تلفن همراه

روزنامه جوان از تبليغ گمراه‌كننده براي جلب مشتري همراه اول خبرداد

روزنامه جوان:
«‌جايزه باور نكردني، يك‌سال مكالمه رايگان» اكنون در تيزر‌هاي گران‌قيمت همراه اول در شبكه‌هاي مختلف سيما و نيز بيلبوردهاي شهري براي مردم خودنمايي مي‌كند. بشتابيد به سوي مكالمه رايگان آن هم براي يك‌سال. اين تبليغ آنچنان جذاب است كه هر بيننده‌اي حداقل براي چند ثانيه با خود مي‌گويد كه چقدر خوب يك‌سال مجاني حرف مي‌زنم!اما واقعاً اين تبليغ عجيب همراه اول واقعي است؟آيا اين اپراتور كه اين روزها دچار اختلافات شديد با وزارت ارتباطات بر سر گران كردن مكالمه و اختلال گسترده در ارسال پيامك‌هاي انبوه شده است، مي‌تواند مشتري‌ساز براي همراه اول باشد؟‌
شركت‌ها چه در خارج از مرزهاي كشور و چه در داخل سعي مي‌كنند به گونه‌اي تبليغات كنند كه مشتري براي اولين بار با ديدن تبليغ مشتاق به پرس و جو درباره محصول يا خدمت شركت باشد اما يك اصل مهم در اين بين وجود دارد كه شركت‌ها نمي‌توانند اصل محصول و خدمت خود را در تبليغات خلاف واقع يا گمراه كننده نشان بدهند. اين موضوع حتي در برخي كشورهاي دنيا خلاف و جرم محسوب مي‌شود. به اين خاطر كه مشتري را فريب داده و محصول فروخته شده است. يعني تبليغ با واقعيت فرق مي‌كند. حال اين موضوع در مورد همراه اول صدق مي‌كند. اين روزها تبليغ عجيبي از سوي اپراتور اول در سطح ملي ديده مي‌شود كه هم گمراه‌كننده است و هم اصل قضيه را به مشتري نمي‌رساند.
اين تبليغ از چندين جهت داراي اشكال است‌. نخست اينكه همراه اول تنها به يك‌سال مكالمه رايگان اشاره و آن را پر رنگ كرده است. اما اصل قضيه چيست؟
براساس اطلاعات رسمي روي سايت همراه اول منظور از يك‌سال مكالمه محدود به مشتركان همراه اول و تلفن ثابت است. يعني اينكه فرد دارنده سيم‌كارت يا بايد تمامي دوستان و فاميل‌هاي خود را از همراه اول انتخاب كند يا اينكه تنها با چند نفر مشخص صحبت كند.
دوم و بسيار مهم‌تر اينكه براساس اعلام اين اپراتور و برخلاف تبليغات انجام شده اين مكالمه رايگان براي يك‌سال داراي محدوديت بوده و گويا فرد نمي‌تواند هر روز و هر 24 ساعت صحبت كند! همراه اول براي اينكه جلوي ضرر و زيان خود را بگيرد و شبكه‌اش را مشغول نگه ندارد در بندي از مشخصات اين سيم كارت رويايي خود آورده است «سياست استفاده منصفانه در مورد بسته‌هاي مكالمه رويايي اعمال مي‌گردد.» اين نكته كليدي و گمراه كننده‌اي است كه همراه اول در تبليغات خود پنهان كرده و به طور شفاف نگفته كه منظور و هدف از سياست منصفانه چيست و شامل چه محدوديت‌هاي احتمالي براي خريدار از همه جا بي‌خبر مي‌شود.
اين كلي‌گويي و تبليغات نشان از تلاش همراه اول براي جذب مشتري با شيوه غيرمنصفانه دارد كه به نظر مي‌رسد براي افزايش اعتماد دو طرف يعني مشترك و اپراتور واجب است كه اين تبليغات اصلاح و تصحيح شود چراكه در نهايت همراه اول متضرر خواهد شد و احساس فريب‌خوردگي و دروغگويي از سوي اپراتور نصيبش مي‌شود.
 

​​