فناوری اطلاعات

November 20, 2013
8:38 چهارشنبه، 29ام آبانماه 1392
کد خبر: 58908

عکاسی از خود با تلفن هوشمند به واژه نامه آکسفورد اضافه شد

انتشارات دانشگاه آکسفورد در بریتانیا اعلام کرد که واژه Selfie به معنای عکاسی از خود با تلفن هوشمند به عنوان واژه 2013 انتخاب و به واژه نامه آنلاین آکسفورد اضافه شده است.
 
وقتی که کاربران اینترنت به ویژه در شبکه‌های اجتماعی عکس خود را به اشتراک می‌گذارند، معمولا در توضیح آن واژه Selfie را قرار می‌دهند. هرساله محققان از واژه نامه‌های مشهور یک واژه برتر یا عبارت را در زبان انگلیسی انتخاب می‌کنند که بهترین حالت زمان خود را نشان می‌دهد. برای مثال در سال 2009 این واژه «unfriend» به معنای حذف یک دوست از فهرست دوستان شبکه اجتماعی و در سال 2007 این واژه «carbon footprint» به معنای اثرات کربنی و در سال 2005 سودوکو بود. امسال هم که جنگ تلفن‌های هوشمند و گجت‌هایی از این دست به اوج خود رسیده واژه عکاسی از خود با تلفن هوشمند بهترین حالت زمانه را منعکس می‌کند. براساس اظهارات جودی پیرسال سردبیر واژه‌نامه‌های آکسفورد به نظر می‌رسد کلمه Selfie برای اولین بار در سال 2002 در یک تالار گفت‌وگوی استرالیایی مورد استفاده قرار گرفت اما تا سال 2012 استفاده از آن گسترش نیافت، از این تاریخ به بعد استفاده از این واژه انگلیسی در رسانه‌های اجتماعی پرکاربرد شد. کارشناسان با اشاره به عادت افزودن ie توسط استرالیایی‌ها به برخی واژه‌ها ترکیب این کلمه را تبیین کرده‌اند، چرا که واژه Self در زبان انگلیسی به تنهایی به معنای خود است. آکسفورد معمولا یک واژه جداگانه برای بریتانیا و آمریکا انتخاب می‌کند اما امسال اعلام کرده است که کلمه Selfie برای هر دو سوی اقیانوس اطلس کاربرد دارد. این واژه توسط یک برنامه تحقیقاتی انتخاب می‌شود که محتوای آنلاین را مونیتور کرده و 150 میلیون واژه انگلیسی را که هرماه انتخاب می‌شود جمع‌آوری می‌کند. واژه Selfie به معنای عکاسی از خود با تلفن هوشمند به نسخه آنلاین واژه‌نامه آکسفورد افزوده شده و در آینده این واژه به نسخه‌های سنتی واژه‌نامه انگلیسی آکسفورد اضافه می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.