تلفن همراه

فناوری

لبه تکنولوژی

November 4, 2013
18:10 دوشنبه، 13ام آبانماه 1392
کد خبر: 58576

انقلاب در دنیای ارتباطات با ضبط حس لامسه با همکاری محقق ایرانی

محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری محقق ایرانی، یک فناوری ارائه داده‌اند که می‌تواند راه را برای ضبط، ذخیره‌سازی، ویرایش و بازپخش اطلاعات در بعد لامسه و فراتر از دیدن و شنیدن، هموار کند.
 
 
لمس‌کردن در دنیای دیجیتال به جز در صفحه‌ نمایش‌های لمسی، در ابعاد دیگر دستاوردی نداشته، زیرا تکرارکردن آنچه ابزار آنالوگ haptic (یا لمس انسانی) می‌تواند تولید کند، بیش از اندازه دشوار است.
 
امکان بازتولید حس لامسه در ارتباط با بعد شنیداری و اطلاعات بصری می‌تواند انقلاب بزرگی را در حیطه ارتباطات به وجود آورد.
 
علاوه بر استفاده در حوزه پزشکی و بهداشت، ارتباط از طریق سیگنال‌های لمسی می‌تواند دارای مفاهیم گسترده‌ای در تحصیل، شبکه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیکی، رباتیک، گیم و کاربردهای نظامی باشد.
 
حسگرها و آرایه‌های حسگری به‌کار رفته در این مطالعه به طور کامل شفاف بودند و این امر محققان را برای کاربرد‌های صفحه‌ لمسی در ابزار سیار جذاب می‌کند.
 
به گفته تیم تحقیقاتی، حس لامسه انسان نقش مهمی را در زندگی روزانه وی، به ویژه در تعامل فردی، یادگیری و رشد کودک ایفا می‌کند.
 
لامسه
دانشمندان حاضر در این پروژه به همراه علیرضا کارگر، محقق ایرانی، به دنبال پاسخ به این پرسش بودند که آیا راهی برای ضبط‌ یک‌جلسه‌ای آغوش‌گرفتن نوزاد توسط مادر وجود دارد و این که می‌توان بعدا آن را در زمان دیگری و در محل پرورش اطفال کوچک بازپخش کرد.
 
این محققان در مطالعه خود ضبط الکترونیکی تماس لمسی و فشار را با استفاده از یک آرایه‌ حسگر ماتریکس فعال فشار گزارش کردند. این آرایه از ترانزیستورهای فیلم نازک اکسید قلع (ZnO) شفاف ساخته شده بود.
 
در این تحقیق همچنین یک نمایشگر بازخورد لمسی وجود داشت که از آرایه‌ای از فعال‌کننده‌های دیافراگم ساخته‌شده از الاستومر دی‌الکتریک آلرلیک‌محور با ساختار شبکه پلیمری ‌نفوذکننده (IPN) استفاده می‌کرد.
 
تحریک فعال‌کننده‌های پلیمری (نیرو و سطح جابجایی) با سازگارکردن هر دو ولتاژ و زمان شارژ اصلاح می‌شد.
امکان بازتولید حس لامسه در ارتباط با بعد شنیداری و اطلاعات بصری می‌تواند انقلاب بزرگی را در حیطه ارتباطات به وجود آورد.
یکی از چالش‌های اصلی در طراحی سیستم‌های لامسه این است که حس یک مولفه نیست و می‌تواند شامل حس تماس فیزیکی، نیرو یا فشار، داغ و سرد، بافت یا تغییرشکل، رطوبت یا خشکی و درد و خارش باشد. این امر ضبط کامل و بازتولید حس لامسه را دشوار می‌کند.
 
تاکنون پیشرفت مهمی در توسعه حسگرهای فشار حساس و انعطاف‌پذیر و همچنین نمایشگرهای بازخورد لمسی برای کاربردهای ویژه مانند لمس از راه دور (که می‌تواند طی جراحی لاپاروسکوپی به کار رود) صورت گرفته است.
 
در این پروژه، بازپخش دیجیتالی، ویرایش و دستکاری رخدادهای حسی ضبط‌شده در تفکیک‌پذیری‌های زمانی و فضایی متنوع نشان داده شدند.
 
محققان از یک آرایه حسگر فشار ZnO ماتریکس-فعال 8*8، یک سیستم اکتساب و پردازش داده و یک آرایه فعال‌کننده دیافراگم پلیمری نیمه سخت 8*8 بهره بردند.
 
توانایی دیجیتال‌کردن تماسی لمسی امکان انتقال از راه دور مستقیم اطلاعات لمسی، ذخیره مموری بلندمدت و بازپخش در زمان دیگر را می‌دهد.
 
افزون بر این، توانایی بازتولید و تغییردادن حس لامسه با هر دوی تفکیک‌پذیر‌های فضایی و زمانی، امکان تولید حس مصنوعی و خلق تجاربی که در طبیعت وجود ندارند، را فراهم می‌کند.
 
تیم تحقیقاتی حاضر در این پروژه معتقدند انقلاب لامسه هنوز در دوران طفولیت خود قرار دارد و مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.
 
با این حال، محققان این پروژه بر این باورند سیستم آزمایشی آن‌ها با ارائه یک بعد اضافی به فناوری‌های دیجیتالی موجود، می‌تواند توانایی‌های تبادل مدرن اطلاعات را بسط دهد.
 
جزئیات این موفقیت علمی در مجله Scientific Reports منتشر شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.