لبه تکنولوژی

December 1, 2013
8:23 یکشنبه، 10ام آذرماه 1392
کد خبر: 59152

استفاده فروشندگان از فناوری برای پی‌بردن به روحیات و سلایق خریداران

با پیشرفت فناوری اطلاعات و دیگر فناوری های مرتبط فروشندگان و شرکت های مختلف تجاری در تلاش هستند تا از همین طریق به علائق و سلایق هر خریدار پی ببرند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از واشنگتن پست، علاقه بسیاری از مردم به استفاده از سایت های خرید الکترونیک موجب شده تا ردگیری رفتارها، عادات و سلیقه آنها ساده تر شود.
 
به بیان دیگر هر فروشنده به راحتی می تواند تشخیص دهد خریدار به چه کالا و خدماتی علاقه نشان خواهد داد.
 
بررسی ها نشان می دهد اینکه کاربران با استفاده از رایانه محل کار، گوشی یا تبلت یا دیگر روش ها خرید می کنند بر نحوه خرید آنها تاثیر می گذارد.
 
مخلوط کردن این اطلاعات با اطلاعات مکانی کاربران که از طریق GPS به دست می آید می تواند اطلاعات جامع تری در مورد سطح زندگی و درامد افراد در اختیار فروشندگان قرار دهد و آنها با توجه به همین مسائل در مورد کالایی که برای خرید به افراد پیشنهاد می دهند تصمیم خواهند گرفت.
 
البته ردگیری رفتارهای خرید کاربران با چنین جزییاتی به معنای نقض حریم شخصی افراد نیز هست. اما فروشندگان می گویند این کار به نفع خریداران هم هست. چون باعث می شود آنها به کالایی بر مبنای توان خرید و سلیقه شان دسترسی یابند. در مقابل برخی صاحب نظران می گویند ممکن است برخی شرکت ها و فروشندگان با سوء استفاده از اطلاعات درآمدی خریداران از افراد ثروتمند بیشتر پول بگیرند یا افراد کم درآمد را به طور کامل نادیده بگیرند.
 
در نهایت گذشت زمان مشخص خواهد کرد که مزایای این روش بیش از مضرات آن خواهد بود یا بالعکس. همچنین پیش بینی می‌شود که اگهی دهندگان و فروشگاه های آنلاین به نحوی فزاینده از کوکی ها برای پی بردن به علائق کاربری خریداران استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.