اپراتورها

فناوری اطلاعات

November 25, 2013
17:00 دوشنبه، 4ام آذرماه 1392
کد خبر: 59010

ایران‌تلنت: ایرانسل، مپنا، نستله، هواوی و سامسونگ پرطرفدارترین شرکت‌های ایران برای استخدام متخصصان هستند

استخدام‌های بخش خصوصی در نیمه اول سال 92 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 65 درصد رشد داشته است. بر اساس آمار انتشار یافته از سوی وب‌سایت ایران تلنت، امسال تعداد آگهی‌های جذب نیرو به طور چشمگیری افزایش یافته است. در این میان گروه‌های مهندسی، فروش و بازاریابی، حسابداری و مالی در صدر فهرست استخدام‌ها قرار دارند. همچنین طبق این تحقیق، رقابت کارفرمایان برای جذب افراد با تجربه کاری بالای چهار سال، قابل توجه است.
 
Recruitment_by_Industry.jpg
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، وب‌سایت ایران تلنت (www.irantalent.com) بزرگ‌ترین سایت استخدامی کشور، با بررسی آگهی‌های تخصصی استخدام در  شش ماه اول سال 92، اعلام کرده است استخدام‌های شرکت‌های خصوصی و نیمه خصوصی نسبت به نیمه اول سال گذشته، 65 درصد افزایش داشته است. بیشترین رشد استخدام در شش ماه نخست 92 به ترتیب مربوط به شرکت‌های نفت و گاز (79%)، تولیدی (74%) و کالاهای مصرفی (72%) عنوان شده است. جالب این که با وجود رشد استخدام‌های نفت و گاز، شرکت‌های فعال در زمینه کالاهای مصرفی، همچنان بیشترین حجم استخدام در نیمه اول امسال را به خود اختصاص داده‌اند. لازم به ذکر است آمار فوق بر اساس کل نیازهای استخدامی یک شرکت به دست آمده که از فرصت‌های جدید شغلی برای شرکت های در حال توسعه، به اضافه  استخدام های لازم جهت جایگزینی کارکنانی که شرکت را به دلایل مختلف ترک کرده اند، تشکیل می‌شود.
 
Volume_of_Recruitment.jpg
 
در این تحقیق علاوه بر بررسی نیاز استخدامی کارفرمایان، رفتار نیروی کار نیز از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در بررسی‌های انجام شده بیشترین جستجوی آنلاین برای موقعیت‌های شغلی توسط علاقمندان به حوزه منابع انسانی، فارغ التحصیلان ام‌بی‌ای (MBA)، متخصصان بازاریابی، حسابداری، فروش، مدیریت و منشی‌گری اعلام شده است. همچنین در مقایسه متخصصان شهرهای مختلف، کارجویان شهر شیراز بعد از تهران، بیشترین جستجوی اینترنتی برای یافتن شغل مورد نظر خود را داشته‌اند. نکته دیگر این که در میان شرکت‌های فعال در ایران، ایرانسل، مپنا، نستله، هواوی و سامسونگ پر طرفدارترین شرکت‌هایی گزارش شده‌اند که متخصصان برای پیدا کردن موقعیت‌های شغلی، آن‌ها را جستجو می‌نمایند.
 
Recruitment_by_Function.jpg
 
در تحلیل و بررسی دلایل افزایش آمار استخدام‌های کشور، نقطه نظرات متفاوتی ارائه شده است. گروهی این تغییرات را نتیجه آماده شدن شرکت‌ها برای رشد احتمالی پروژه‌ها طی ماه‌های آینده می‌دانند. معاونت فنی‌- مهندسی یکی از بزرگ‌ترین سازندگان کارخانجات فولادسازی در کشور در این باره می‌گوید: «طی سال‌های گذشته تعدیل نیروی زیادی داشته‌ایم و علت اصلی استخدام‌های اخیر ما، پیش‌بینی مثبتی است که از فعال شدن پروژه‌های فولادی انتظار می‌رود.»
 
این موضوع در صنعت نفت و گاز نیز دیده می‌شود. محمدرضا شناسنده مشاور مدیرعامل شرکت تامکار گاز در این رابطه می‌گوید: «یکی از علل فعال شدن شرکت‌ها در زمینه  استخدام‌ پرسنل متخصص در یکی دوماه اخیر،‌ کسب آمادگی برای ورود به اجرای پروژه‌هایی است که پیش‌بینی می‌شود با دیدگاه‌های وزیر نفت جدید به زودی فعال شوند.»
 
اما به گفته برخی از مدیران منابع انسانی، رونق گرفتن بازار استخدام‌ کشور دلایل دیگری علاوه بر پیش‌بینی افزایش حجم پروژه‌ها و فعال شدن صنایع نیز دارد. این مدیران معتقدند بخش عمده‌ای از نیازهای استخدامی شرکت ها در ماه های اخیر جهت جایگزینی نیروی کاری بوده است که شرکت را به دلایل مختلفی ترک کرده‌اند. حسین محمدی ریاست منابع انسانی شرکت سپاهان می‌گوید: «یکی از علل استخدام‌ها در ماه‌های اخیر، بالا رفتن نرخ خروج کارکنان سازمان‌ها است. به این معنی که همسان نبودن سطح درآمد کارکنان با تورم، جابجایی‌های زیادی را به شرکت‌ها تحمیل کرده است و منجر به خروج تعداد زیادی از کارکنان و تلاش دوباره برای جذب نیرو شده است»
 
فرهاد سریع‌السیری مدیر منابع انسانی گروه صنعتی فومن شیمی نیز در این باره می‌گوید: «حجم زیادی از استخدام‌های اخیر شرکت‌ها، جایگزینی افرادی‌ است که سازمان را به دلایل مختلف مثل مهاجرت و یا افزایش سطح درآمدی خود ترک کرده‌اند.» 
 
گفتنی است گزارش فوق بر اساس آمار نیم میلیون عضو ایران تلنت و مجموعه استخدام‌های هزار شرکت معتبر حاصل شده است که فرصت‌های شغلی خود را از طریق این سایت به بازار کار عرضه می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.