لبه تکنولوژی

November 20, 2013
20:24 چهارشنبه، 29ام آبانماه 1392
کد خبر: 58941

پزشکان روباتی در بیمارستانهای دورافتاده

ربات های پزشکی امکان حضور از راه دور را برای پزشکان فراهم کرده اند تا دور کاری کنند و در حالی که در بیمارستان حضور ندارند مشکلات بیمار را تشخیص داده و در موارد اورژانسی مشاوره های پزشکی ارائه کنند.

تعداد زیادی از بیمارستانهای ایالت کالیفرنیا و سایر ایالتهای آمریکا تلاش می کنند با استفاده از رباتهای حضور از راه دور دسترسی بیماران به متخصصان پزشکی را به ویژه در مناطق روستایی که با کمبود پزشک مواجه است، تسهیل کنند.

این ماشینهای متحرک ویدئو کنفرانس روی چرخهای خود حرکت می کنند و معمولا 1.5 متر ارتفاع داشته، از یک صفحه نمایش بزرگ برخوردارند که صورت پزشک در آن به نمایش در می آید.

این رباتها دارای دوربین، میکروفن و بلندگو هستند و به پزشکان این امکان را می دهند که بیمار خود را دیده و با آنها گفتگو کنند.

شرکت دیگنیتی هلث به عنوان یک شرکت غیرانتفاعی عمومی مستقر در کالیفرنیا که چندین بیمارستان را در آریزونا، کالیفرنیا و نوادا اداره می کند، از پنج سال پیش استفاده از این دستگاه های ارتباط از راه دور را به منظور تشخیص بیماران مشکوک به حمله که هر دقیقه آنها برای جلوگیری از صدمه مغزی جدی حیاتی تلقی می شود، آغاز کرده است.

این شرکت اکنون از رباتهای ارتباط از راه دور در اتاقهای اورژانس و بخش مراقبتهای ویژه در 20 بیمارستان کالیفرنیا استفاده کرده و دسترسی به متخصصان عرصه هایی چون عصب شناسی، قلب، متخصص کودکان و سلامت روان را برای آنها فراهم کرده است.

دکتر آلن شاتزل مدیر پزشکی شبکه مرسی تله هلث گفت: بدون درنظر گرفتن اینکه بیمار در چه شهر و چه موقعیتی قرار دارد ما می توانیم ظرف چند دقیقه در کنار وی حضور داشته باشیم. این فناوری برای پزشک و بیمار زمان و مکان را فشرده می کند و دیگر فاصله بر توانایی بیمار جهت دسترسی به بهترین درمان ممکن تأثیرگذار نیست.

دیگنیتی هلث یکی از شرکتهای دارای بیمارستانهای زنجیره ای است که از فناوری RP-VITA استفاده می کند که توسط شرکت InTouch Health and iRobot تولید شده است. استفاده از این رباتها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده در بیمارستانها تأیید شده است.

وقتی که یک پزشک باید با یک بیمارستان راه دور ارتباط برقرار کند از طریق رایانه، لپ تاپ و یا آی پد خود به این ربات وصل شده و ربات با ویژگی حرکت اتوماتیک خود به اتاق بیمار رفته و با استفاده از حسگرهای خود از برخورد با اشیاء و انسانها جلوگیری می کند.

وقتی که ربات داخل اتاق بیمار قرار گرفت، پزشک می تواند با بیمار خود صحبت کرده، صدای وی را بشنود و وی را ببیند و به اطلاعات بالینی و تصاویر پزشکی وی دسترسی داشته باشد، پزشک نمی تواند بیمار را لمس کند اما همواره یک پرستار و یا یک دستیار پزشکی برای کمک در محل حضور دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.