فناوری اطلاعات

November 10, 2013
21:36 یکشنبه، 19ام آبانماه 1392
کد خبر: 58701

کدام شرکت‌های تکنولوژی از پارکینگ شروع کردند؟

سونیتا سراب‌پور – دنیای اقتصاد : سرمایه‌گذار جوانی هستید که تجارت خودتان را شروع  کرده‌اید؟ 

این موضوع سبب نگرانی شما شده که چرا با گذشت سال‌ها از فعالیت، تجارت شما آن‌طور که تصور می‌کردید با موفقیت همراه نبوده‌؟ اگر این شرایط باعث شده از رویایتان  دست بکشید، کمی صبر کنید و تسلیم نشوید. اگر به تاریخچه شرکت‌های بزرگ و مشهور دنیا نگاه کنید، آنها هم کار خود را دقیقا با شرایطی که شما دارید شروع کرده‌اند. در واقع اکثر آنها با پشتکار تجارت بزرگ خود را از همین پارکینگ‌ها آغاز کرده‌اند. اپل، گوگل، آمازون، اچ‌پی و بسیاری دیگر از شرکت‌های مطرح دنیای تجارت، از جمله همین گروه هستند. کارآفرینان خلاق و بلندپروازی که با سرمایه‌گذاری اندک شروع و به مرور زمان به یکی از قدرتمندترین  و تاثیر‌گذارترین تجار در بازار تبدیل شدند. در این گزارش شرکت‌های بزرگ را که کار خود را از یک پارکینگ شروع کرده‌اند معرفی می‌کنیم. شاید شما هم بتوانید در آینده به یکی از همین شرکت‌ها تبدیل شوید.

گوگل



در سپتامبر سال 1998 سازندگان گوگل و همچنین فارق‌التحصیلان دانشگاه استنفورد، یعنی لری‌پیج و سرگی‌برین کار خود را در پارکینگی که متعلق به سوزان ووجیسکی بود شروع کردند. سوزان، پارکینگش را برای 5 ماه و با  قیمتی برابر 1700دلار به این دونفر اجاره داد. این دو نفر بیشتر زمان خود را در این پارکینگ  و  روی پروژه‌ای  گذراندند که اکنون ما آن را با نام گوگل می‌شناسیم. در حال حاضر این دونفر به همراه سوزان ووجیسکی، مدیریت بزرگ‌ترین و پرترافیک‌ترین شبکه اینترنت جهانی را برعهده دارند. بعد از کسب موفقیتشان روی پروژه گوگل، آنها به مکان‌ دیگری که با نام «Googleplex» شناخته می‌شود نقل مکان کردند و در تولد 8 سالگی شرکت، موسسان اصلی گوگل، این پارکینگ را به همراه خانه به عنوان بخشی از میراث کاری خود خریداند.

اپل



این موضوع را دیگر همه می‌دانند که استیو جابز برای رساندن شرکت اپل به موقعیت فعلی، کارش را از پارکینگ خانه‌ پدری‌اش آغاز کرد. در سال 1976، استیوجابز به همراه استیو وزنیاک و رونالد وین، نمونه اولیه از یک کامپیوتر شخصی را در یک پارکینگ کوچک در کالیفرنیا ساختند.  این کامپیوتر که Apple I نام داشت برای اولین بار با قیمت 500 دلار برای 50 دستگاه در سال 1977 به فروش رسید و این فروش به ‌زودی و با ساخت  کامپیوتر Apple II نیز ادامه پیدا کرد. 

در سال 1984 که خط  تولید کامپیوتر مکینتاش راه‌اندازی شد، سرمایه این شرکت افزایش پیدا کرد و ارزش آن‌ به میلیون‌ها دلار رسید. در حال حاضر شرکت اپل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیای تکنولوژی است که به خاطر خلاقیت و استفاده از ایده‌های نوآورانه  در محصولاتش به یکی از بنیان‌گذاران فناوری‌های نوین در جهان تبدیل شده است.

آمازون



شرکت آمازون از دیگر شرکت‌های مطرح دنیای تکنولوژی است که شروع موفقیت‌های خود را از پارکینگ شروع کرد. در سال 1994 جف بزوس، با دنبال کردن روش کاری سرمایه‌گذاران شرکت HP‌ یک کتاب‌فروشی آنلاین را در پارکینگ منزل خود در واشنگتن راه‌اندازی کرد. بزوس با سرمایه گذاری اولیه یعنی 40هزار دلار کار سفارش، فروش و ارسال کتاب به 48 کشور جهان را آغاز کرد. تا اینکه در جولای 1995 او توانست نخستین کتاب خودش را به فروش برساند و در حال حاضر شرکت او با نام آمازون به بزرگ‌ترین خرده فروش آنلاین تبدیل شده که تقریبا همه چیز برای فروش دارد از کتاب گرفته تا وسایل مختلف و دستگاه‌های دیجیتالی. آمازون با فروش بالایی که در این بازار دارد، توانسته سالانه میلیاردها دلار سود کسب کند.

اچ‌پی



شرکت هیولت پاکارد (Hewlett-Packard) که بیشتر  با نام HP‌ شناخته می‌شود با همکاری

بیل هیولت و دیو پاکارد راه‌اندازی شد. این دو نفر در سال 1939 باشگاه تکنولوژیکی‌شان را با سرمایه اولیه 538 دلاری در منطقه‌ای شروع کردند که در حال حاضر با نام سیلیکون ولی شناخته می‌شود. محصولات تولید شده از سوی آنها شامل محصولات گوناگونی می‌شد از محصولات تکنولوژیکی تا محصولات کشاورزی. اما به زودی آنها تمرکز خود را روی بازار فناوری گذاشتند. یکی از اولین تولیدات آنها نوسان سنج صوتی بود که توسط شرکت معروف والت دیزنی خریداری شد که برای بهبود سیستم صداگذاری در فیلم کارتونی این شرکت یعنی Fantasia مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر شرکت اچ‌پی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذار در بخش تجارت الکترونیکی است که توانسته بهترین کامپیوترهای شخصی را نیز روانه بازار کند. 

مایکروسافت



در سال 1975 پل آلن و بیل گیتس، تمام تلاش خود را برای ساخت شرکت مایکروسافت در یک پارکینگ با فضای کوچک و امکانات اولیه سنجیدند. برخلاف شرکت اپل، مایکروسافت تمام تمرکز خود را روی سیستم‌های نرم‌افزاری در پیوستگی با شرکت IBM گذاشت. بعد از مدتی این شرکت توانست لایسنس اولین سیستم‌عامل خود را با قیمتی در حدود 80 هزار دلار دریافت کند. 

سال‌ها بعد آنها روی سیستم‌عاملی کار کردند که در حال حاضر با نام سیستم‌عامل ویندوز شناخته می‌شود.  امروزه این شرکت نیز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ تکنولوژی محسوب می‌شود که  علاوه بر داشتن بالاترین فروش محصولاتش بیشترین  شهرتش را مدیون   فروشش در بخش نرم‌افزار است.

دل



در سال 1984 مایکل دل، یک شرکت محدود کامپیوتری تاسیس کرد که کامپیوترهای خانگی سفارشی می‌ساخت. یک سال بعد او دانشگاه را ترک کرد و به دنبال آرمان‌های تجارت  خود  رفت. وی برای رسیدن به اهدافش و کسب سود بیشتر به  شرکتی در شمال آستن در تگزاس  نقل مکان کرد. در ابتدای راه فعالیتش او با مشکلات زیادی روبه رو بود، اما امروز شرکت دل یکی از شرکت‌های تکنولوژیکی روبه رشد است که سود بالای از فروش محصولاتش به دست آورده. همچنین  نام این شرکت در رتبه‌بندی شرکت‌های موفق مجله فورچون نیز آمده است. 

دیزنی

اما این تنها شرکت‌های تکنولوژیکی نیستند که موفقیت خود را از پارکینگ یک خانه شروع کرده باشند. شرکت معروف والت‌دیزینی نیز از جمله شرکت‌های است که جرقه‌های موفقیتش در پارکینگ زده شد.

در سال 1923 والت و روی دیزنی به خانه عموی خود نقل مکان کردند و در پارکینگ کوچک این خانه که تنها گنجایش یک ماشین را داشت، اولین استودیو دیزنی را به راه انداختند. در واقع این پارکینگ جایی بود که نخستین فیلم آنها با نام «Alice Comedies» (که بعد‌ها منبع  الهام ساخت فیلم  کارتونی آلیس در سرزمین عجایب شد)  در آنجا ساخته شد. قبل از اینکه آثار دیزنی مورد توجه و قبول سرمایه‌گذاران باشد، توسط بسیاری از آنها رد شده بود. در حال حاضر شرکت والت دیزنی به کمک فروش بالای خود به یک امپراتوری بزرگ  در زمینه ساخت انیمیشن در جهان تبدیل شده که در قلب  کودکان و حتی بزرگسالان جای دارد.  به جز دیزنی دیگر شرکت‌های موفق که با دنیا تکنولوژی سرو کار ندارند، می‌توان به شرکت معروف شمع‌سازی یانکی، شرکت مگ‌لایت بزرگ‌ترین سازنده چراغ قوه خانگی، شرکت متل سازنده عروسک های باربی اشاره کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.