بازی

فناوری اطلاعات

November 18, 2013
7:46 دوشنبه، 27ام آبانماه 1392
کد خبر: 58860

کنسول‌های جدید در راهند

مریم عسگری – فعالان بازار می‌گویند، کنسول‌های جدید با محدودیت‌های کاربری فعلی و قیمت گران مخاطبان چندانی در بازار ایران نخواهند داشت.
 
این روزها بازار کنسول‌های بازی در انتظار نسل جدیدی از ابزارهای سرگرمی دیجیتال است. ابزارهای جدیدی که شرکت‌های عرضه‌کننده آنها (مایکروسافت و سونی) سرو صدای زیادی برای معرفی آنها در بازارهای جهانی به راه‌انداخته و موجب شده‌اند افکار عمومی نسبت به این قضیه کنجکاو و البته مشتاق‌تر شود. این‌طور که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند، ورود کنسول‌های جدید Xbox one و PS4  آغازگر نبردی طاقت‌فرسا بین این دو کنسول در بازارهای جهانی خواهد بود که به احتمال قوی، برنده این بازی با توجه به محبوبیت بالای کنسول‌های بازی سونی در بازار  PS4 خواهد بود.
 در بازار داخلی، اما گویا پیش‌بینی‌های کارشناسان با بازارهای جهانی متفاوت است؛ چرا که کارشناسان صرف‌نظر از کاهش تقاضا در بازار کنسول‌های بازی طی یک تا یک سال و نیم گذشته می‌گویند، برای کاربر داخلی فاکتورهایی برای علاقه‌مندی به یک کنسول بازی اهمیت دارد که ممکن است برای کاربران این کنسول‌ها در سایر کشورها اهمیتی نداشته باشد.‌ ارائه نرم‌افزارهای قفل شکسته برای کنسول‌های بازی، پشتیبانی از نرم‌افزارهای بازی که برای کنسول‌های قدیمی‌تر ارائه شده بود، قیمت و پشتیبانی از ابزارهای مکمل خاص  بازی برخی از فاکتورهای مهم هنگام انتخاب کنسول بازی نزد کاربران داخلی است. با توجه به این موضوع کارشناسان می‌گویند کنسول‌های جدید با قابلیت‌های خاصی که دارند در بازار ایران مشتری چندانی نخواهند داشت. با توجه به این موضوع در این گزارش ما ضمن بررسی بازار کنسول‌های بازی در آستانه فصول سرد سال، به پیش‌بینی تاثیر ورود دو کنسول جدید Xbox one و PS4 در بازار داخلی خواهیم پرداخت.اگر به این موضوع علاقه‌مندید این مطلب را بخوانید:
 
مختصر و مفید درباره xbox one و ps4
اگر چه PS4 و Xbox one محدودیت‌های فنی کنسول‌های بازی را برداشته‌اند، اما هر کدام نقاط ضعف و قوت مربوط به خود را دارند. برخی از محدودیت‌ها هم تنها مختص به یکی از این کنسول‌های تازه وارد است که موجب برتری دیگری از نظر کاربران می‌شود.
به عنوان مثال عدم ارتقای هارددیسک در Xbox one موجب برتری PS4 در این زمینه شده است.در مقابل سیاست مایکروسافت در خصوص مسدود کردن برخی از بازی‌ها منجر به گلایه برخی از کاربران Xbox شده است. در حالی که سونی چنین سیاستی را در پیش نگرفته است. در حقیقت مایکروسافت به تولیدکنندگان بازی این انتخاب را داده است تا بازی‌های خود را روی ایکس باکس وان، مسدود کنند و یا با دریافت هزینه‌ای آنها را فعال کنند.اما سیاست بازی‌های به کار رفته در PS4 همانند سیاست PS3 است. تولیدکنندگان بازی PS4، قادر به استفاده از جواز آنلاین هستند که می‌تواند بخش‌های آنلاین یا چند نفره بازی را برای مالک اصلی، محدود کند. اما بر خلاف ایکس باکس وان، PS4، دیسک‌های بازی استفاده شده را مسدود نمی‌کند. همچنین در کنار کنترل حرکت Kinect 2، همچنین کاربران در ایکس باکس اجازه کنترل کارهای معینی را از طریق صدا دارند. این کارها شامل اجزای بازی‌ها، عملکرد سیستم و برنامه‌های زنده تلویزیونی می‌شود. این در حالی است که PS4 معرفی شده به بازار توسط سونی دارای نقاط ضعف زیادی در زمینه کنترلر صدا و اجرای فرمان‌های صوتی است. همین موضوع منجر به پیش‌بینی قیمت گران‌تر
Xbox one نسبت به PS4 شده است. در مورد ابزارهای حرکتی هم باید بگوییم که ایکس باکس وان دارای Kinect است. لوازم جانبی حرکتی 
(ps4 PS Move و PS Camera) حتی قابل مقایسه با Kinect نیستند، اما آنها نیز به طور جداگانه به فروش خواهند رسید. در سایر موارد نظیر ظرفیت هارددیسک و کنترلرهای پیش فرض و اتصال به اینترنت و… هر دو کنسول تقریبا یکسان هستند. این را هم باید بگوییم که هر دو کنسول بازی قابلیت پشتیبانی از بازی‌های قابل اجرا روی کنسول‌های قدیمی‌تر را ندارند. قیمت در نظر گرفته شده برای ps4 نیز در سایت رسمی پلی استیشن در حدود 350 پوند اعلام شده است.
 
پیش‌بینی میزبانی از کنسول‌های جدید در بازار ایران
کنسول بازی PS4 که به تازگی وارد بازارهای جهانی شده است به زودی میهمان بازار داخلی نیز خواهد شد. کنسولی که نسل جدیدتر کنسول محبوب PS3 در بازار‌های جهانی است، اما در بازار ایران به دلیل برخی از محدودیت‌هایی که برای کاربر ایرانی ایجاد کرده چندان مخاطب نداشته است. حالا با این پیش زمینه درباره کنسول‌های سونی در بازار ایران کارشناسان و فعالان می‌گویند ممکن است PS4 نیز که با محدودیت‌های بیشتری مواجه است در بازار ایران مخاطبانی به مراتب کمتر از PS3 داشته باشد. عدم پشتیبانی از بازی‌های قابل اجرا روی کنسول‌های قبلی خانواده PLAY STATION، عدم عرضه بازی‌های متنوع برای کنسول‌های جدید، عدم دسترسی به سرویس‌ بازی‌همزمان و اپلیکیشن‌های متنوع،وجود برخی از محدودیت‌ها برای اجرای فرمان‌های صوتی و… برخی از محدودیت‌هایی هستند که موجب شده است کارشناسان استقبال گرمی را از این کنسول در بازار داخلی پیش‌بینی نکنند.
به گفته حنیفه‌زاده یکی از فعالان بازار کنسول‌های بازی در پاساژ پایتخت؛ کنسول‌های PS3 تا کنون اقبال بلندی در بازار نداشته‌اند و به نظر هم نمی‌رسد که کنسول PS4 سرنوشتی بهتر از برادر بزرگ‌تر خود در بازار داخلی داشته باشد. این فعال بازار افزود: این در حالی است که در بازارهای جهانی PS3 از محبوب‌ترین کنسول‌های بازار سرگرمی‌های کامپیوتری به حساب می‌آید و حالا به نظر می‌رسد به‌رغم نقاط ضعف بسیاری که در حال حاضر در مورد PS4  مشاهده می‌شود، اما این کنسول در بازارهای جهانی با استقبال مواجه شوند. یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که دلیل محبوبیت کنسول‌های بازی در حال حاضر پشتیبانی از بازی‌های حرکتی است گفت: کنسول PS3 به خوبی از کنسول مکمل MOVE و سایر بازی‌های حرکتی پشتیبانی می‌کرد، اما گویا PlayStation Move با PS4 کار می‌کند اما Dual Shock 3 با این کنسول قابلیت کاربردی ندارد. به گفته این فعال بازار، اگر چه MOVE یکی از بازی‌های حرکتی محبوب در بازار است. اما سایر بازی‌های حرکتی هم محبوبیت خود را دارند و یک کاربر می‌خواهد کنسولی خریداری کند که بلافاصله پس از خرید از آن استفاده کند و لذت برد. نه اینکه کنسول را خریداری کند و پس از دو یا سه ماه بازی‌های کنسول به بازار عرضه شود. این فعال بازار گفت: متاسفانه PS4 چنین ایرادی را دارد و این موضوع سبب می‌شود خریدار انگیزه‌ای برای خرید نداشته باشد. فعالان بازار در مورد کنسول Xbox one هم می‌گویند، اگر چه این کنسول هم مانند PS4 قابلیت پشتیبانی از بازهای قابل اجرا روی کنسول‌های قبلی را ندارد،اما به دلیل اینکه بازی محبوب KINECT روی این کنسول نصب است و در ضمن کنترلرهای صوتی را به خوبی اجرا می‌کنند محبوب‌تر خواهند بود. محمد رودکی یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید: اگر چه عدم پشتیبانی از بازی‌های قبلی محدودیتی بزرگ برای کنسول‌های جدید و از جمله Xbox one خواهد بود، اما این کنسول به بازی مهیج و بسیار محبوبkinect مجهز است که فروش بالا آن را بیمه کرده است. به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم ثبات قیمت‌ها در بازار شاهد استقبال گرم‌تری از Xbox one گران‌قیمت در مقایسه با ps4 باشیم.
 
تاثیرات حاشیه ای
در پی ورود ps4 به بازارهای جهانی و همچنین نزدیکی به زمان عرضه Xbox one برخی از فعالان بازار اعلام کرده‌اند که میزان تقاضا برای کنسول‌های موجود در بازار نسبت به قبل کمتر شده است. به گفته حنیفه‌زاده فعال بازار کنسول‌های بازی در پاساژ پایتخت، هر چند که در مورد این کنسول‌های جدید تبلیغات منفی شده است، اما یک گیمر و خوره بازی اهمیت زیادی به تکنولوژی‌های جدید می‌دهد و به همین دلیل ترجیح می‌دهد منتظر ورود کنسول‌های جدید باشد تا نسبت به خرید یک نمونه قدیمی اقدام کند. این فعال بازار، افزود: در پی این کاهش تقاضا در بازار قیمت‌ها نیز طی هفته گذشته در حدود 5 درصد کاهش یافته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.