امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 30, 2013
11:06 شنبه، 9ام آذرماه 1392
کد خبر: 59111

هشدار یک طیف سیاسی به دولت: فیس بوک را رفع فیلتر نکنید

تعدادی از نمایندگان مجلس رئیس جمهور را تهدید کردند در صورت تلاش برای رفع فیلتر فیس بوک این مساله را در دستور کار مجلس قرار داده و آن را پیگیری خواهند کرد. روز گذشته و در پی انتشار خبر نشست مشترک مشاور رسانه ای رئیس جمهور با نمایندگان وزرایی که عضو کمیته بررسی مصادیق جرایم رایانه ای هستند، یک خبرگزاری با گفت وگو با طیف خاصی از نمایندگان به دولت هشدار داد رفع فیلتر فیس بوک را در دستور کار قرار ندهد. فاطمه رهبر نماینده اصولگرای تهران یکی از این نمایندگان بود که با انتقاد از تلاش دولت برای رفع فیلتر شبکه های اجتماعی تلویحاً گزینه های نظارتی مجلس را مورد اشاره قرار داد و این پیام را ارسال کرد که اگر دولت بخواهد در این راستا اقدام کند باید منتظر عواقب آن در مجلس باشد. همزمان با اظهارات وی، این خبرگزاری مصاحبه های متعددی با طیف خاصی از نمایندگان را روی خروجی خود قرار داد که در این خصوص به دولت زنهار می دادند. ساعتی پس از انتشار این خبر، محمد رضا صادق مشاور رسانه ای رئیس جمهور در گفت وگو با خانه ملت درخصوص این نشست توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: «این جلسه در راستای جلساتی بود که همواره با نمایندگان دولت در بخش های مختلف شوراها و کمیسیون ها برگزار می کنیم که این مهم امری عادی تلقی می شود» صادق افزود: ما در گذشته هم با نمایندگان دولت در کمیته تعیین مصادیق جرایم رایانه ای جلسه داشتیم که این جلسه نیز همانند سایر نشست هایی است که با رسانه ها و موضوعات مختلف برگزار می شود. مشاور رسانه ای رئیس جمهور، در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان مشاور رسانه ای رئیس جمهور قصد دارید مشکل فیس بوک را حل کنید، گفت: کمیته تعیین مصادیق جرایم رایانه ای وظایف قانونی خود را دارد و هر اقدامی در این زمینه نیز باید مسیر قانونی خود را طی کند. 
 
اشاره محمد رضا صادق به کمیته ای است که براساس ماده 22 قانون جرایم رایانه ای- که سال 88 به تصویب مجلس رسید- وظیفه دارد مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی را تعیین کند. وزیر یا نماینده وزارتخانه های اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری، علوم، تحقیقات و فناوری، دادگستری و آموزش و پرورش از اعضای دولتی این کمیته هستند. علاوه بر وزرای شش گانه، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نماینده ای از کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین یک نفر خبره در فناوری اطلاعات در این کمیته عضویت دارند که ریاست آن نیز بر عهده دادستان کل کشور است. کمیته ای که طیف وسیعی از مردم منتظر تشکیل جلسه جدید آن هستند تا ببینند رفع فیلتر فیس بوک در دستور کار قرار می گیرد یا نه. چرا که بعد از پیروزی کاندیدایی که در ایام تبلیغات وعده آزادی های اجتماعی داده بود همچنین حضور فعال وزیر امور خارجه در فیس بوک و اعلام عضویت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شبکه اجتماعی، موضع دولت در این باره تا حد زیادی روشن شده بود. البته هم وزیر فرهنگ و ارشاد و هم وزیر ارتباطات در گفت وگوهای متعدد تاکید کرده بودند تصمیم گیری درباره رفع فیلتر فیس بوک منوط به اعلام کمیته تعیین مصادیق جرایم رایانه ای است. اما با مروری بر مواضع تند و تیز برخی نمایندگان در این باره، آن هم در شرایطی که هنوز کمیته جلسه جدید تشکیل نداده است این پرسش پیش می آید که آیا این نمایندگان بررسی موضوع را در کمیته ای که خود به تصویب رسانده اند را هم بر نمی تابند؟ همه این ها در شرایطی است که فعالیت محمد جواد ظریف در فضای مجازی، نظر مجامع بین المللی بسیاری را به خود جلب کرده است؛ چرا که به باور این تحلیلگران او به نیکی از ابزار اطلاع رسانی و ارتباطات استفاده کرده و با درک درست از فضای مجازی، بر رسمی ترین مواضع سیاسی در عرصه بین الملل تاثیر می گذارد. 
 
چنانکه واشنگتن پست پیام ویدئویی او در یوتیوب را به تحلیل گذاشته و آن را درسی برای دیگر دیپلمات ها می داند، یا این که جان کری وزیر امور خارجه امریکا در شبکه اجتماعی برتری تیم والیبال ایران بر امریکا را تبریک می گوید، آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه امریکا شعر محمد جواد ظریف در فیس بوک را بین خبرنگاران زمزمه می کند و حتی کاترین اشتون نیز در بحبوحه مذاکرات ژنو، شعری فارسی توئیت می کند که همگی نشان از کارآمد بودن دیپلماسی ظریف در فضای مجازی دارد. ظرفیتی که وزیر امور خارجه در فضای مجازی ایجاد کرده، این گزینه را مطرح می کند که می توان به شبکه های اجتماعی به چشم دشمن نگاه نکرد اما این که نهاد های تصمیم گیر دیگر هم به این باور برسند یا نه محتاج صبر و تامل بیشتری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.