رگولاتوری

فناوری اطلاعات

November 5, 2013
19:36 سه شنبه، 14ام آبانماه 1392
کد خبر: 58602

بخشی از مطالبات فعالان رسانه‌های دیجیتال از مدیران دولت یازدهم در حضور وزیر ارشاد بیان شد

تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه فیلترینگ، بی‌حساب و کتابی هزینه اینترنت، رویکرد تکذیبی قطعی یا اختلال اینترنت در مواقع خاص، برخورد نابرابر قضایی با رسانه‌های بر خط و مکتوب از جمله گلایه‌های صنف رسانه‌های دیجیتال بود.
 
 
 
نشست فعالان حوزه رسانه‌های دیجیتال با وزیر فرهنگ و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با هدف تبیین سیاست‌های این وزارتخانه در این حوزه و احصاء مشکلات صنف و ارائه رویه حل مشکلات، دیشب در تالار وحدت برگزار شد.
 
پس از بیان نظرات حسن نجفی سولاری رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، نوبت به فعالان رسانه‌های دیجیتال رسید و به هر یک وقتی 5 دقیقه برای بیان مشکلات، خواسته و راه‌کارهایشان داده شد.
 
*صادرات 90 میلیون دلاری نرم‌افزار در سال گذشته؛ غیر رسمی 400 میلیون دلار
 
محمدرضا طلایی از فعالان نرم‌افزارهای رسانه‌ای، مدیرعامل مؤسسه مهر ایران و مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات، گفت: طبق اعلام وزارت صنعت، صادرات رسمی نرم‌افزار در سال گذشته 90 میلیون دلار و به صورت غیر رسمی 400 میلیون دلار  بوده است.
 
وی با بیان درخواست‌های خود از مسئولان دولتی، گفت: ایجاد کارگروه مشترک بین دولت و بخش خصوصی، تأسیس بانک تخصصی (مانند بانک توسعه تعاون و یا کشاورزی)، تأسیس بیمه تخصصی حوزه فرهنگ، ایجاد صندوق ضمانت توسعه محصولات فرهنگی، ایجاد دبیرخانه اقتصاد فرهنگ، برقراری امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه نشر و حفظ حقوق مؤلف، معافیت ناشران دیجیتال و بهره‌مندی از سایر معافیت‌ها، ساماندهی فروشگاه‌های نشر، تخفیف حق بیمه سهم کارفرما، جلوگیری از ورود ناشران مکتوب به حوزه ناشران دیجیتال، ارائه تسهیلات بانکی با نرخ بهره پائین و رتبه‌بندی محصولات ناشران دیجیتال برای ارتقای کیفی از مطالبات این صنف است.
 
*درخواست ایجاد مجتمع تولید محتوای اسلامی در قم/سی‌دی فروش و کپی‌کار نیستیم
 
مهدی حسین‌زاده دیگر فعال نرم‌افزارهای رسانه‌ای و مدیرعامل مؤسسه نرم‌افزاری کوثر، گفت که طلبه‌ای بوده که فعالیت‌های خود را در حوزه نرم‌افزارهای رسانه‌ای مذهبی از قم آغاز کرده و درخواست کرد تا مجتمع تولید محتوای اسلامی در قم، پایگاه شیعه ایجاد شود.
 
وی خواستار توجه جدی به اجرای قانون کپی‌رایت، حمایت و اخذ مشاوره از مؤسسات دیجیتالی، حمایت از ایجاد تشکل‌های فناوری اطلاعات برای کمک به توان مرکز رسانه‌های دیجیتال، شد.
 
حسین‌زاده همچنین تأکید کرد: ما سی‌دی فروش نیستیم، کپی‌کار هم نیستیم، بلکه تولید‌کننده محتوا هستیم.
 
*زیرساخت صنعت بازی در ایران فوق‌العاده‌ است؛ زیرا بی‌قانون‌ترین فضای مجازی را دارد
 
سپس فرزام ملک‌آرا به نمایندگی از فعالان بازی‌های رایانه‌ای و در مقام مدیرعامل شرکت توسعه‌گر شبیه‌ساز، گفت که اولین بازی آنلاین ایرانی را در سال 89 ساخته‌اند.
 
وی گفت: وقتی بازی آسمانداز 2 عنوان بهترین بازی مستقل سال را در یک کشور خارجی کسب کرد؛ هیچ عکس‌العملی از سوی مسئولان اتفاق نیافتاد و هم‌اکنون در 7 کشور آمریکا و آمریکای لاتین و دو کشور آسیایی عرضه شده است.
 
وی گفت: ‌موضوعی که امروز در مورد آن صحبت خواهم کرد، خواسته‌ای است که از یک و نیم سال پیش برای آن نامه‌نگاری می‌کنم.
 
ملک‌آرا گفت: از ده‌ها میلیارد تومان گردش مالی بازی‌های خارجی و داخلی در ایران، تنها یک درصد مربوط به بازی ایرانی است. در حالی که در حوزه بازی ایرانی حداقل در بازی آنلاین کیفیت کمتر از خارج نداریم.
 
وی گفت: ایران زیرساخت فوق‌العاده‌ای برای صنعت بازی دارد زیرا بی‌قانون‌ترین فضای مجازی را در اختیار دارد.
 
این فعال بازی‌های رایانه‌ای در بیان خواسته خود، گفت: ما می‌دانیم که چه باید کنیم و بقیه راه را چگونه باید رفت. تنها احتیاج به یک لایه سیاست‌گذار و حامی داریم تا دستی را که به کمک دراز کرده‌ایم بگیرد.
 
* پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک با حضور 5 نهاد مربوط
 
بابک کرباسی دیگر فعال بازی یارانه‌ای و مدیرعامل شرکت دشت پارسه گفت: گردش مالی بازی در سال 2012 در دنیا 200 میلیارد دلار بوده اما در ایران به بازی به چشم سرگرمی نگاه می‌شود.
 
وی مهم‌ترین مشکلات این صنف را، عدم امنیت شغلی، جابجایی مدیران دولتی، ارزان بودن بازی وارداتی در نتیجه عدم رعایت کپی‌رایت خارجی، نداشتن اتحادیه و صنف برای پیگیری شکایات، فرار مغزها در نتیجه عدم حمایت و توجه و شناخته نشدن بازی به عنوان کار هنری عنوان کرد.
 
وی خواستار شد:کارگروه مشترکی با حضور نماینده وزارت صنعت، نماینده وزارت ارتباطات، نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده شورای عالی فضای مجازی تشکیل شود که تشکیل این کارگروه مشترک می‌تواند بسیار راهگشا باشد.
 
*یادآوری افزایش سهم خدمات محتوایی نسبت به خدمات پایه موبایل
 
پس از صحبت‌های فعالان نرم‌افزارهای رسانه‌های، تریبون به فعالان نرم‌افزارهای تلفن همراه رسید و آنها نیز مطالبی را در رابطه با ضرورت جایگزینی اقتصاد فرهنگ با فرهنگ اقتصادی و تغییر رویکرد از امکانات پایه تلفن همراه به سمت کاربردهای محتوامحور بیان کردند.
 
*انتقاد از انتخاب نماینده ارشاد در کمیته فیلترینگ از معاونت مطبوعاتی به جای مرکز رسانه‌های دیجیتال
 
سپس محسن ملایری از فعالان رسانه‌های برخط اینترنتی و دبیر جشنواره وب ایران، سخنان خود را این گونه آغاز کرد: اگر قرار بود دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا چاپ می‌شد، تاکنون تعداد صفحات آن به 2.5 میلیون صفحه رسیده بود.
 
وی در ادامه پیشنهاداتی را برای بهبود اوضاع فعالان رسانه‌های دیجیتال مطرح کرد. از جمله مصرف بهینه منابع دولتی و تغییر تاریخ برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را شاهد مثالی برای این مطلب برشمرد.
 
وی همچنین جایگزینی نظارت به جای دخالت، تدوین و شفاف‌سازی قوانین و حذف موازی کاری‌ها را از دیگر مطالبات صنف خود اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون به دلیل موازی کاری‌ها، یک کارآفرین با چندین سازمان و نهاد رو‌به رو است. همچنین نماینده وزارت ارشاد در کمیته فیلترینگ از مرکز رسانه‌های دیجیتال نیست و از معاونت مطبوعاتی است.
 
*اعلام قطعی یا اختلال اینترنت در مواقع خاص بهتر از تکذیب است
 
در ادامه میثم رمضانی دیگر فعال رسانه‌های برخط با اشاره به برخی تصمیم‌های اشتباه در این حوزه، یادآور شد: می‌گویند  راه‌جهنم هم  با نیات خیر  سنگ‌فرش می‌شود.
 
وی با بیان اینکه تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه فیلترینگ فعالیت درحوزه برخط را پیچیده کرده، گفت: خواست ما این است که در خصوص وضعیت قضایی با رسانه‌های بر خط مانند رسانه‌های مکتوب برخورد شود.
 
وی از دیگر مشکلات این صنف را بی حساب و کتاب بودن هزینه اینترنت عنوان کرد و گفت: کاربری که هزینه اینترنت 512 کیلو بیت بر ثانیه را پرداخت کرده اما به دلیل ضعف نظارت، اینترنت 128 کیلوبیت بر ثانیه دریافت می‌کند، ریالی هم  بابت خسارت نمی‌گیرد.
 
وی همچنین پیشنهاد داد که در مواقع خاص اعلام شود که به فلان دلیل اینترنت چند روزی با قطعی یا اختلال همراه خواهد بود و در این روش، احترام بیشتری نسبت به کاربران و فعالان رسانه‌های دیجیتال وجود دارد تا تکذیب و بهانه‌تراشی علنی.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.