سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 31, 2013
13:29 پنجشنبه، 9ام آبانماه 1392
کد خبر: 58484

راز ماندگاری مایکروسافت در چیست؟

نارنجی به نقل از فوربس نوشت: به رغم همه مشکلاتی که مایکروسافت طی این ماه ها و سال ها با آن ها دست و پنجه نرم می کند، درآمد فصلی اش، روزهای بهتری را برای این شرکت ریشه دار نوید می دهد. طبق گزارش فصلی مایکروسافت، درآمد ۱۸.۵۳ میلیارد دلاری این شرکت با سود خالص عملیاتی ۶.۳۳ میلیارد دلاری همراه بوده و تحلیلگران، آمار و ارقام مربوط به این گزارش را برای این شرکت بسیار امیدوارکننده می دانند.
 
مایکروسافت همیشه شرکتی در حال گذار بوده و همواره درحرکت رو به جلوی خود با صفی طولانی از منتقدان و مخالفان مواجه می شده. شاید واقعاً مایکروسافت مستحق این نقدهای تند باشد. سیاست های انحصارگرایانه این غول نرم افزاری در طول سال های متمادی بر کسی پوشیده نیست. هیچ یک از ما محصولات گه گاه بی کیفیت و باگ های فراوان سیستم های عامل ویندوز، به خصوص در سال های گذشته، را فراموش نکرده ایم. شاید ظهور رقبای سرسختی چون اپل و گوگل هم زاییده همین عملکرد مایکروسافت است.
 
بسیاری بر این عقیده اند که شرکت هایی نظیر اپل و گوگل نسبت به مایکروسافت موفقیت گسترده تری کسب کرده اند. شاید گزارش فصلی این دو شرکت و آمار و ارقام آن ها هم تا حدی نظر آن ها را تائید کند، اما این بدان معنی نیست که مایکروسافت از گود خارج شده؛ مایکروسافت هنوز هم بزرگ ترین تولید کننده نرم افزار در جهان است و در گزارشات فصلی آن می توان دید که این شرکت هر سه ماه، میلیاردها دلار سود می کند. مایکروسافت مانند یک ماشین بزرگ و قدرتمند و سودده است که قصد ترک میدان را ندارد.
 
اما دلیل بقای مایکروسافت و تداوم موفقیت های آن چیست؟ با یک مثال این مسئله را باز خواهیم کرد. دو مرد جوان را تصور کنید. یکی باهوش، بذله گو، و گاه خطرناک که همه را به سمت خود جذب کرده و شیفته خود می کند، آن یکی هم یک بچه مثبت کسالت آور، طوری که خیلی ها را از خود می راند، ولی در عین حال شخصیتی قوی و قابل اعتماد دارد. مایکروسافت بدون شک شبیه جوان دوم است.
 
مایکروسافت مانند سابق، دیگر یک شرکت هیجان انگیز نیست. شاید خبرهای مربوط به مایکروسافت برای عده ای بسیار کسالت آور شده باشد، مانند خبر تکراری کاهش فروش پی سی ها در سطح جهان. اما این جا یک نکته طلایی وجود دارد؛ مایکروسافت در حال حاضر به یک بخش لاینفک و زیرساختی شرکت ها، و کسب و کارهای دیگر تبدیل شده. نرم افزارها و دیتابیس هایی که بر روی ماشین های مختلف در سراسر دنیا در حال اجرا شدن هستند، بخشی از این میراث مایکروسافت به حساب می آیند. مایکروسافت بیش از پیش در حال تبدیل شدن به یکی از شرکت های فعال در عرصه زیرساخت است، چیزی شبیه آی بی اِم و جنرال الکتریک.
 
واقعیت این است که همین کسالت آور بودن مایکروسافت علت موفقیتش بوده و این ویژگی به همراه یک سری خصایص دیگر، تبدیل به بخشی از شخصیت این شرکت شده. بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهایی که به دنبال یک شراکت مطمئن و پایدار هستند، به سراغ مایکروسافت می روند، زیرا این مایکروسافت است که برای شان امنیت به ارمغان می آورد.
 
شاید زمان آن فرا رسیده که به جای در نظر گرفتن مایکروسافت به عنوان یک شرکت فناوری مصرفی، آن را به دید یک شرکت کسل کننده فعال در زمینه زیرساخت بنگریم، درست همانند آی بی اِم و جنرال الکتریک. شرکت هایی که ماندگاری شان به خاطر جنس کارشان تضمین شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.