمود می‌شود که گویی این موضوع نوعی تنبیه برای اپراتور است.
 
با ورود ایرانسل به بورس موافقم
 
دزفولی در عین حال خاطر نشان کرد: به شخصه با ورود ایرانسل به بورس موافقم اما به هرحال این تصمیم به سهامداران ما باز بر می‌گردد که آنها برای ارائه‌ی این سهام در زمان مناسب بحث‌هایی دارد.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره‌ی زمان ارائه‌ی خدمات نسل سه در ایرانسل مطرح شده بود، اظهار کرد: با توجه به آنکه بخش عمده‌ای از شبکه ما به گونه‌ای است که توانایی به کارگیری در نسل سوم و نسل‌های بالاتر را دارد ما آمادگی این را داریم که پس از دریافت فرکانس‌هایی که مربوط به بخش رادیویی می‌شود به سرعت و همراه با سپری‌شدن 15 ماهی که از دوره‌ی انحصار اپراتور سوم باقی‌مانده است، سال آینده این سرویس را ارائه کنیم کما این‌که پیش از این هم این آمادگی را داشتیم.
 
دزفولی در پاسخ به سوالی که درباره‌ی فروش سیم‌کارت‌های ایرانسل به شکل فعال مطرح شده بود، توضیح داد: در شبکه ایرانسل هیچ سیم‌کارت فعال بدون مالکی وجود ندارد، حال اگر چنین سیم‌کارت‌هایی در بازار وجود دارد ممکن است که تقلبی در برخی نمایندگی‌ها صورت گرفته باشد و یا از مدارک افراد سوء‌استفاده شده باشد. در این زمینه نیز ما جلسات مختلفی با پلیس فتا داشته‌ایم و آمادگی خود را برای هر نوع اقدامی که گفته شود، اعلام کرده‌ایم اما به هرحال باید توجه داشت که این پدیده منحصر به یک اپراتور نیست و تا زمانی که اراده قضایی برای مقابله با این موضوع وجود نداشته باشد ما به تنهایی امکان مقابله با این موضوع را نداریم.
 
وی در عین حال یادآور شد: نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشت آنکه چنین موضوعی هیچ سودی برای اپراتور ندارد و ما هم از هر پیشنهادی که در این زمینه ارائه شود، استقبال می‌کنیم اما اگرچه می‌توانیم با نمایندگان متخلف برخورد کنیم اما در موارد دیگر اگر تخلفی روی دهد موضوع به ضابط قضایی و نیروی انتظامی مربوط می‌شود.
 
مدیر عامل ایرانسل در ارتباط با مشکلاتی که در زمینه‌ی خروج ارز MTN از ایران وجود داشت نیز توضیح داد: شرکت MTN حدود 1.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور صورت داده بود که پس از سررسید به ارائه‌ی تسهیلات می‌توانست این سرمایه را از کشور خارج کند اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها کمی تاخیر در این زمینه ایجاد شد و هم‌چنان حدود 400 میلیارد دلار از این پول در بانک‌های کشور معطل مانده است.
 
وی در عین حال تصریح کرد: البته کشور از سرمایه‌گذاری خارجی حمایت و استقبال می‌کند و در این باره هم شرایط به همین شکل بود.
 
مدیر عامل اپراتور دوم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که قرار بر آن بوده است که به‌طور سه سال در میان مدیر عامل شرکت ایرانسل تغییر کند، توضیح داد: چنین چیزی در پروانه و آیین‌نامه‌های ما وجود ندارد و مدیر عامل طبق نظر هیات مدیره انتخاب می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری که درباره‌ی پوشش‌دهی ایرانسل و مشکلاتی که گاه در این زمینه وجود دارد مطرح شده بود، خاطر نشان کرد: پوشش امری مطلق نیز و هیچ اپراتوری در دنیا نمی‌گوید که پوشش صد‌درصدی دارد. ما نیز در پروانه خود تعهداتی در این زمینه داریم که تاکنون به همه این تعهدات عمل کرده‌ایم و حتی همواره فراتر از تعهدات پروانه هم بوده‌ایم، اما حال اگر گاه در نقطه‌ای مشکلی پیش می‌آید که در بسیاری از موارد این مشکل از سوی ما هم نباشد، بحث متفاوت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.