سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 19, 2013
20:29 سه شنبه، 28ام آبانماه 1392
کد خبر: 58901

ساخت قدرتمندترین ابر رایانه دوباره در چین

چین با ساخت قدرتمند ترین ابر رایانه جهان دوباره به صدر فهرست کشورهای دارای قدرتمندترین ابر رایانه جهان باز گشت.
 
رتبه بندی 500 ابر رایانه قدرتمند جهان هر دو سال یک بار توسط دانشگاه منهیم آلمان انجام می شود.
 
اکنون در صدر این فهرست ابر رایانه "تیانهه -2 " که قدرت محاسباتی آن 33.86 پتافلاپ در ثانیه (33 هزار و 863 تریلیون محاسبه در ثانیه ) است قرار دارد.
 
در رتبه دوم این فهرست ابر رایانه "تیتان" ساخت IBM قرار دارد که قدرت محاسباتی آن 17.59 پتافلاپ در ثانیه اعلام شده است.
 
دانشمندان IBM معتقدند شیوه ای که بر اساس آن این رتبه بندی انجام می شود باید به روز شود و این تغییر در کنفرانسی که قرار است هفته جاری در دنور کلرادو برگزار شود به رای گذاشته شود.
 
آلساندرو کوریونی رئیس بخش علوم محاسباتی در آزمایشگاه تحقیقات IBM می گوید تعیین 500 ابر رایانه برتر در دهه های اخیر در تلاش برای داشتن یک عدد که می تواند برای اندازه گیری عملکرد و تکامل رایانه های دارای عملکرد بالا استفاده شود، ابزار مفیدی بوده است.
 
وی افزود: اما امروزه به اندازه گیری عملی تری نیاز داریم که نشان دهند استفاده واقعی از این ابررایانه ها بر اساس مهمترین کاربردهایشان باشد.
 
آلن وود وارد دانشمند علوم رایانه از دانشگاه سوری انگلیس با این پیشنهاد موافق است و می گوید : صحبت در مورد تعداد محاسباتی که این ابر رایانه ها قابلیت انجام در هر ثانیه دارد مانند آن نیست که بگویم یک ابر رایانه می تواند این کار را به طور پایدار و به شکل عملی انجام دهد. اگر به همان سرعتی که رایانه قابلیت پردازش دارد، به آن داده ای عرضه  نشود ممکن است این پرداشگرها دچار اختلال شوند.
 
ابررایانه تیانهه -2 توسط دانشگاه ملی فناوری های دفاعی چین ساخته شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.