رگولاتوری

فناوری اطلاعات

November 9, 2013
16:01 شنبه، 18ام آبانماه 1392
کد خبر: 58667

فضای مجازی سر و سامان می گیرد

مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته در دنیای آی‌تی ایران انتخاب دبیر شورای عالی فضای مجازی بعد از ماه‌ها تاخیر بود. این جلسه که قرار بود هفت ماه قبل تشکیل شود سرانجام ابتدای این هفته با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شد. در این جلسه مهندس محمد حسن انتظاری با رای اکثریت اعضای شورا به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شد. همچنین در این جلسه اعضای شورا در خصوص شبکه ملی اطلاعات به بررسی و تبادل نظر پرداختند و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی را مکلف به پیگیری و انجام مطالعات دقیق در این راستا کردند.
 
قطع پیامک‌های انبوه
و اما بشنویم از همراه اول که در هفته‌های اخیر همیشه در صدر اخبار جایی برای خود دست و پا کرده است. این هفته نیز قطعی‌های پیامکی‌اش خبرساز شد. مدتی است که در زمان وقوع رویدادهای خاص پیامک‌های انبوه به مقصد مشترکان همراه اول به مقصد نمی‌رسد اما در همان زمان ارسال پیامک‌ به مقصد مشترکان ایرانسل و رایتل بدون مشکل برقرار است. مذاکرات ژنو، جلسه رای اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی و نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، رویدادهایی بوده که به محض آغاز، پیامک‌های انبوه همراه اول قطع و به محض پایان بار دیگر برقرار شده‌اند. دو نماینده مردم مشهد در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس داشتند، به این روند کار همراه اول اعتراض کردند. حجت الاسلام نصرا… پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره قطع ناگهانی سرویس‌های پیامکی رسانه‌های خبری در مواقع حساس خبری از جمله مذاکرات ژنو گفت: "آن چیزی که ما اصلا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم این است که یک روند مناسب که سالیان سال است کار خود را انجام می‌دهد و اشتباهی نیز در رابطه با‌ آن رخ نداده، ناگهان فعالیت‌های روزانه‌اش متوقف شود. این مسئله‌ای است که مسئولان باید در قبال آن پاسخگو باشند چرا که این کار بدون دلیل مشخصی قابل قبول نیست".
جواد کریمی قدوسی نماینده دیگر مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطع پیامک‌های رسانه‌های خبری در مقاطع مهم خبری، گفت: "قطع پیامک‌های رسانه‌های خبری اقدامی غیر حرفه‌ای است که نباید از سوی دولت دنبال شود". وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در پی جریان آزاد رسانه‌ای است، تصریح کرد: "دولت باید، فضای باز رسانه‌ای را در کشور دنبال کند و اجازه ندهد در فضای مبهم رسانه‌‌ای، رسانه‌های بیگانه قدرت مانور پیدا کنند".
بعد از صحبت‌های این دو نماینده و همچنین چاپ مطلبی در این باره در خبرگزاری فارس، همراه اول درباره این قطعی‌ها توضیحی ارائه کرد. همراه اول می‌گوید در ماه جاری فقط یک مورد قطعی سرویس ارسال پیامک انبوه در شبکه همراه اول رخ داده که از ساعت سه و چهل دقیقه دوشنبه ۶ آبان‌ماه ۹۲ آغاز و در ساعت شش و ده دقیقه همان روز برطرف شده است؛ علت آن، بروز مشکل در منابع تغذیه تجهیزات ارسال پیامک انبوه بوده است. همراه اول تاکید کرد که در زمان اتفاقات سیاسی گفته شده هیچ مشکلی در شبکه وجود نداشته است و اصولا در شبکه همراه اول به خاطر رعایت حال مشترکان ارجمند، ارسال پیامک انبوه از ساعت ده شب تا ساعت هشت صبح روز بعد ممنوع است.
 
شاپرک می‌آید، شتاب می‌رود
از ابتدای آذرماه سال‌جاری پذیرش کلیه پرداخت‌های اینترنتی در شبکه شتاب از طریق بانک‌ها متوقف می‌شود و تمام پرداخت‌ها در شبکه الکترونیک پرداخت کارت «شاپرک» متمرکز و تراکنش‌های مذکور صرفا از طریق این شبکه انجام می‌شود. بر اساس سیاست‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تمرکز و یکپارچه‌سازی نظام پرداخت کشور و با توجه به انجام این امر برای پایانه‌های فروش، کلیه پرداخت‌های اینترنتی از آذر ماه سال جاری در شبکه الکترونیکی پرداخت کارت «شاپرک» متمرکز و تراکنش‌های مذکور صرفا از طریق این شبکه انجام می‌شود. بنابراین پس از تاریخ فوق، پذیرش کلیه پرداخت‌های اینترنتی در شبکه شتاب از طریق بانک‌ها متوقف خواهد شد.
اجرای این طرح مستلزم فعالیت‌های متنوع و متعدد در حوزه‌های زیر ساختی (فنی، امنیت و مقررات)، راهنمایی و توجیه پذیرندگان جهت آشنایی با شرایط پس از یکپارچه‌سازی، بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت می‌باشد. برای جلوگیری از توقف یا اختلال در ارائه خدمات پرداخت اینترنتی به پذیرندگان محترم، هماهنگی‌های لازم بین بانک‌های ارائه‌کننده این خدمت، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و شاپرک در دست اقدام می‌باشد. شایان ذکر است که یکی از مهم‌ترین تاثیرات این یکپارچه‌سازی بی‌نیازی از تعدد درگاه‌های پرداخت بوده و پذیرنده اینترنتی صرف نظر از بانک مورد نظر خود جهت واریز وجوه می‌تواند از بین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت دارای مجوز که فهرست آن‌ها در سایت شاپرک موجود می‌باشد یکی را انتخاب نماید. در این شرایط کیفیت سرویس، عامل اصلی و تعیین‌کننده خواهد بود. یکی دیگر از نکات مهم در طرح یکپارچه‌سازی، ایجاد تمام صفحات پرداخت تحت دامنه shaparak.ir می‌باشد که مزیت آن سادگی در شناسایی صفحات پرداخت غیر واقعی خواهد بود. در این وضعیت کافی است دارندگان محترم کارت هنگام ورود به صفحه پرداخت، اطمینان حاصل نمایند که صفحه مورد نظر، یکی از زیر دامنه‌های این سایت می‌باشد. فرآیند دوران گذار از وضع موجود به وضع جدید (یکپارچه) هم اکنون آغاز گردیده و اطلاعات تکمیلی مورد نیاز پذیرندگان و دارندگان کارت متعاقبا از طریق سایت شاپرک اعلام خواهد شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.