اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 28, 2013
13:48 پنجشنبه، 7ام آذرماه 1392
کد خبر: 59084

شبکه‌های اجتماعی و کسب‌وکار اجتماعی

روزنامه شهروند : امروزه اجتماع تبدیل به محور محرک وب شده و ساختار وب اجتماعی را شکل داده است. در این نوع از وب، محور مردم هستند؛ مردمی که حال آنها وارد کسب‌وکارها شده‌اند. به طوری‌که شاهد شکل‌گیری مفهومی با عنوان «کسب‌وکار اجتماعی»  (Social Business) هستیم.
 اصطلاح کسب‌و‌کار اجتماعی برای نخستین بار توسط پروفسور «محمد یونس»، برنده جایزه نوبل صلح استفاده شد. وی در کتاب خود با عنوان «ساختن جهان بدون فقر: کسب‌و‌کار اجتماعی و آینده کاپیتالیسم» برای تعریف نوع جدیدی از سرمایه‌داری در خدمت ضروری ترین نیازهای بشری در سال ۲۰۰۸ استفاده کرد. 
کسب‌و‌کار اجتماعی در تعریف یونس، یک کسب‌و‌کار غیر زیان‌ده و غیر سودده است که شرکت‌ها برای رسیدن به یک هدف اجتماعی طراحی می‌کنند. در واقع در یک تعریف ساده می‌توان گفت، در کسب‌و‌کار اجتماعی هدف اجتماعی مد نظر است نه هدف مالی.
اما تعاریف امروز کسب و کار اجتماعی کمی متفاوت است. هینچ‌کلایف و کیم در کتابی تحت عنوان «کسب‌و‌کار اجتماعی به‌وسیله طراحی» که در سال ۲۰۱۲ توسط نشر وایلی منتشر شده است، این‌گونه استدلال می‌کند که مدل‌های رایج و فعلی کسب‌و‌کار در مواجهه با پارادایم نوینی قرار گرفته‌اند که اصول بنیادی آنها را در مخاطره قرار داده است. 
نویسندگان این کتاب، پایه و اساس شکل‌گیری جریان فوق را در یک مدل مفهومی و در اثر روند تکاملی کسب‌و‌کار اجتماعی تبیین می‌کنند. گونه نوینی از کسب‌و‌کار در بستر رسانه اجتماعی خلق شده و از آنجا که هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی ادعای مالکیت آن را نمی‌کند، لذا به صورت خود‌سازمان‌یافته و در معرض توسعه فراگیر و جمعی قرار می‌گیرد. پیشران این توسعه نیز عامل خرد جمعی است.
شرکت آی‎‌بی‌ام می‌گوید، کسب ‌وکار اجتماعی یک مفهوم جدید اما یک روند محبوب مردمی است که در مسیر عملکرد شرکت‌ها و ایجاد ارزش برای همه شرکا (سهامداران، مشتریان، حامیان، کارکنان، تامین کنندگان) است.
در یک شکل ساده اگر بخواهیم کسب‌و‌کار اجتماعی آینده را شرح دهیم ۳ ضلع اصلی می توان برای آن تعریف کرد: کسب‌و‌کار، اجتماع و تکنولوژی. هسته و میانه وسط این سه بخش کسب‌و‌کار اجتماعی است.
 
کسب‌و‌کار اجتماعی آینده
به گفته شرکت آی‌بی‌ام، کسب‌و‌کار اجتماعی، کسب‌و‌کار به سمت جلو و مرکز است. این شرکت معتقد است، کسب‌و‌کار اجتماعی گام بعدی در کسب‌و‌کار است. یک شبکه جهانی که مردم ابزاری‌تر،به‌هم  پیوسته‌تر و هوشمندتر می‌شوند. راهی است که نشان می‌دهد تعامل، شکل روابط، تصمیم‌گیری و کار مردم در حال تغییر است و عصر جدید عصر، کسب‌و‌کار اجتماعی، محاسبات ابری اجتماعی و رسانه‌های اجتماعی یکپارچه در سازمان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.