لبه تکنولوژی

October 27, 2013
20:56 یکشنبه، 5ام آبانماه 1392
کد خبر: 58387

جاسوسی با پلک زدن؛ کنترل پهپادها با وسایل آرایشی!

با پیشرفت فناوری شاهد کوچک شدن وسایل الکترونیکی و فراهم آوری قابلیت پوشیدن آنها هستیم به طوری که به تازگی محققان شیوه نوینی را برای کنترل پهپادها ارائه کرده اند: پلک زدن با مژه مصنوعی.

یک دانشمند علوم رایانه برزیلی با ترکیب مواد رسانا و تجهیزات بی سیم در وسایل آرایشی معمولی از جمله سایه، مژه مصنوعی، خط چشم و ناخن مصنوعی شیوه نوینی برای برقراری ارتباط از راه دور با وسایل الکترونیکی مانند پهپادها ارائه کرده است.

در این پروژه که فناوری زیبا نام دارد، کاربر می تواند با پلک زدن، چشمک زدن یا فشردن ناخن بر روی سطوح خاص گجت های مختلف را کنترل و حتی موتور پهپادها را روشن کند.

حسگرهای زیری به سایه چشم که در بالا و پایین پلک اعمال می شود ، زده می شود.

مژه مصنوعی از فلز ساخته شده و توسط چسبی که با جوهر رسانا پوشش داده شده است، به چشم می چسبد. وقتی کاربر این وسایل آرایشی، چشمک یا پلک زدن خود را بیش از نیم ثانیه طول بدهد حسگرها با مژه مصنوعی و جوهر رسانا ارتباط برقرار کرده تا یک مدار کم ولتاژ را ایجاد کند. وقتی این ارتباط برقرارشود این مدار موتور فعال کننده پهپاد را روشن می کند. این کار توسط فرکانس های رادیویی و به طور بیسیم انجام می شود.

وقتی چشم باز شده و ارتباط قطع شود، موتور نیز خاموش می شود.

این فناوری آرایشی توسط کاتیا وگا خلق شده و اوایل ماه جاری در کنفرانس سطوح تعاملی در دانشگاه سنت اندروز عرضه  شد.

وی می گوید: فناوری زیبا، وسایل پوشیدنی هستند که مانند وسایل الکترونیکی مخفی که به سطوح بدن می چسبند کار می کنند.

وسایل آرایشی که به راحتی به بدن چسبانده و جدا می شوند بسیار در دسترسند و هدف اصلی استفاده از آنها افزایش زیبایی ظاهری است. 

ناخن مصنوعی یکی دیگر از فناوری های زیبای طراحی شده است؛ در این ناخن ها وسایل تشخیص فرکانس های رادیویی یا آهن رباهای بسیار ریز تعبیه شده که در زیر لاک ناخن رسانا پنهان می شوند.

وقتی این وسایل در ناخن تعبیه شد می تواند گستره ای از کارها از جمله باز کردن در را انجام داد. همچنین می توان آهن رباها را به ناخن متصل کرد تا کلید های آهن ربایی را در وسایل هوشمند از جمله حسگرهای  تلفن فعال ساخت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.