سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 20, 2013
19:20 چهارشنبه، 29ام آبانماه 1392
کد خبر: 58932

طرح‌های گسترده گوگل برای پشتیبانی از ابزارهای متن‌باز

گوگل Patch Reward Program را از روی جاری گسترش داد تا از این پس تعداد بیشتری از نرم‌افزارهای متن‌باز بتوانند از آن پشتیبانی کنند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناروی اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، از جمله ابزارهایی که از این پس قادر به پشتیبانی از طرح یاد شده گوگل هستند می‌توان به Android Open Source Project اشاره کرد که تا کنون امکان استفاده از آن وجود نداشت.
 
گوگل ماه گذشته عرضه مشوق‌های مالی خود را بین 500 تا 3133 دلار آغاز کرد تا بر این اساس هر شرکتی که حفره‌های امنیتی و اشکالات سیستم OSS گوگل را برطرف کند، بتواند به این مبلغ دست یابد. گوگل در آن زمان توضیح داد که این برنامه را به‌تدریج گسترش می‌دهد و طرح‌های دیگری در دست دارد که در کنار آن ارایه می‌کند.
 
هم اکنون کمتر از 6 هفته از آن زمان گذشته و شرکت گوگل در این فاصله زمانی کوتاه ابزارهای زیر را در این زمینه ارایه کرده است:
 
  • تمامی ابزارهای متن‌باز در خدمات سیستم‌عامل اندروید: Android Open Source Project
  • استفاده از سرورهای اینترنتی به صورت گسترده: Apache httpd،‌ lighttpd، nginx
  • سرویس‌های عمومی عرضه کننده پست الکترونیکی: Sendmail، Postfix، Exim، Dovecot
  • شبکه شخصی مجازی: OpenVPN
  • زمان‌بندی شبکه: University of Delaware NTPD
  • طبقه‌بندی‌های جدید در هسته‌های افزوده شده: Mozilla NSS، libxml2
  • ابزار امنیتی ارتقا یافته Toolchain مخصوص GCC: binutils، llvm
 
باید توجه داشت که این سیستم‌های جدید به 5 طرح قبلی گوگل افزوده می‌شوند که در ماه اکتبر عرضه شدند. این 5 طرح شامل موارد زیر بودند:
 
  • خدمات مربوط به هسته زیرساخت‌های شبکه‌ای: OpenSSH، BIND، ISC DHCP
  • سیستم تجزیه کنند هسته زیرساخت‌های تصویری: libjpeg، libjpeg-turbo، libpng، giflib
  • بنیادهای متن‌‌باز مربوط به Google Chrome: Chromium، Blink
  • دیگر سیستم‌های طبقه‌بندی با اثرگذاری بالا: OpenSSL، zlib
  • سیستم‌های امنیتی حیاتی که معمولا به عنوان اجزای تشکیل دهنده در Linux kernel مورد استفاده قرار می گیرند(از جمله KVM)
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.