فناوری اطلاعات

November 7, 2013
10:48 پنجشنبه، 16ام آبانماه 1392
کد خبر: 58624

پیشرفت IT سمت‌های جدیدی را به سازمان‏‌های دولتی می‌‏افزاید

تحلیل‏گران شرکت پژوهشی گارتنر می‌‏گویند تا سال ۲۰۱۴ حدود ۲۰ درصد از سازمان‏‌های دولتی برای خود متصدی امور دیجیتالی خواهند داشت. 
 
به گزارش گارتنر، توسعه و تحقق راهبردهای دولتی در زمینه فناوری‌‏های دیجیتالی باعث شده است فشار بر مدیران سازمان‏‌های دولتی بیشتر شود که این امر به ایجاد نقش‏‌ها و سِمت‌‏های جدیدی در این زمینه خواهد انجامید. تحلیل‏گران این شرکت پژوهشی دریافته‏‌اند که تا سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰ درصد از سازمان‌‏های دولتی افرادی را به سمت مدیریت امور مربوط به داده‏‌ها خواهند گماشت و ۲۰ درصد از سازمان‏‌ها نیز برای خود مدیر امور دیجیتال خواهد داشت. 
به گفته تحلیل‏گران گارتنر، دارندگان سمت‏‌ها و نقش‌‏های جدید در بدنه سازمان‏‌های دولتی در کنار دارندگان نقش‌‏های قدیمی‌‏تری مثل مدیران آی تی (CIO) و مدیران فناوری (CTO) فعالیت خواهند کرد. بنا بر پیش‌‏بینی‏‌ها، دارندگان نقش‌‏های جدید در کوتاه‌‏مدت نیازمند همکاری‏‌های تنگاتنگی با دارندگان نقش‏‌های قدیمی‏‌تر خواهند بود، اما در بلندمدت برخی عوامل ممکن است تعادل بین این مسئولیت‏‌ها و سمت‏‌ها را تغییر دهد. هم‌پوشانی نقش‏‌های قدیمی و جدید، عدم تمایز کافی بین مسئولیت‏‌های مربوط به مدیریت اطلاعات و کاهش حساسیت‏‌ها و تاکید‌ها در زمینه راهبرد دولت‏‌ها در زمینه امور دیجیتال از جمله عواملی است که به گفته تحلیل‏گران ممکن است توازن بین این مسئولیت‏‌ها را تغییر دهد. 
ریک هوارد، مدیر بخش پژوهش‏‌های گارتنر نیز نقش متصدی امور مربوط به داده‏‌ها را آسیب‏‌پذیر‌ترین نقش دانسته و گفته علت این امر آن است که تنش‏‌های موجود مدیران آی تی و مدیران امور دیجیتال در زمینه مدیریت اطلاعات و داده‏‌ها تشدید خواهد شد. 
تحلیل‏گران همچنین گفته‏‌اند در سه تا پنج سال آینده اختلافات بین متصدیان امور دیجیتال و مدیران آی تی نمود بیشتری به خود خواهد گرفت و آشکار‌تر خواهد شد. تا آن زمان، عملیات مربوط به فناوری‏‌ها و نیز برخی نوآوری‏‌های مربوط به این حوزه به مدیران امور فناوری و تکنولوژی واگذار خواهد شد و حوزه داده‏‌ها و اطلاعات همچنان میدان نبرد مدیران امور دیجیتالی و مدیران آی تی خواهد بود. 
گارتنر انتظار دارد در سال‌‏های آینده اکثر سازمان‏‌های دولتی درک بیشتری از لزوم توازن بین اطلاعات داخلی خود و اطلاعات موجود در شبکه‏‌های اجتماعی و سایر منابع اطلاعاتی غیرقابل کنترل خواهند داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.