اپراتورها

تلفن همراه

November 8, 2013
11:16 جمعه، 17ام آبانماه 1392
کد خبر: 58655

بازار در انتظار سیم‌کارت‌های 150 هزار تومانی همراه اول

مدتی است فعالان بازار موبایل از کاهش خرید و فروش سیم‌کارت‌های همراه اول خبر داده و دلیل این موضوع را انتظار مردم برای ارائه سیم کارت‌های ارزان قیمت می‌دانند.
 
 
طی ماه‌های گذشته قیمت سیم‌کارت‌های همراه اول سیری صعودی دنبال می‌کرد و این افزایش تا جایی پیش رفت که حتی به گفته مسوولان صنف سیم‌کارت‌فروشان تنها در پنج ماه اول امسال شاهد افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت در سیم کارت‌های کد یک و دو بودیم.
 
با این وجود اکنون مدتی است گفته می‌شود وضعیت خرید و فروش سیم‌کارت‌های همراه اول به حالت رکود درآمده و یکی از دلایل مهم این موضوع کمبود تعداد خریدار در این بازار است، اتفاقی که به زعم فعالان بازار در انتظار مردم برای ارائه سیم‌کارتهای 156 هزار تومانی ریشه دارد.
 
چندی پیش سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با ابلاغ مصوبه‌ای این گونه تاکید کرد که لازم است هر سیم کارت همراه اول با قیمتی حدود 156 هزار تومان به فروش برسد. این سازمان در جلسه‌ای که تاریخ 30 خردادماه 92 برگزار کرد این گونه در نظر گرفت که سیم‌کارت‌های دائمی با تضمین همراه اول با قیمتی معادل 156 هزار تومان به علاوه مالیات بر ارزش افزوده به فروش برسند.
 
در واقع بر اساس این مصوبه، شرکت مخابرات ایران مکلف شد برای فروش سیم‌کارت‌های همراه اول مبلغ 36 هزار تومان را به عنوان تضمین در نظر گرفته و برای تعرفه اتصال نیز مبلغی معادل 120 هزار تومان اعمال کند که در مجموع جمع این موارد به 156 هزار تومان می رسد.
 
همچنین در این مصوبه و در تبصره‌ای تاکید شده بود که دارنده پروانه می‌تواند در صورت درخواست مشترک و توافق وی مبلغی را به عنوان هزینه رومینگ بین‌الملل دریافت کند و پس از مراجعت و تسویه حساب الباقی سپرده را به فرد بازگرداند که البته دریافت این مبلغ کاملاً اختیاری بوده و دارنده پروانه نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی خریدار را مجبور به پرداخت مبلغ تضمین خدمات رومینگ کند.
 
اما این مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در شرایطی ابلاغ شد که سیم‌کارتهای همراه اولی که اغلب با کد هشت وارد بازار می‌شدند قیمتی معادل 256 هزار تومان داشتند. حال این که پس از ابلاغ این مصوبه قیمت سیم‌کارتهای اپراتور اول چه تغییری خواهد کرد، موضوعی است که هنوز وضعیت شفافی ندارد چراکه گاه این گونه اعلام می‌شود که اکنون شرکت ارتباطات سیار سیم‌کارتهای دائمی ارزان قیمت خود را با کد 0910 وارد بازار کرده و بدین ترتیب به مصوبه سازمان تنظیم مقررات پاسخ داده است.
 
مدیر عامل اپراتور اول چندی پیش در این باره اظهار کرد: طی یکسال و نیم گذشته دو بار ودیعه سیم‌کارت‌ها کاهش پیدا کرده، در صورتی که ما در حوزه نامبرینگ یکباره خرداد‌ماه امسال افزایش تعرفه‌ای 60 درصدی داشتیم، به غیر از این مورد در بخش‌های دیگر نیز سازمان تنظیم مقررات مبالغی که خود باید از اپراتور‌ها دریافت کند را به یکباره افزایشی کلی داده است. اما برای این مورد چندین بار کاهش مبلغ ودیعه را خواسته است، در حالی که طی سال‌های گذشته مبلغ ودیعه‌ی مشترکان صرف بازسازی و نوسازی شبکه‌های مخابراتی شده است.
 
وحید صدوقی در عین حال گفت: با این حال ما به زودی تعرفه‌هایی که برای ارائه‌ی سیم‌کارت‌های دائمی 912، 910 و میزان ودیعه‌ی آنها وجود دارد را اعلام خواهیم کرد که البته تا کنون با گذشت بیش از یک ماه هنوز اپراتور اول توضیحی در این زمینه ارائه نکرده و همچنان مشخص نیست آیا قیمت سیم کارت های 0912 همراه اول کاهش پیدا کرد یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.