سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 1, 2013
8:07 یکشنبه، 10ام آذرماه 1392
کد خبر: 59143

رشد فروش دوربین‌های کامپکت در بازار داخلی!

کانن، سونی و نیکون در بازار دوربین‌های کامپکت از بیشترین فروش برخوردارند.
 
با وجود عرضه گسترده گوشی‌های موبایل با قابلیت‌های پیشرفته عکسبرداری و فیلمبرداری، اما بازار دوربین‌های دیجیتال همچنان برقرار است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
علاوه بر این در بازار این کالا هر روز با محصولی جدیدتر، باقابلیت‌تر و خاص‌تر از لحاظ طراحی و قابلیت‌های فنی مواجه می‌شویم که از نظر کارشناسان این موضوع موجب شده است تا این کالا بتواند در مقابل موج بزرگ استفاده از موبایل‌های دوربین دار مقاومت کند.
اگرچه رشد قیمت تجهیزات دیجیتالی، طی 2 سال اخیر روی میزان تقاضا در بازار دوربین‌های دیجیتال تاثیر گذاشته است، اما تا حدود زیادی نیز باعث تغییر ذائقه و تقاضای خریداران این کالاها شده است که گویا همین تغییر سلیقه و جلب توجه به سمت دوربین‌های کامپکت موجب بقای بازار دوربین‌های دیجیتال طی دو سال اخیر شده است. 
بازاری با کالاهایی که حکم لوکس بودن در مورد آنها صادر شده است و به همین دلیل بابت واردات از حمایت‌های دولتی بهره‌مند نبوده است، اما اعمال برخی سیاست‌ها از سوی شرکت‌های تولیدکننده و عرضه‌کننده وضعیت بازار این کالا را با سایر کالاهای حوزه دیجیتال متفاوت کرده است.
حقیقت این است که در پی رشد قیمت‌ها و کاهش تمایل خریداران برای کالاهای گران‌قیمت، برخی از تولیدکنندگان کالاهای دیجیتالی به تولید کالاهای میان‌قیمت یا ارزان قیمتی پرداختند که از لحاظ کانفیگ (قابلیت‌های فنی) یک سر و گردن از نمونه‌های قبلی در این رده قیمتی بالاتر باشند. این موضوع در بازار دوربین‌های دیجیتال به‌خوبی قابل‌مشاهده است.
بازاری که طی دو سال اخیر با وجود رشد قیمت‌ها با رشد خوبی از لحاظ کیفی و کمی مواجه شد. 
در هر حال نتیجه این تصمیم‌گیری تولیدکنندگان دوربین‌های دیجیتال برای تمرکز روی نمونه‌های میان‌قیمت و ارزان‌قیمت باقابلیت، رشد عرضه کامپکت‌های جمع و جور با قابلیت‌های بسیار بیشتر و بهتر از قبل و قیمت مناسب بود. 
کامپکت‌های باقابلیتی که اکثرا قابلیت فیلمبرداری FULL HD و HD داشته و به سنسورهای قوی مجهزند.
به گفته فعالان بازار دوربین‌های دیجیتال، رشد توجه به سمت این دوربین‌ها در حدی بوده که باعث شده است اکثر کاربران نیمه حرفه‌ای به سمت دوربین‌های کامپکت بروند، البته کاربران حرفه‌ای هرگز راضی به استفاده از دوربین‌های کامپکت نشده و همچنان مخاطب خاص بازار دوربین‌های حرفه‌ای هستند.
فعالان بازار با اشاره به رشد تنوع مدل و برندها طی مدت اخیر در بازار دوربین‌های دیجیتال به «دنیای‌اقتصاد» گفتند، در بازار این کالا برندهای کانن، نیکون، سونی، سامسونگ، المپیوس، فوجی و کاسیو در رده محبوب‌ها قرار دارند که در این بین کانن و نیکون دارای سابقه درخشان‌تری هستند.
این برندها با عرضه دوربین‌های با قابلیت با میانگین قیمت 600 هزار تا یک میلیون تومان توانسته‌اند توجه بیشتر کاربران را در بازار به خود جلب کنند.
به گزارش باشگاه فعالان ای سی تی هم در بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال برند CANON به دلیل عرضه نمونه‌های کامپکت باقابلیت در صدر محبوب‌های بازار دوربین دیجیتال ایستاده است. بر اساس این گزارش سهم محبوبیت دوربین‌های دیجیتال این برند در بازار در حدود 9/31 درصد است. این در حالی است که سهم محبوبیت دوربین‌های این برند در دو سال قبل (قبل از نوسانات قیمت دلار آزاد) 9/28 درصد بوده است.
پس از این برند هم سونی با کسب سهم محبوبیت 3/25 درصد در رده دوم محبوب‌های بازار دوربین دیجیتال ایستاده است. سهم محبوبیت دوربین‌های این برند در دو سال قبل در حدود 24 درصد گزارش شده است.    
برند نیکون هم که تخصص اصلی آن در زمینه عرضه دوربین‌های حرفه‌ای است در رتبه سوم محبوب‌های بازار دوربین دیجیتال ایستاده است. 
سهم محبوبیت دوربین‌های دیجیتال این برند در بازار در حدود 7/14 درصد است. سهم محبوبیت دوربین‌های دیجیتال این برند هم در 2 سال قبل در حدود 8/8 درصد بوده است.
سامسونگ برند دیگری است که در بازار دوربین‌های دیجیتال با کسب 8/11 درصد از سهم محبوبیت بازار در رتبه چهارم محبوب‌های بازار ایستاده است. این در حالی است که سهم محبوبیت دوربین‌های این برند در 2 سال قبل در حدود 9/9 درصد بوده است.
در نهایت فوجی با کسب 5 درصد از سهم محبوبیت بازار دوربین در رتبه پنجم محبوب‌های بازار دوربین‌های دیجیتال ایستاده است. سهم محبوبیت دوربین‌های این برند در دو سال قبل در حدود 6/3 درصد از کل بازار اعلام شده است.
برندهای دیگر نظیر پاناسونیک، المپیوس، کاسیو و… نیز در رتبه‌های بعدی بازار با سهم فروش کمتری ایستاده‌اند. به گفته فعالان بازار رشد سهم فروش دوربین‌های دیجیتال با توجه به مشکلاتی که واردکنندگان با آنها مواجه بوده‌اند قابل توجه است، اما در مقابل گروهی می‌گویند بازار باید هر سال در حدود 20 درصد از لحاظ تقاضا با رشد مواجه شود و چنین رشدی ظرف مدت 2 سال برای بازاری به پویایی دوربین دیجیتال ناچیز است.
به گفته آنها، علت اصلی چنین رشد محدودی از لحاظ تقاضا با توجه به تلاش‌های قابل‌توجه تولیدکنندگان دوربین‌های دیجیتال، عرضه گسترده موبایل‌های دوربین‌دار و توجه به سمت این گوشی‌ها است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.