اپراتورها

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تلفن همراه

رگولاتوری

November 10, 2013
19:18 یکشنبه، 19ام آبانماه 1392
کد خبر: 58691

توازن قوای مخابرات در برابر دولت

شرکت توسعه اعتماد مبین که بلوک سهام مدیریتی 50 درصد به علاوه یک سهم شرکت مخابرات ایران را در اختیار دارد، سه نفر از اعضای هیئتمدیره خود را که همزمان در هیئتمدیره شرکت مخابرات ایران حضور دارند، تغییر داد.

به گزارش عصر ارتباط، آغاز به کار دولت یازدهم و تمرکز محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر روند کارکرد و فعالیت شرکت مخابرات ایران، سهامداران آن را برای برقراری توازن در قوا ملزم به جابهجایی مدیران کرد.

اسفندماه سال 90، سیدمصطفی سیدهاشمی از سوی شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران بهعنوان رییس هیئتمدیره، مسعود مهردادی بهعنوان نایبرییس هیئتمدیره از سوی شرکت شهریار مهستان، علی حاجیباقر از شرکت سرمایهگذاری توسعه اعتماد بهعنوان عضو هیئتمدیره، حسین فرزاناصل از سوی بانک سینا به سمت عضو هیئتمدیره، سیدمحمدرضا پسندیده از سوی شرکت سرمایهگذاری گنجینه شایستگان به عضویت هیئتمدیره، مظفر پوررنجبر از بانک پارسیان بهعنوان عضو هیئتمدیره، محمدرضا مدرس خیابانی از گروه اعتماد مهرپارس بهعنوان عضو هیئتمدیره و صابر فیضی خارج از اعضای هیئتمدیره بهعنوان مدیرعامل منصوب شدند.

میان اعضای هیئتمدیره شرکت توسعه اعتماد مبین، سیدمصطفی سیدهاشمی و مسعود مهردادی بهطور همزمان در هیئتمدیره شرکت مخابرات ایران حضور دارند و مظفر پوررنجبر نیز مدیرعاملی این شرکت را بر عهده دارد.

از سوی دیگر، سیدمصطفی سیدهاشمی مسئولیت معاونت برنامهریزی و توسعه اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) را نیز برعهده دارد که شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران در ذیل آن قرار دارد و سهامدار شرکت توسعه اعتماد مبین نیز هست.

اکنون تقابلهای جدی میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر سر افزایش تعرفه تلفنهای همراه و ثابت و شکل فعالیت ضدرقابتی شرکت مخابرات ایران در بازار خدمات داده، موجب شده تا انتقادهایی از درون شرکت مخابرات و شرکت سهامدار آن به تیم مدیریتی آن وارد شود.

بر همین اساس هم شرکت سهامدار مخابرات برای تعدیل قوا از درون خود تصمیمهای جدیتری گرفته است و از آنجا که سیدهاشمی، مهردادی و پوررنجبر خود مسئولیت تهیه گزارشهای عملکرد شرکت مخابرات را برعهده دارند و از سوی دیگر نیز خود دریافتکننده و بررسیکننده این گزارشها در هیئتمدیره توسعه اعتماد مبین هستند، از عضویت در هیئتمدیره شرکت توسعه اعتماد مبین کنار گذاشته شدهاند تا جابهجاییهای ایجادشده بتواند هم رضایت وزارت ارتباطات را جلب کند و هم جبهه‌‌های فشار و رایزنی برای تحقق اهداف مخابرات را افزایش دهد.

این فشارها بر تیم مدیریتی شرکت مخابرات ایران پیش از این نیز در زمان مدیرعاملی صابر فیضی در این شرکت رخ داد که فشارهای وارده به مخابرات و شخص فیضی از سوی رضا تقیپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سهامداران این شرکت را ملزم به تغییر تیم مدیریتی کرد.

سابقه دولتی مخابرات و تغییرات دولتی

شرکت مخابرات ایران سابقه دیرینه دولتی دارد و هنوز هم رفتارها و برخوردهای دولتی در فعالیتهای کنونی آن بهرغم واگذاری به بخش خصوصی که در واقعیت شبهدولتی محسوب میشود، محسوس است.

شرکتهای دولتی، بهویژه بنگاههای دولتی با درآمدهای بالا بهطور عموم در زمان تغییر دولت نسبت به تغییرات مدیریتی نیز اقدام میکنند و بهنظر میرسد نگاه تهاجمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به روند فعالیتهای انحصاری و ضدرقابتی این شرکت و تلاش برای اصلاح نظام اداری و قانونمند کردن حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، مدیران ارشد این شرکت را به تغییر ترکیب مدیران ترغیب کرده است.

تغییرات در گسترش الکترونیک مبین ایران

تغییرات در تیم مدیریتی تنها به شرکت مخابرات ایران خلاصه نمیشود، بلکه شرکت سهامدار آن یعنی گسترش الکترونیک مبین ایران نیز در حال اعمال برخی تغییرات مدیریتی است، بهطوریکه محمدجعفر ذبیحی از مدیرعاملی این شرکت کنار رفته و بهعنوان مشاور مدیرعامل شرکت ایرانیاننت، اپراتور چهارم و مجری اتصال منازل به فیبر نوری، منصوب شده است. با رفتن او و خروج محمدصادق مفتح که پیش از این قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون فناوری اطلاعات این وزارتخانه بود، گمانهزنیها برای مدیرعاملی او در گسترش الکترونیک مبین ایران شدت یافته است. مفتح پس از حذف طرح شبنم و ایرانکد با ارسال نامهای به وزیر صنعت، استعفا داد. در حالیکه علت استعفای او حذف ایده بارکدهای شبنم روی کالاها عنوان میشود، اما برخی علت استعفای او را پایان دوره ماموریت او از صداوسیما در وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان میکنند و به همین دلیل در پایان دوره ماموریت خود با ارسال نامهای از این وزارتخانه خارج شده و ستاد اجرایی امام (ره) که فعالیت گستردهای را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور آغاز کرده، او را به خدمت گرفته تا از تخصص او در این بخش استفاده کند.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.