تلفن همراه

گوشی

November 13, 2013
20:25 چهارشنبه، 22ام آبانماه 1392
کد خبر: 58755

تهدید گوشی‌های هوشمند برای دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای

تحقیقات نشان می‌دهد گوشی‌های هوشمند که اکثراً مجهز به دوربین‌های قوی و نرم‌افزارهای تدوین عکس هستند نه تنها برروی فروش دوربین‌های دیجیتال غیرحرفه‌ای تاثیر گذاشته‌اند بلکه بازار دوربین‌های حرفه‌ای و مجهز را نیز تهدید می‌کنند.
 
به گزارش InformationWeek، موسسه تحقیقاتی IDC پیش‌بینی کرده‌است که عرضه دوربین‌های dSLR امسال با ۹.۱ درصد کاهش از ۱۹.۱ میلیون دستگاه به ۱۷.۴ میلیون می‌‌رسد. از طرفی دو شرکت کنون و نیکون پیش‌بینی فروش خود را برای امسال کاهش داده‌اند.
 
وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی اعلام کرده‌است عرضه محصولات شرکت Tamron که لنز‌های حرفه‌ای دوربین می‌سازد در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۳ بیست و دو درصد کاهش داشته‌است.
 
مدیرعامل این شرکت ژاپنی می‌گوید: «گوشی‌های هوشمند بازار دوربین‌های کامپکت و دوربین‌های مبتدی dSLR را تهدید می‌کنند.»
 
در ماه جولای شرکت نوکیا گوشی به نام Lumia 1020 را معرفی کرد که مجهز به دوربین ۴۱ مگاپیکسلی است. بزرگنمایی دوربین این گوشی از کیفیت تصاویر نمی‌کاهد و قابلیت‌هایی مشابه دوربین‌های dSLR حرفه‌ای دارد. بازار گوشی‌های هوشمند پر از محصولاتی است که در چند سال اخیر از نظر دوربین و عکس‌برداری پیشرفت چشم‌گیری داشته‌است. شرکت اپل به تازگی گوشی آی‌فون 5s را عرضه کرد که از لنز وسیع‌تر و سنسور قوی‌تر دارد. HTC، سامسونگ و ال جی نیز محصولات مشابهی در بازار دارند.
 
البته شرکت‌های سازنده دوربین‌های حرفه‌ای نظیر کنون تهدید گوشی‌های هوشمند را جدی نمی‌گیرند. سخنگوی شرکت کنون در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال می‌گوید: «عکس‌برداری با گوشی‌های هوشمند و تدوین با اپلیکیشن‌های موبایل مثل آشپزی با مواد اولیه ارزان و ادویه‌های صنعتی است. اما عکاسی با دوربین‌های dSLR در عین زمان‌گیر بودن مانند آشپزی با مواد طبیعی و مرغوب است.»
 
در اینکه دوربین‌های حرفه‌ای عکس‌های بهتری می‌گیرند شکی نیست اما آمار استفاده کاربران اپلیکیشن‌های اشتراک عکس نشان می‌دهد مردم تمایل زیادی به اشتراک‌گذاری عکس‌ با دوستانشان دارند. این کار با دوربین‌های حرفه‌ای به راحتی گوشی‌های هوشمند نیست. از طرفی قابل حمل بودن گوشی‌های هوشمند و عکس‌ گرفتن از لحظه‌هایی که کاربر آمادگی مواجهه با آن را ندارد عکاسی با دوربین‌های هوشمند را جذاب‌تر می‌کند.
 
یکی از پرطرفدارترین محصولات فروشگاه‌های اپلیکیشن اندروید و اپل اپلیکیشن‌های عکس‌برداری و تدوین عکس هستند. اینستاگرام به تازگی از نظر تعداد کاربر از شبکه اجتماعی توییتر جلو زده‌است. اپلیکیشن Flickr شرکت یاهو در حال حاضر ۱ ترابایت فضای ذخیره و اشتراک عکس به کاربران اندروید و iOS می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.