فناوری

لبه تکنولوژی

November 3, 2013
16:06 یکشنبه، 12ام آبانماه 1392
کد خبر: 58554

کلیدهای در موبایلی می‌شوند

با کلید هوشمند می‌توانید در خانه خود را از راه دور برای کسی که پشت در خانه منتظر ایستاده باز کنید.
 
این برنامه‌ی موبایل کد‌هایی با اعتبار دقیقه‌ای می‌سازد که کاربر می‌تواند با ارسال این کد‌ها به کسانی که پشت در مانده‌اند، در را برای آنان باز کند، البته به شرطی که قفل در مورد نظر با این تکنولوژی ساز‌گار باشد.
 
درحقیقت اولین ایده‌ی چنین طرحی از آمریکا مطرح شد و همزمان این پروژه توسط عده‌ای از دانشجویان دانشگاه شریف در ایران کلید خورد. البته نباید چنین تصوری داشت که با نصب یک برنامه برروی موبایل می‌توان در خانه را از راه دور بازکرد.
 
کاربران برای استفاده از چنین سیستمی ابتدا باید قفل مخصوص را از بازار تهیه کنند. این قفل با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد می‌تواند از راه دور بوسیله کد‌هایی که برای چندین دقیقه اعتبار دارند باز شود.
 
بدین وسیله اگر کاربر کلید در خانه را فراموش کند به راحتی می‌تواند آن را بوسیله موبایل باز کند؛ علاه بر این کاربران با استفاده از این سیستم می‌توانند در را به روی کسانی که پشت در خانه مانده‌اند و کلید را فراموش کرده‌اند نیز باز کنند.
 
این طرح در "استارت آپ ویکند تهران" عنوان بهترین طرح برگزیده را به خود اختصاص داد اگرچه متولیان آن در این مراسم عنوان کرده‌اند که درحال حاضر قیمت قفل‌های این محصول چیزی بین 150 تا 250 هزار تومان است ولی به نظر می‌رسد در صورت تولید انبوه توسط یک شرکت قفل ساز قیمت تمام شده برای کاربران بسیار پایین‌تر باشد.
 
البته ممکن است این سیستم ایرادهای امنیتی هم داشته باشد چراکه هنوز بصورت کامل جواب پس نداده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.