سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 26, 2013
14:29 سه شنبه، 5ام آذرماه 1392
کد خبر: 59019

تولید کارت حافظه میکرویی برای ذخیره سازی اطلاعات

پژوهشگران کشور کارت‌های حافظه میکرویی 3 در 3 سانتیمتر را طراحی و عرضه کردند که با حذف کامپیوتر قادر است در شرایط رطوبت و دمای بالا اطلاعات دستگاه‌ها را ذخیره سازی کند همچنین میکرو SDهای طراحی شده مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد.

ناصر نظرتجاتی زاده- از محققان این طرح در گفتگو با مهر، با بیان اینکه این طرح با عنوان ذخیره و بازیابی اطلاعات بر روی حافظه‌های فلش اجرایی شده است، گفت: در گذشته ذخیره سازی اطلاعات بر روی کارت‌های حافظه‌ MMC که کارت‌های حافظه بزرگتری بود، انجام می‌شد ولی به دلیل نیاز بازار به تدریج این کارت‌های حافظه از رده خارج شد.

کارت‌های حافظه MMC که به تدریج از دور خارج شدند

وی با بیان اینکه میکرو SD ها جایگزین کارت‌های MMC شدند، اظهار داشت: میکرو SD ها کارت‌های حافظه جدیدتری هستند و ظرفیت حافظه آنها نیز بالاتر است.

نجاتی زاده با اشاره به جزئیات کارت‌های حافظه ساخته شده، ادامه داد: این کارت‌ها ماژولی است که با حذف کامپیوتر می‌تواند کنار دستگاه‌های صنعتی قرار گیرد به این ترتیب که هر دستگاهی که نیاز داشته باشد که اطلاعات ذخیره کند و مجدا آن اطلاعات را بخواند نیاز است تا دستگاه‌ مورد نظر مجهز به حافظه‌ای باشد.

کارت حافظه Micro SD که جایگزین نسل قبلی شدند

این محقق اضافه کرد: ماژول طراحی شده قادر است در کنار دستگاه قرار گیرد و نیازی نیست که کامپیوتر Card Reader باشد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از کارت‌های حافظه ساخته شده نیاز بخش کارخانه‌های صنعتی از کامپیوتر را مرتفع می‌کند، خاطر نشان کرد: برد حافظه طراحی شده قادر است ماموریت‌هایی که توسط کامپیوتر انجام می‌شود را اجرایی کند.

نجاتی زاده سایز این کارت‌های حافظه را 3 در 3 سانتیمتر ذکر کرد و یادآور شد: کاهش در میزان برق مصرفی، مقاومت بالا به حرارت، رطوبت و ضربه از مهمترین ویژگی‌های میکرو SD ارائه شده است.

وی به ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات بر روی آن اشاره و خاطر نشان کرد: این حافظه قادر به ذخیره سازی اطلاعات تا سقف 32 گیگابایت و قابلیت پشتیبانی از FAT 12 ، 16 و 32 را دارد.

نجاتی زاده در این باره توضیح داد: زمانی که عملیات مربوط به ذخیره سازی انجام شد از آنجایی که از پروتکل‌های FAT استفاده می‌شود می‌توان کارت را از دستگاه خارج کرد و بر روی کامپیوتر اطلاعات ذخیره شده را مجددا بازخوانی کرد.

وی با تاکید بر اینکه این کارت‌ها قابلیت ارتقا دارند، اظهار داشت: در حال حاضر مطالعاتی در زمینه ارتقای ظرفیت این کارت‌ها هستیم و بخش باتری پشتیبانی (Backup) و ICهای زمان و تاریخ (Date & Time) را تغییراتی ایجاد می‌کنیم تا بتوانیم زمان و تاریخ را به صورت Back up در آن ذخیره سازی شوند.

محقق پروژه میکرو SD با اشاره به نحوه نصب آن بر روی دستگاه‌های صنعتی، یادآور شد: پروتکل ارتباطی میان این ماژول با دستگاه بر اساس پروتکل استاندارد "پورت سریال" است که از این طریق داده‌ها میان ماژول و دستگاه‌هایی که متقاضی این کارت‌ها هستند رد و بدل می‌شود به این معنا که فرامین از طریق پورت سریال ارسال می‌شود و داده‌ها به همین ترتیب برگشت داده می‌شود.

نجاتی زاده با تاکید بر اینکه این طرح با همکاری میثم آفشک ساخته و ثبت اختراع شده است، افزود: تفاوت این ابزار با Card Reader های موجود در بازار در این است که این وسیله برای کارکردن نیاز به کامپیوتر در کنار خود ندارد و مستقل از کامپیوتر اطلاعات را ذخیره و بازیابی می‌کند ضمن آنکه این دستگاه برای به خدمت گرفتن کارت‌های حافظه در بخش صنعت طراحی شده و بخش صنعت را در کاربردی کردن سیستم فایل FAT12، FAT16 و FAT32 در بردها یاری می‌کند.  

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.