رگولاتوری

November 10, 2013
19:25 یکشنبه، 19ام آبانماه 1392
کد خبر: 58695

حرکت مهره‌‌های شطرنج در وزارت ارتباطات

فاطمه ملکی – وزارت ارتباطات بالاخره هفته گذشته توانست آرزوی دولت‌های پیشین را که در زمان دولت هشتم مطرح شده و پس از یازده سال به نتیجه نرسیده بود، به سرانجام برساند.
تصویب کلیات لایحه اجازه تامین و وصول حق‌الامتیاز فعالیت‌های بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات در مجلس، دومین حرکت مهره‌های شطرنج این وزارتخانه در دولت یازدهم بود.
وزارت ICT پس از آنکه با اقتدار در برابر بخش خصوصی برای مجاب کردن آن به قوانین ایستاد، حالا بزرگ‌ترین گام را برای صدرنشینی خود برداشت و سرانجام راه چاره بی‌پولی‌هایش برای سرمایه‌گذاری در بخش توسعه ارتباطات زیرساختی و ارتباط‌رسانی به مناطق محروم کشور را وارد فاز قانون‌گذاری کرد.
این طرح موجب می‌شود تا از این پس این وزارتخانه حرفی برای سرمایه‌گذاری داشته باشد و در برابر ادعاهای سرمایه‌گذاران مبنی توسعه ارتباطات کشور توسط آنها و به سکوت کشاندن آن با چابکی بیشتری برخورد کند.
عملا وزارت ارتباطات با تصویب کلیات این طرح در مجلس توانست اپراتورهای موجود کشور را کیش کند. آنها که حق‌السهم دولت، حق‌الامتیاز پروانه‌ها و حتی جرایم ناشی از تخلفات خود را به حساب خزانه واریز می‌کردند، با تصویب این قانون باید آنها را مستقیم به حساب وزارت ارتباطات واریز کنند و عملا با این اقدام، واکنش‌های وزارت ارتباطات برای تامین درآمدهای خود نیز سریع‌تر خواهد بود و نمی‌تواند در برابر اهمال‌کاری‌های اپراتورها و سر باز زدن آنها از پرداخت حق دولت سکوت کند؛ چراکه در این صورت با کمبود درآمد مواجه خواهد شد.
از سوی دیگر، این نگرانی وجود دارد که وزارت ارتباطات برای نمایش قدرت خود نسبت به ایجاد اپراتور دولتی جدیدی اقدام بکند و به همین دلیل هم باید از هم‌اکنون به فکر برنامه‌ریزی برای نحوه صرف این اعتبارات و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور و خدمات‌رسانی معطل‌مانده به مناطق روستایی محروم که بارها مورد انتقاد جدی دولت و مجلس و مردم بوده، باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.