رگولاتوری

November 27, 2013
16:42 چهارشنبه، 6ام آذرماه 1392
کد خبر: 59068

100 روز تلاش از جنس ارتباطات

مسئولان وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات در 100 روز نخست دولت یازدهم تلاش کردند ضمن مقابله با افزایش قیمتها ، پهنای باند اینترنت را توسعه و زمینه دسترسی بیشتر مردم به خدمات ارتباطی را فراهم کنند.
 
 
بدون شک یکی از دغدغه های مردم در شرایط کنونی موضوع هزینه ها است و در همین راستا ، یکی از اقدام هایی که بلافاصله پس از استقرار دولت جدید در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت ، جلوگیری از افزایش تعرفه خدمات این حوزه به منظور حمایت از سبد خانوار بود ، به طوری که افزایش تعرفه ها منوط به افزایش کیفیت و یا ارائه سرویس های جدید به مردم خواهد بود.
 
اگر چه در این مسیر برخی مشکلات ایجاد و برخی افزایش تعرفه ها با وجود دستورالعمل صریح صادر شده ،صورت گرفت ، اما با پیگیری قاطعانه وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات نه تنها ادامه این مسیر به طور کامل متوقف شد ،بلکه مقرر شد پول های اضافه دریافت شده نیز به مردم بازگردانده شود.
 
تعیین جایگاه تمامی بخش ها برای خدمتگزاری 
 
یکی دیگر از فعالیت هایی که در 100 روز گذشته به شدت مورد توجه بوده و از سوی مسوولان به جدیت پیگیری شده است ، تبیین جایگاه بخش های مختلف در حوزه است به طوری که جایگاه حاکمیت و نقش آن در دفاع از حقوق تمامی ذینفعان مشخص شد.
 
در همین راستا فضای تعامل میان اپراتورها و بخش حاکمیتی تعریف و هم اکنون اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هر کدام در جایگاه تعریف شده خود در حال خدمت رسانی به مردم هستند.
 
آغاز دوباره برای شورای عالی فضای مجازی 
 
از نهادهایی که با دقت نظر مقام معظم رهبری تاسیس و برنامه ها و اهدافی که برای آن تعریف شد ، بیانگر اهمیت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و از همه بالاتر توجه و نظر ایشان به این بخش بود، شورای عالی فضای مجازی است.
 
برخی کارشناسان بر این باورند که این شورا نتوانسته بود به اهدافی که برایش تعریف شده ، دست پیدا کند و بر همین اساس و با توجه به نظر کارشناسان و در راستای اجرایی شدن ، فرامین مقام معظم رهبری در این بخش مسوولان دولت بر آن شدند تا زمینه لازم برای این منظور را فراهم کنند.
 
در همین راستا، نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت جدید با حضور رییس جمهورب ، رئیس مجلس و دیگر مسوولان برگزار و دبیر جدید آن انتخاب شد تا این شورا که تاثیر بسیاری مهمی در سیاست گذاری فضای مجازی می تواند داشته باشد، بتواند وظایف محوله در راستای توسعه و تسهیل خدمت رسانی به مردم را عملیاتی کند.
 
افزایش 1500 کیلومتر فیبر نوری در 100 روز
 
ایجاد شبکه فیبر نوری یکی از زیر ساخت های اصلی پیاده سازی دولت الکترونیکی و ارائه خدمات الکترونیکی به مردم محسوب می شود ، بر همین اساس و با برگزاری جلسات فنی مستمر با بخش های ذیربط ، مقرر شد از طریق سرعت دادن به اجرای پروژه های در دست اقدام ، طی 100 روز ، 1500 کیلومتر به شبکه فیبر نوری کشور اضافه شود که این امر محقق و به واسطه آن ، توسعه قابل ملاحظه ای در شبکه فیبر نوری کشور ایجاد شد.
 
افزایش پهنای باند برای افزایش دسترسی مردم 
 
پیرو اقدامات زیر بنایی برای توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) در کشور که تاثیر آن در گسترش ارتباطات و سرعت انتقال اطلاعات اقتصادی و اجتماعی در شبکه اینترنت و ایجاد تسهیلات برای ارائه خدمات به مردم و سرعت دسترسی به خدمات الکترونیک در شبکه های تخصصی و توسعه کسب و کار مردم بسیار زیاد است.
 
در برنامه 100 روزه ، افزایش 30 و 40 گیگا بیت بر ثانیه پهنای باند شبکه بین الملل در دستور کار قرار گرفت تا به واسطه آن ، زمینه توسعه فعالیت های اقتصادی مردم و ایجاد فرصت های شغلی و کسب و کارهای جدید ایجاد شود. 
 
روستاها و نعمت ارتباطات 
 
یکی دیگر از برنامه هایی که از روزهای نخستین در دستور کار قرار گرفت و برنامه ریزی های لازم برای تحقق انجام شد، ایجاد ارتباطات روستایی برای روستاهای بدون ارتباط بود تا زمینه استفاده روستائیان از این نعمت فراهم و عدالت از جنس الکترونیکی ، گسترش پیدا کند. 
 
در همین راستا امکانات زیر ساختی برای دریافت ارتباطات همراه ،ثابت و اینترنت بیش از 1000 روستا فراهم شد که فعالیت های اجرایی آن نیز آغاز شده است . 
 
 
راه اندازی پست تلفنی 193 
 
ارائه سرویس های متنوع در بخش های مختلف از جمله قول های مسوولان در این حوزه بود که راه اندازی سرویس پست تلفنی 193 در این مدت در راستای اجرای این تعهد و همچنین کاهش هزینه های عمومی جامعه و همچنین افزایش رضایت و امنیت شهروندان صورت گرفت.
 
این سرویس در حال حاضر 9 مرکز استان راه اندازی شده و مردم می توانند از طریق آن ، کالای مدنظر را در محدوده شهر خود، در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه جابجا کنند و آمارها نشان می هد در همین مدت کوتاه به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.